School evt vervolgopleiding

Heyy guyss,
Ik weet eigenlijk al heel lang wat ik later wil gaan studeren, dit is namelijk psychologie. Ik wil dit gaan doen op wo niveau en zal dan eerst nog het VWO moeten doen aangezien ik nu de havo doe. Nu heb ik de vraag welk vakken ik het best kan kiezen op het VWO (wat betreft vakkenpakket en dergelijke enzo), ook met in mijn achterhoofd wat handig is voor psycholgie. Ik zal jullie even laten zien welke vaken ik nu heb, ik heb nu het pakket cultuur en maatschappij en economie en maatschappij gekoppeld met deze vaken:

• geschiedenis
  • economie
  • wiskunde A
  • maatschappijwetenschappen (dit kun je alleen volgen op HAVO)
  • duits
  • kunst-beeldend
  • en natuurlijk het gezamelijke deel (nederlands, engels LO etc.)

Ik zou het heel leuk vinden als jullie mischien een idee hebben welk vakkenpakket ik moet gaan kiezen op het VWO en mij zo een beetje kunnen helepen want ik struggle nog al

Alvast thankyouuu guysss xx

Ik ben even gaan zoeken en ik vond dit op de website van de Rijksuniversiteit Groningen: “Als je een vwo-diploma hebt, voldoe je aan de voorwaarden voor toelating tot de bacheloropleiding Psychologie. Het maakt hierbij niet uit welk profiel je hebt gekozen. Engels, wiskunde en biologie spelen echter wel een belangrijke rol tijdens de studie en worden daarom sterk aanbevolen.”

Dus eigenlijk maakt het niet uit wat je kiest, een VWO-diploma is voldoende om te worden toegelaten op de opleiding Psychologie. Maar wil je een voorsprong hebben, dan is het goed om wiskunde en biologie te hebben. Engels is verplicht dus dat heb je sowieso. Anders zou ik in gesprek gaan met je decaan? Die weet denk ik wel wat je het beste kan kiezen voor de opleiding.

Ik studeer zelf psychologie en raad je sterk aan om biologie te kiezen. Er komen vaak dingen terug van biologie en bij de universiteit waar ik studeer heb je zelfs een heel blok met biopsychologie. Ik zie aan je huidige vakkenpakket dat biologie niet echt aansluit. Misschien kan je het als extra vak nemen, zodat stel dat het toch te moeilijk is je het makkelijk kan laten vallen? Mocht je meer informatie willen, mag je me noten :slightly_smiling_face:

Ik studeer psychologie, biologie is aan te raden maar niet perse nodig. Maar ik weet niet of jij wel biologie kan kiezen als je dat op havo niet hebt gedaan, ik dacht dat dat niet kon .
En, maatschappijwetenschappen bestaat ook op vwo! (tenminste, wel op mijn middelbare school)

Wiskunde heb je sowieso maar maakt echt niks uit of je A of B hebt, ik denk dat A nog meer voordelen heeft dan B.