School en privé gescheiden houden?

Ik zie op Girlscene steeds meer dat er meiden zijn die hun school buiten hun privéleven houden. Wat vinden jullie hiervan en waarom doen jullie dit wel of niet?

Ik zelf vind het wel in orde om het te doen, je zit op school om wat te leren en niet omdat het zo gezellig is. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je je goed voelt op school en ik denk dat het ook niet te doen is op school als je jezelf afzondert. Toch zal ik niet snel naar een klasgenoot gaan om een weekend met hem te stappen.

Ik doe dit zelf ook. Ik vind het belangrijk om samen te kunnen werken met m’n klasgenoten, maar ik voel totaal geen behoefde om met m’n klas te bespreken wat ik in het weekend heb gedaan, wat mij bezig houdt, hoe ik me voel en allemaal andere privé dingen. De gesprekken met mijn klasgenoten gaan niet veel dieper dan “wat had jij voor calculus?” en dat vind ik prima.
Er is 1 meisje op school waar ik wel wat dingen mee deel, maar ook zij weet niet veel van hoe ik me voel enzo, vind ik niet nodig.

Ik ga naar school om iets te leren, niet om vrienden te hebben of een relatie op te bouwen.

Zelf zit ik in een klas met alleen maar jongens, ik denk zelf dat dit ook meespeelt in de omgang. De meesten zitten nog in een oversekste fase en ik heb echt geen zin om over tieten te praten. Ik weet niet waar jij voor studeert en dat we ongeveer hetzelfde hebben. Dus dat jij en ik een totaal andere interesses hebben dan de rest van onze klassen?

Ik ga naar school om te leren maar ik vind het ook zeker belangrijk dat het gezellig is. Ik bespreek ook zeker wel het weekend en we gaan vaak stappen/samen eten.
Ik vind gezelligheid juist heel erg belangrijk.

Ik zonder me best af van mn klas omdat ik de meeste niet mag :’)

Ik studeer bedrijfswiskunde bij de HvA en ik vind de jongens hier best volwassen (de meesten zijn 18 of ouder) en hebben de oversekste fase achter zich gelaten. Ik kan best met ze praten, maar ik vind het niet nodig om er echt vrienden mee te worden.

Triest genoeg zijn ze hier ook bijna allemaal achttien of ouder.

Ik ken juist bijna al mijn vriendinnen van school en een paar van mijn studentenvereniging. Als jullie vrienden op school niet belangrijk vinden, waar kennen jullie ze dan van? (niet aanvallend bedoelt maar ben gewoon nieuwsgierig)

Ik zou persoonlijk wel graag zien dat school en prive meer gemixt zou zijn. Maar ik heb het idee dat dat alleen op de middelbare school zo is. Toen ik nog in Zwolle studeerde had ik het idee dat er ook echte vriendschappen op school ontstonden, maar sinds ik in Amsterdam studeer merk ik een heel andere schoolcultuur. Iedereen is met zichzelf bezig en niemand heeft echt behoefte aan nieuwe vrienden. Dat vind ik erg jammer, want dat maakt school zelf ook minder gezellig en leuk. Het resulteert eigenlijk dat ik dezelfde attitude heb gekregen en van tevoren niet verwacht dat men behoefte heeft aan een nieuwe vriend en dus ook geen moeite meer doe om nieuwe vrienden te maken.

Er zijn enkele klasgenoten waarmee het wat persoonlijker mee is, maar dat is hoogstens wat gesprekken over prive. Voor zover ik weet spreek niemand van mijn klas met elkaar af, tenzij ze elkaar toevallig kennen van de middelbare school.

Ja… maar dat is mbo, da’s anders :grinning:.

Er zijn meer dingen die je kunt doen in het leven dan school. Ik ken mijn vrienden voornamelijk van het internet, maar ik ga ook graag naar tekenen omdat ik daar ook mensen heb waar ik m’n ei kwijt kan.

Ik heb eigenlijk maar één vriendin en voor mij is dit genoeg. Dit is mijn beste vriendin en ik ken haar van de basisschool. Op de basisschool en ook een beetje de middelbare vind ik dat school en privé wel wat dichter bij elkaar mogen liggen.
Voor de rest heb ik wel veel kennissen, die ken ik van stal, sport en uitgaan.

Oke!
Ja ik ken mijn vriendinnen ook van mijn studentenvereniging maar ook van school :slightly_smiling_face: ik vind het gewoon belangrijk dat het gezellig is in de klas al moeten er dan natuurlijk wel leuke mensen in de klas zitten. Soms heb ik ook een werkgroep waarbij het met niemand echt klikt.

Ik zonder me ook heel erg af van de klas. Zit met die verschrikkelijke roddeltantes in de klas. Verder zijn er wel een paar vriendinnen met wie ik het kan écht goed kan vinden (zijn bijna mn zusjes) dus met hen is de omgang natuurlijk heel anders, helaas zie ik veel hiervan alleen in de pauze. Verder heb ik nog 2 goede vrienden in de klas met wie ik veel lach en soms ook over serieuze dingen kan praten…

Ben ik het mee eens hoor, maar zodra je een vervolgopleiding doet moet je je klasgenoten toch vooral als collega’s gaan leren te zien. Je moet ermee kunnen samenwerken en een oppervlakkig gesprek mee kunnen houden, maar het is niet handig om er echt vrienden mee te worden.

Wow, ik dacht echt dat ik een van de weinige was die dit deed. Mijn klasgenoten willen altijd samen stappen enzo, maar ik heb daar geen behoefte aan. Ze wonen allemaal zo ver weg, en als ze me dan uitnodigen op hun verjaardag dan heb ik echt zoiets van ja ik ga echt niet voor zo’n suf feestje zolang reizen. Ik zeg ook altijd tegen hun dat ik niet op zoek ben naar vrienden op school, ik heb al een geweldige vriendengroep en een uitbreiding is niet noodzakelijk.

Is dat zo? Want volgens mij is het juist handig om te netwerken en een goede vriendin in je netwerk kan je ook veel goeds opleveren. Tuurlijk kan je ook netwerken zonder echt vriendinnen te zijn, maar ik denk dat een vriendin als collega meer voor je doet dan een kennis.

Ik ben het overigens wel met je eens dat er wel een professionaliteit moet blijven zijn. Zo merk ik echt de sociale druk als er bij groepsindelingen mijn maatje verwacht dat wij samen gaan, terwijl zij professioneel gezien niet de eerste is waarmee ik zou willen werken.

Een deel van mijn klas gaat ook samen uit, maar om een of andere reden is dat ook precies het deel van de klas waar ik nu al van denk “jij gaat het einde van het jaar niet halen”.

Ik vind dat als je zoveel tijd per dag op school besteed het toch wel een beetje deel uitmaakt van je priveleven en dus vind ik het niet meer dan normaal om mijn vriendengroep uit te breiden en een netwerk te maken. Hoe meer mensen je kent, hoe beter later vind ik. Er is dan altijd wel iemand die je kan helpen als je het nodig hebt.

Ik ga ook zo vaak uit met klasgenoten en heb de eerste drie jaar van de universiteit met allemaal goede cijfers gehaald dus ik denk niet dat het wat met de vriendschap te maken heeft :slightly_smiling_face:

Precies!! And trust nobody but laugh with everybodyyyy!!!