School: what to do?

Hey meiden,

In klas 1, 2 en de eerste helft van klas 3 zat ik op de Havo.
De eerste 2 jaren ging het echt super op school. Ik hoefde niet veel te doen voor goede cijfers. Ik zat toen op een andere school dan dat ik in klas 3 zat. Toen ik naar klas 3 ging, gingen mijn cijfers dan ook meteen omlaag. Dit kwam mede doordat mijn oma was overleden en ik depri was en het contact met mijn klasgenoten ging ook moeizaam. Ik voelde me niet thuis op die school en had geen echte vriendinnen daar, want die zaten op mijn oude school. Ik heb toen besloten dat ik terug wou naar mijn andere school en dat ik VMBO Theoretisch ging doen. Ik doe dit nog steeds en zit nu in mijn examenjaar. Later wil ik maatschappelijk werkster worden en dan is een HBO opleiding het best, maar ik weet niet precies wat ik nu het beste kan doen: Kan ik beter eerst naar Havo gaan en dan meteen naar HBO of kan ik net zo goed eerst MBO doen en dan HBO? Hoeveel jaar verschilt dit eigenlijk precies? Wat zouden jullie doen?

Liefs en bedankt voor het lezen.

Geen idee!

Up!

ik zou school snel willen afmaken dussja.

vmbo tl -mbo 4- HBO
of vmbo tl -havo - HBO

via havo is korter dus als je dat kunt zou ik dat doen.

Als je nu op vmbo zit en het haalt kan je erna 4 jaar MBO gaan doen todat je dat diploma hebt. Daarna kan je HBO gaan doen. Het duurt dus uiteindelijk 4 jaar tot je HBO kan gaan doen.
Of
Als je naar havo gaat dan kom je in de 4de en moet je daarna nog 1 jaar. Als je dat haalt kan je gelijk HBO gaan doen. Dus dit duurt 2 jaar.
Dus of 4 jaar of 2 jaar todat je HBO kan gaan doen.
Maar het voordeel van er 4 jaar over doen is dat je op het MBO heel veel praktijk ervaring krijgt en eigenlijk dus later voor je werk beter is. HBO is veel theoretischer.

ik zou via havo gaan, scheelt je 2 jaar? volgens mij!

Tja, wil je binnen 6 of 7 jaar je hbo-diploma op zak hebben?
En moet je zelf je vervolgopleiding betalen betalen?

Ik zou zelf via havo gaan, gewoon omdat het korter is.
En als je je vervolgopleiding(en) zelf moet betalen zou ik zeker via havo gaan. Scheelt je toch weer 3 jaar betalen voor je vervolgopleiding.

Sowieso via Havo. Als je de MBo-weg kiest, heb je een erg grote kans dat je (een deel) van de HBO opleiding helemaal moet betalen.

^Dat is ook nog waar, je kan pas vanaf je 18e stufi aanvragen (tenzij je je havo diploma hebt gehaald natuurlijk) en maar voor 4 jaar.

Als je na mbo hbo gaat doen heb je gewoon weer recht op 4 jaar studiefinanciering

Niet als je voor MBO al stufi hebt gekregen, natuurlijk.

Dan nog steeds. Ik heb MBO gedaan en daarna had ik nog 4 jaar recht op studiefinanciering op het HBO. Ze beginnen dan gewoon opnieuw met tellen.

Ik zou als ik jou was eerst Havo gaan doen. Ten eerste ben je er sneller mee klaar.
En ten tweede ken ik een aantal mensen die MBO hebben gedaan en daarna HBO en het verschil tussen MBO en HBO is groter dan als je van de Havo naar de HBO gaat. Niet omdat het minder is, maar sommige MBO scholen geven gewoon amper huiswerk, etc… dat had mijn broer, die alles heeft gehaald zonder er veel voor te doen en nu op de HBO gaat dat iets lastiger.

Tenminste, dat heb ík meegekregen van de mensen die ik ken, bij andere mensen kan het heel anders zijn.

HBO is trouwens wel theoretischer dan de MBO, maar heeft nog steeds best veel praktijk. Dat is ook waarom werkgevers soms een HBO’er over iemand van de Universiteit kiezen. Omdat ze meer ervaring in de praktijk hebben.

Maar goed, als je Havo gewoon aankon dan zal MBO volgens mij je heel makkelijk afgaan -wat ik heb gehoord- dus ik zou de havo kiezen. ;]

havo, sneller, en je kunt er meer mee later. als je nou maats werkster wilt worden, maar wil later alsnog een andere studie of een aanvullende, dan is hbo altijd beter dan mbo.

Via Havo!
Ik zit trouwens ook ffies in een crisis. Ik kan waarschijnlijk eco omruilen voor ak. Ak is me lievelingsvak maar ik ben bang als ik eco niet kies dat er dan later echt niets vn me terecht komt. oke hele stomme gedachten nu ik dit zo schrijf… Zal ik voor ak toch nog kiezen of niet? ik wil later de kunst kant op. (btw, niets economisch… )

Het maakt niet heel veel uit wat je kiest denk ik, dus ik zou gewoon AK doen.
In de 3e heb ik voor economie profiel gekozen omdat ik dacht dat ik daar meer kansen in had om werk te vinden later, maar ik wil die kant helemaal niet op… en dat maakt opzich niet zoveel uit voor een vervolgopleiding.
Behalve als je natuurlijk arts ofzo wilt worden, dan moet je natuurlijk wel aansluitende vakken hebben.

& TS:
Ik zou voor de havo gaan. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad qua school als jou (havo - vmbo) en ben vorig jaar MBO gaan doen, maar de werkwijze beviel me niet dus ga ik dit jaar alsnog naar de havo
Het is voor mij dus niet extreem veel sneller meer, maar op de MBO opleiding die ik deed kreeg ik ook zowat geen wiskunde/nederlands etc, dus vond het echt geen goede voorbereiding op het HBO

bedankt voor de reacties!
Ik hoef trouwens mijn vervolgopleiding enzo niet zelf te betalen, maar ik wil wel het liefst zo snel mogelijk hbo ja…
maar weetje wat het is, ik ben bang dat ik dan havo ga doen en dat ik dan bijv. mijn examen niet haal ofzo. dan moet ik nóg een jaar havo doen. Ben gewoon meer bang dat ik het niet aankan ofzo.

je kan ook mbo maatschappelijk werk doen dat is SMD sociaal maatschappelijk dienstverlener.
En dan stroom je daarna door naar het hbo. Voordeel is wel dat je dan al wat werkervaring hebt en bekend bent met reflecteren en competenties en soms kan je zelf vrijstelling krijgen voor stage enz.
En met stufi je krijgt na je mbo opleiding weer 4 jaar nieuwe voor hbo.

Tsja voor havo zul je gewoon hard moeten werken, je krijgt het niet voor niets. Als je heel veel motivatie hebt om dat te doen zou ik zeggen havo. Maar als je nu al niet super bent met school dingen zou ik voor mbo gaan.

Ikzelf zou via het MBO gaan, ook al is dit misschien langer.
Op het MBO kun je namelijk een hele goede basis leggen voor je vervolgopleiding, terwijl dit in mijn ogen minder is op de havo.
En als je MBO opleiding goed aansluit op je HBO opleiding kun je je HBO opleiding waarschijnlijk nog verkort doen ook.