School een hel !

Heey allemaal,

Ik zit met een probleem …

Ik zit ondertussen in het 6e jaar maar zie het echt helemaal niet meer zitten, al sinds het 5e heb ik echt geen leven meer door school. Ik moet zoveel meer moeite doen als de rest vooral wiskunde is een complete ramp. Elke dag kom ik na school over vermoeid en met barstende hoofdpijn thuis, ik ben dit allemaal zo beu. Ik ben thuis altijd slecht gezind en heb al een jaar niks als ruzie met mijn vriend :frowning_face: ik ben ook een tijdje naar een psycholoog geweest maar die heeft me alles behalve geholpen, dat was gewoon een grote geld verspilling.

Zijn er misschien nog meiden die die zoveel problemen hebben door school ?

xx

Bedenk je dat het nog maar 1 jaartje is en dat je daarna klaar bent (:

Mijn school is een hemel.

Aw superrot maar heel veel mensen hebben dit, vooral met het examenjaar. Even doorbijten, eind mei is het klaar en dan kun je een paar maanden uitrusten (:

Misschien zit je op een te hoog niveau? Bedenk je wel dat het hierna zeker niet makkelijker wordt, tenminste als je van plan bent verder te studeren. Zelfs de moeilijkste middelbare school is een eitje vergeleken met universiteit.

Voor je huiswerk: beter plannen. Maak een realistische planning en houdt je daar ook aan. Het heeft geen nut om iedere dag tot 10 uur te werken aan je huiswerk om ervoor te zorgen dat je het hele weekend vrij bent.
Voor je hoofdpijn: probeer eens of meer water drinken en regelmatig eten helpt.
Relatieproblemen: Als je al een jaar niks dan ruzie hebt, denk dan eens goed na of je nog wel verder wilt met hem.

Wie heeft je dat wijsgemaakt? Dat is dus niet zo, de universiteit is namelijk een eitje vergeleken bij de middelbare school.
Maar even on-topic, vraag hulp op school en kijk voor jezelf wat je echt moet doen. Ben je goed in een vak, dan kun je best een keertje huiswerk skippen. Verder kun je alleen maar nog even doorbijten, het is bijna voorbij.

Aan zo’n reactie heeft TS niets.

Hoeft niet. Ik sta nu voor wiskunde hoger (zeg maar gerust twee hele punten hoger) dan op de middelbare. En mijn middelbare was niet makkelijk of slecht.

Oke, dan corrigeer ik mezelf even. Universiteit KAN een stuk moeilijker zijn. Ik kom van één van de zogenaamd moeilijkste middelbare scholen van België en vond het toen toch een stuk makkelijker dan nu aan de universiteit. Ik heb voor mijn huidige opleiding ook nog een jaar iets anders gedaan en daarvoor geldt hetzelfde. Ik weet niet of er misschien ook een verschil in moeilijkheid is tussen Nederland en België.

Edit: Uitgaande van wat ik hier en hier lees, klinkt het toch alsof de moeilijkheidsgraad in België ietwat hoger ligt. (Ik zeg NIET dat dit een feit is, alvorens er iemand weer meteen op z’n tenen getrapt is door deze uitspraak.)

Ik vind hbo anders toch een stuk moeilijker dan de havo. Op de havo hoefde ik niet veel te doen voor mooie cijfers en nu moet ik ineens huiswerk maken en echt leren.

Ik ben geenszins op mijn tenen getrapt, maar uitspraken van fora zijn natuurlijk geen betrouwbare bronnen. Wetenschappelijk onderzoek is dat wel. Als je dat kan vinden, ben ik wel eerder geneigd te geloven dat het niveau in België hoger ligt. Op het moment niet.

Nou kijk, het niveau zal heus wel een stuk hoger liggen, maar op de universiteit studeer je maar 1 ding. Daar ga je dus diep op in, maar daar heb je dan ook alle tijd voor, dat is het enige waar je mee bezig bent. Al je colleges gaan (ongeveer) over dat onderwerp. Het feit dat je maar 1 ding hebt om je op te moeten focussen en niet 8 of 9 vakken, maakt het een stuk makkelijker. (En ik neem natuurlijk aan dat je niet iets gaat studeren waar je heel slecht in bent.)

Het is dus niet iets waar je bang voor moet zijn als je de middelbare school moeilijk vindt, al moet je natuurlijk geen universiteit gaan doen als je je zo ongeveer dood moet werken voor al je vakken op het vwo (maar dan had je ook beter geen vwo kunnen gaan doen).

Uhm ik denk dat je selectief te werk moet gaan. Wat zijn je beste vakken? waar hoef je weinig voor te doen? Dan schenk je wat minder aandacht aan die vakken.
Desnoods laat je het huiswerk voor die lessen zitten als je weet dat je daarmee weg komt bij die docent. Probeer ook eens met je mentor te praten over je probleem.
Probeer voor elkaar te krijgen dat je wegkomt met minder hw doen voor de vakken die je makkelijk kunt, en wat meer tijd voor je moeilijke vakken.

Probeer dan ook te kijken naar welke toetsen het belangrijkste zijn, is het een PW of een SE? leer dan meer voor de SE. Probeer ook bijles. Kan soms echt n verheldering zijn.
kijk ook naar filmpjes op youtube. vooral voor de wetenschappelijke vakken staan veel filmpjes met voorbeelden en uitleg.
Zet voor jezelf een limiet van zoveel uur per dag aan hw en daarna ga je even een tukje doen of even computeren(iets wat je ontspant).
Ik ben van mening dat je altijd tijd moet vrijmaken voor je hobbies en rust(mits het niet uit de hand loopt).
Dus niet 5x per weer 3 uur willen sporten ofzo…
Je meot we lreeel zijn.

Ja sorry ik was gister een beetje druk, dus ik maakte een onzinnige opmerking wat niet nodig was.

Ik heb geen zin om op te zoeken, maar ik weet wel dat België als een van de zwaarste onderwijsvormen van Europa wordt gezien. (Is ooit op het nieuws geweest, tijdje geleden.)

Ik zou werken aan je goede vakken zodat ze alleen zien dat je wiskunde niet zo goed ligt maar wel de andere vakken.
Tuurlijk ook aan wiskunde werken hoor! Maar je snapt wel wat ik bedoel (:

Ik krijg ook hoofdpijn door school hoor. Alle stress die het huiswerk en de toetsen meebrengen… :confused:
Zoals andere al zeggen, het is nog maar een klein jaartje. Volhouden!
Succes!

Ik heb het juist naar me zin op school.

Maar ik denk dat jij je zo voelt doordat je veel moeite moet doen voor school, zoals huiswerk, leren voor toetsen etc. Misschien moet je het wat rustig aan doen en wat beter plannen. En bekijk ook eens het positieve van school zoals dat je je vriendinnen weer ziet en alle plezier die je hebt! En over je vriend, probeer het uit te praten of denk erover na of je nog verder met hem wilt, aangezien je vaak ruzie met hem hebt.
Succes!