School is een erg groot probleem voor mij ..

Hii lieve meiden ,

Ik zit dus nog steeds met een probleem…
Ik ben in de eerste blijven zitten en toen maar naar een andere school gegaan. Hier waar ik nu zit zit ik dus ook vanaf de eerste en nu in de derde… maaaar , dit jaar doe ik dus weer over :frowning_face:

Ik ben nu 16 en alle andere zijn 13/14 of sommige 15… (btw januari wordt ik 17)
Dat is het eerste waar ik al mee zit omdat heel veel mij niet echt begrijpen of dingen verkeerd begrijpen.

Nu zit ik erg mee dat ik echt gewoon naar school wil… Als ik er ben voel ik me zo rot…
Mijn ouders kunnen het niet helemaal begrijpen mijn tante daar in tegen wel…
Ik ben ook echt in een korte tijd super onzeker geworden…

Wat moet ik doen? Ik trek het gewoon niet meer … ik zie het eerlijk gezegd niet meer zitten allemaal.

Liefs Dream

Kijk of je terecht kan op de vavo of dat er speciale trajecten in de buurt zijn. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad en was zo opgelucht toen ik weer bij leeftijdsgenootjes in de klas kwam.

Wil je mij vertellen wat er bij jou was?

Ik begrijp je. Heb hetzelfde gehad…… maar je ik heb moeten leren dat ik schijt aan anderen moet hebben en doen wat voor mij goed voelt

Maar ik bedoel ik ben nu al heel kwetsbaar … vooral door dat alles tegelijk fout gaat…
Wat zou ik moeten doen ?
Ik blijf me namelijk klote voelen ook al heb ik schijt aan ze…
Ik ben de gene die alleen zit en zich klote voelt

Herkenbaar. Ik ben blijven zitten in mijn examenjaar. Iedereen was jong en niemand had begrip dat ik was blijven zitten. In het begin vond ik dit lastig. Ik werkte samen met ze als het nodig was en deed verder mijn eigen ding. Ik deed goed mee in de les en maakte mijn huiswerk goed. Zo haalde ik het wel en kon ik weer verder. Ik raad jou dat ook aan. Ga ervoor, je bent er niet voor hun, maar voor jezelf.

Hoi :slightly_smiling_face:
Ja, ik kan je wel begrijpen. Maar waar je nu in de eerste plaats aan moet denken is aan je toekomst. Want dat is wel zeer belangrijk! Concentreer je nu eerst wat op je lessen. En trek je niet aan van de rest. Ik weet dat dat gemakkelijk gezegd is. Maar probeer je toch meer op je studie’s te richten vrienden kunnen wachten, je diploma niet . :slightly_smiling_face: xxx

Niet zo zielig doen, jij bent blijven zitten dus dit heb je echt aan jezelf te danken. Zet je over dat leeftijdsverschil heen en doe je best om zo snel mogelijk klaar met school te zijn. Misschien kan je kijken of je op de vavo terecht kan maar zeuren dat je school niet leuk vindt gaat niet helpen.

Ja sorry maar hier ben ik het niet helemaal mee eens, blijven zitten kan ook andere oorzaken hebben. (dat het lichamelijk/geestelijk dat jaar niet ging)
Het kan natuurlijk haar eigen schuld zijn maar vind niet dat je daar meteen vanuit moet gaan.

Verder heb ik niet echt tips helaas… maar veel succes!

Dit is absoluut niet waar, ik zat als 15 jarige tussen 12 jarigen en het was niet mijn eigen schuld. En ik snap best dat zij het heel lastig vind als ze geen aansluiting kan vinden, dit is voor mij ook van de redenen geweest om daar te stoppen.

Dat blijvenzitten kut is begrijp ik, maar alleen maar doemdenken en jezelf klote voelen vind ik nergens voor nodig. Uit je bericht maak ik ook niet op dat je gepest wordt etc., dus probeer het beste ervan te maken het is niet lang meer.

Sorry, maar ik vind dit zo aanstellerig.
Wees blij dat je een middelbare schoolopleiding hebt en denk eens aan je toekomst ipv aan nu.
Je kan er echt wel wat van maken hoor, als je je best doet.

Probeer jezelf erover heen te zetten en blijf sowieso naar school gaan ookal kom je met dikke tegenzin.
Als je heel vaak afwezig zal zijn en dus leerstof zal missen is er een kans dat je nog een jaar moet overdoen. (althans, zo gaat dat bij mij op school)
Aangezien je je ook alleen voelt zal je toch echt moeten proberen contacten optebouwen met je klasgenoten of misschien gewoon mensen uit een andere klas. Het kan niet van één kant komen, dus zet gewoon die eerste stap en begroet iemand of start een random gesprek.
Onthoud dat school maar voor een bepaalde tijd (wel een lange tijd, dat weet ik) is en niet voor de rest van je leven, dus zet nog even door en je komt er wel!

Als je er echt geen zin meer in hebt kun je misschien met iemand op school (denk aan vertrouwingspersoon, etc.), je ouders, je tante of iemand anders die je vertrouwt erover praten en zoeken naar andere oplossing.

Ivm met het ‘klote voelen’: probeer je te focussen op de dingen die je blijer maken in school maar ook buiten school, ga af en toe leuke dingen doen, etc.

Succes.

Misschien moet je is naar een psycholoog gaan om een gesprek aan te knopen zodat je beter in je vel gaat zitten. Tijd om actie te ondernemen!
Daarnaast zijn die leeftijdsverschillen vrij klein, op een vervolgopleiding verschillen mensen wel is 30 jaar en gaat het ook prima.
Uiteindelijk is de middelbare school maar een tussenstation en zal je horen dat mensen het erna een stuk meer naar hun zin hebben. Werk aan de winkel dus om school een plezierigere situatie te maken.

Hoe komt het dan dat je al 2 keer bent blijven zitten?