School 'uitdagend' maken?

Hallo, ik typ even mijn verhaal en hoop op wat tips…

Ik ben ooit begonnen op het vwo-tweetalig… Dit ging goed, tot er problemen thuis kwamen ivm ziekte van mijn moeder en mijn eigen problemen. Ik ben een aantal keer blijven zitten, en ben uiteindelijk gestopt omdat het niet meer ging. Ik was elke dag te moe voor school, en ze konden niks vinden…
Na een aantal jaar(3) ben ik in september weer begonnen. Omdat ik geen diploma had, moest ik dus wel mbo doen. Dit doe ik nu ook, op niveau 4. Ik merk dat mijn vermoeidheid weer terug komt, en ik mis vrij veel school daardoor. (Dit komt wss door zware ADD… Concentreren in een les kost mij 10x zoveel energie als een ander omdat ik niet met één ding tegelijk bezig kan zijn.)
Ondanks dat ik zoveel mis etc. sta ik overal prima voor. Ik vind het zelfs te makkelijk, en ga mij vervelen. Ik merk gewoon dat het niveau echt te laag voor mij is, maar ik vraag me af wat ik hieraan kan doen.
Ik moet dit afmaken, zomaar naar hbo kan helaas niet, maar hoe ga ik drie jaar doorkomen als ik nu al de uitdaging mis? Hoe kan ik het voor mezelf moeilijker maken?

Hoe kan je dat doen? Ik wéet wat ik wil gaan doen, maar de stof die daar gegeven wordt kan ik niet nu al gaan beheersen.

Management Economie & Recht

Enorm vooruitwerken. Dan is t niveau te makkelijk, maar de hoeveelheid iig uitdagend

Dan verveel je je toch aan het eind van iedere periode toch een paar weken?

Ik werk al vooruit, ookal ben ik maar halve tijd aanwezig.
Ik leer ook véel meer dan nodig heb ik gemerkt.

Je hebt het zelfde probleem als mij… Naja… bijna dan…

Ik zat op Dierverzorging maar door problemen moest ik afstromen en dit jaar ben ik opnieuw begonnen aan een andere opleiding… Dit op niveau 3, en met mijn basisschool diploma kan ik niet naar niveau 4… Maar niveau 3 is voor mij eigenlijk té makkelijk. Ben nu ook vaak moe en geen zin en verveling… Maar ik heb specifiek voor een flexibele opleiding gekozen. Ik zal je uitleggen waarom:

Ik zit op een eigenlijk te laag niveau en wilde mezelf wel wat uitdaging geven… In de vorm zoals hierboven al genoemd staat “hoeveelheid”. Als ik keihard vooruit werk, hoef ik aan het eind van elke periode geen weken te wachten op toetsen maar kan ik de week erop gewoon de toets doen. En omdat het examentoetsen zijn bij ons, heb ik geen eindeloze herhaling, en hoef ik geen eindexamen te doen. Als ik alle huiswerk van deze opleiding af heb en alle toetsen, heb ik in een jaar tijd een niveau 3 opleiding gedaan (waar je normaal gesproken bij hun 1,5 tot 2 jaar over mag doen). En kan ik volgend jaar alsnog naar niveau 4. Die ga ik op dezelfde manier doen, want niveau 4 is voor mij ook nog steeds te laag, haha.

Op die manier biedt ik mezelf veel uitdaging, kan ik doelen stellen, mijn opleidingen halen binnen 2 jaar tijd, en ik heb geen eindeloze herhalingen etc waar ik toch niks aan heb :slightly_smiling_face:

Dus mijn tip: zoek een flexibele MBO opleiding :wink: Die zijn er genoeg die al gericht zijn op Management Economie & Recht. Met name roc’s bieden flexibele opleidingen aan en vaak hebben ze ook een instroom in Februari :slightly_smiling_face:

Het kan… idd… maar het is beter om dat gewoon niet te doen… Juist om de vooropleiding die je wel echt nodig zal hebben voor een HBO opleiding…

Mijn broer heeft geen MBO maar wel HBO en die heeft er echt spijt van dat hij niet eerst op MBO heeft gezeten…

Ik weet niet hoe het zit op het MBO, maar kun je niet extra vakken doen of andere extra dingen? En anders kun je misschien een cursus gaan doen of een andere taal leren, daar heb je in de toekomst allemaal iets aan en dat houd je tenminste een beetje bezig!