School (hbo) keuze

Ik zit heel erg te twijfelen tussen een paar HBO scholen, ik wil accountancy gaan studeren.
Nu ben ik bij de Haagse hogeschool geweest en Avans in Breda. Ik ga nog naar de Rotterdamse Hogeschool.

Avans word heel positief over gesproken door vakmensen. Rotterdam is het meest ideaal met reistijd. Voor avans en de hhs, ben ik al anderhalfuur onderweg als al het openbaar vervoer meewerkt.

Ik vroeg mij af of hier mensen ervaring hebben met 1 van de 3 scholen en mij kunnen vertellen wat ze er van vinden.

Haagse Hogeschool is een school met heel veel opleidingen. Heel veel mensen uit Den Haag die er wonen gaan daar op de HBO studeren. Een school met veel allochtonen naar mij gevoel. ik zou meer voor Breda of R’dam gaan.

Ik weet welke buurt het is. Als je meer wilt weten, dan kan je me noten.

Up

Nee voltijd.
Ik krijg misschien de keuze om deeltijd te gaan doen, in dat geval zal ik sowieso naar Avans moeten.

Ik ben ook in avans Breda geweest en ken een paar vrienden die daar zitten, het is natuurlijk per opleiding anders maar over het algemeen zijn ze niet echt positief over Avans op zich.

Tentamens die kwijt raken, fouten in geld afschrijven, andere misverstanden etc. Maar goed, ik vind de sfeer bij Avans sowieso niet fijn. Aan de ene kant is het de bibliotheek van het huis Anubis en de andere kant de Ikea, in mijn ogen dan :cold_sweat: :grinning_face_with_smiling_eyes:

Kun je niet bij Fontys gaan kijken? Ik ga sowieso naar Fontys Tilburg ondanks dat dit voor mij verder is, ik vind de school fijn, de manier van studeren omdat je in het 1e jaar je propedeuse moet halen, je gooit dus nooit 2 jaar weg, de docenten vind ik ook goed les geven. Ik heb daar twee weken geleden een dagje meegelopen en ja, Fontys is het voor mij. Hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn :slightly_smiling_face:

Daar kan ik misschien ook nog kijken ja :slightly_smiling_face:
Ik vond de sfeer van avans ook niet alles inderdaad. Maar ik vind het moeilijk te bepalen, want andere vinden het weer geweldig. En op een open dag is altijd alles mooier dan het werkelijk is.

Ik kan jammer genoeg geen dag meelopen, omdat ik geen dagen kan missen van stage of school.

Edit: fontys Tilburg is nog langer reizen, ik weet niet of ik dat zie zitten.

Dat is wel balen ja, maar er zit ook nog een fontys in Eindhoven en op andere plekken volgens mij! :slightly_smiling_face: Voor mij is het ook zo trouwens, Breda kan ik met de auto gebracht worden en Tilburg is met de auto al gauw een uur voor mij, dus als ik ooit problemen heb met openbaar vervoer zit ik ook met de gebakken peren :grinning_face_with_smiling_eyes: Ik kies dan toch liever voor de school waar ik me 4 jaar fijn voel dan eentje die dichterbij is. Er zat bij mijn meeloopdag ook een meisje uit Zeeland , die moest al helemaal lang reizen haha. Maar misschien kun je toch een keertje gaan kijken :slightly_smiling_face:, of een proefdag op een zaterdag meedoen? Die heb je namelijk ook !

Ik hoor zelf positieve verhalen over de Haagse hogeschool. Over de rest kan ik niets zeggen.

Nog even goed gekeken, accountancy is alleen te volgen in Eindhoven. Maar die reistijd is nog langer haha.

O ik wist helemaal niet dat je oroefdagen hebt op zaterdagen, daar zal ik is naar kijken!

Hhs is met de auto niet te doen, vanwege files, Breda gaat, mocht het Ov niet meewerken kan ik vast de auto wel een x meekrijgen. Hogeschool Rotterdam, zou met de auto denk ik wel te doen zijn.
Eindhoven is overigens met Ov 2 uur. Dat vind ik toch best pittig voor elke dag.

Maar er is een grote kans hoor dat ik deeltijd kan gaan doen, dus ik ben echt alleen aan het kijken voor het geval dat. :grinning:

Ik kom uit het noorden dus heb met allemaal geen ervaring, maar ik vind het een beetje gek dat jullie een school aan het beoordelen zijn op het feit of het met de auto te doen is als het OV faalt :’)

Ik zou gewoon studenten zoeken van elke school en hun vragen hoe ze het vinden op hun school. Studenten zijn vaak wel eerlijk.

O nou ik hou er niet echt rekening mee hoor, want ik heb toch geen auto :’)

Hhs vind ik echt een enorm grote school, mij persoonlijk spreekt die sfeer niet heel erg aan, maar dat kan voor jou anders zijn. Ik ken mensen die daar zitten en het heel erg naar hun zin hebben, sommige lessen vinden ze echt super maar anderen niet zo.
HR spreekt mij persoonlijk wat meer aan, Rotterdam is een stad waar ik al vier jaar studeer en is echt heel erg leuk. Leuke mensen, meestal een goede sfeer en rijd de trein niet dan kan de metro je meestal wel brengen waar je moet zijn.
Avans ken ik niet echt goed, maar Breda lijkt mij een erg gezellige stad. Ik ga zelf volgend jaar ook in Breda studeren, maar dan op het NHTV.

Is het niet zo dat je bij de ene school/stad een fijner gevoel hebt dan bij de andere? Meestal kan de stad ook al iets zeggen over wat voor mensen je op de school aantreft.

Ik ken geen enkele hogeschool die dit soort shit niet heeft…

Ik heb ervaring met Avans Breda

Ik studeer dan geen accountancy maar bedrijfseconomie. Maar het eerste half jaar/eerste jaar is dit gezamenlijk.
Ik ben nu gestopt met mijn opleiding maar kan je wel iets over tot nu toe vertellen en wat ik heb gehoord over het verdere verloop van het eerste jaar wat ik gehoord heb.

Ten eerste vind ik Avans echt en suuuuper fijne school. Groot ja, maar welke hogeschool is dat niet? Je hebt je Xplora, daar staan computers en boeken en kun je dus werken. Heel erg groot en eigenlijk altijd wel plek.

Dan over de opleiding: Je studeert op de academie AAFM: Academie Algemeen Financieel Management.
Hier zitten vier opleidingen: Accountancy, bedrijfseconomie, bedrijfskunde MER en Human resource management.
Het eerste half jaar hebben alle vier deze opleidingen dezelfde vakken. Je zit wel in een klas waarbij alleen studenten zitten van jouw opleiding. Je eigen klas is max 15 personen maar de meeste lessen worden gegeven met twee klassen. Dus maximum 30 personen. De meeste lessen zijn ook niet verplicht, behalve SLB en BCV (=bedrijfs communicatieve vaardigheden). Deze lessen volg je ook met je eigen klas. Het is jouw keus of je wel of niet naar de lessen komt.

De vakken die je het eerste half jaar kan verwachten zijn bedrijfseconomie, recht, management, algemene economie, financiele administratie, nederlands, rekenen, SLB en BCV.

Je hebt ongeveer 20-24 uur les per week. Veel tussenuren heb je niet (vind ik). Soms zijn lessen wel wat onhandig gepland maar dan kun je kiezen of het de moeite is om te gaan of niet. De lessen zijn 2 lesuren= 100 minuten. Hierin wordt het huiswerk besproken en de lesstof behandeld. Een blok duurt 10 weken. In lesweek 5 heb je tussentoetsen. Dit zijn toetsen met 10 meerkeuzenvragen waarbij je, als je 7 of meer goed hebt, 0.5 punt bonus kan verdienen op je echte tentamen in week 8. Ook is elk blok een projectweek (vanaf blok 3 loopt dit door heel het blok)

Het contact met de docenten vind ik persoonlijk heel erg goed. Je kunt ze mailen en je hebt vaak dezelfde dag nog antwoord. Ook kun je gewoon langsgaan op hun kantoor als je iets te vragen hebt.

Het eerste half jaar is dus redelijk algemeen, je bouwt een basis. Het tweede half jaar ga je verder met accountancy en bedrijfseconomie. Maar je kan ook nog wisselen naar bijvoorbeeld bedrijfskunde MER. Omdat ik alleen de eerste twee blokken heb meegemaakt kan ik er niet heel veel over vertellen. Maar wat ik wel weet is dat het een stuk pittiger wordt. De projecten zijn niet meer in een projectweek maar lopen heel het blok door.

Ondanks dat het een grote school is, krijg je toch het idee geen nummer te zijn. Ik had bijvoorbeeld geen tentamenuitslag. Ik ben erachteraan gegaan en het bleek uiteindelijk mijn fout te zijn, ik had mijn studentnummer verkeerd ingevuld. Normaal is dat ‘sorry, jouw fout dus geen cijfer’, maar ik heb toch mijn cijfer gekregen. Zelfs bij één tentamen heeft iemand uit alle 600 blaadjes mij opgezocht en heb ik alsnog mijn cijfer gekregen. Hoefde niet, was immers mijn fout, maar toch heb ik mijn cijfer gekregen.

Ik hoop dat ik een niet al te onsamenhangend verhaal heb getypt. Als je nog vragen hebt over het eerste half jaar of de school, vraag maar raak!

wow wtf dacht even huh heb nog nooit een topic aangemaakt met dit.
zal je misschien je naam kunnen veranderen voor verwarring…

Als ik voor HS kies kom ik op de HES bij Kralingen. Dus dan zit ik niet in de stad.
Ja ik ben bij de hhs al geweest, de eerste x dat ik er kwam vond ik het geweldig. Tweede x minder.
Avans ging, vond de sfeer niet alles. Ik ga er nog een keer heen, mijn klasgenoten vinden het een geweldige school. Ik zal wel iets gemist hebben :’)

Rotterdam ben ik nog helemaal niet geweest, ga ik over een paar weken heen. Maar ik hoor daar niet de beste dingen over.
Hier heb ik ook maar 1 bus voor nodig en 20 minuten reistijd. Dat is opzich een pluspunt, maar niet het belangrijkste punt natuurlijk.

Ik heb alleen ervaring met de avans, omdat er veel kennissen/familieleden gestudeerd hebben. Ik krijg altijd een hele positieve indruk door hun verhalen. Je wordt niet behandeld als een nummertje, de sfeer is fijn, genoeg ruimte om te studeren mocht je niet willen reizen/die faciliteiten thuis even niet hebben, je zit redelijk dicht bij de stad, goed schoon etc. De kwaliteit van de lessen en de inhoud hiervan is ook erg hoog. Niet voor niets staat Avans ook heel hoog aangeschreven.

Met de rest van de scholen heb ik geen ervaring, maar iemand anders raad hier wel Fontys aan. Daar heb ik weer hele slechte dingen over gehoord. Echte behandeling als een nummer, slechte kwaliteit onderwijs etc. Eigenlijk het tegenovergestelde wat ik van Avans heb gehoord. Een kennis heeft ook eerst bij Fontys gestuurd, maar ging daarna toch naar Avans omdat ze de gehele sfeer en werking van Fontys niet fijn vond.

Maar dat is natuurlijk ieder voor zich. Ik wil niet iets aanprijzen of afkeuren, omdat ik ook alleen van de scholen hoor via via. Maar ik wil het je wel gewoon laten weten. Het is gewoon jou keuze en jij moet bepalen wat jij er voor wilt over hebben (misschien een studentenwoning?) en wat het beste bij jou past. Dus het is aan jou! Ik zou wel zoveel mogelijk open dagen bezoeken om zoveel mogelijk indrukken te krijgen. Pers zoveel mogelijk informatie uit iedereen haha!