Scheurtje bij m'n anus

Hey meiden,

Ik zit met een gênant vraagje… Ik had last een scheurtje/kloofje bij m’n anus door te harde ontlasting enkele weken geleden… Dat leek genezen te zijn maar nu is het terug. Telkens ik ‘een boodschap’ moet doen scheurt het weer open… Het doet echt pijn en ik weet niet wat ik moet doen. Ik wil er echt niet voor naar de dokter.

Echt niet fijn :frowning_face: Iemand die dit ook gehad heeft of tips heeft?

Aah wat vervelend zeg.
Ik denk dat je toch een speciaal zalfje ofzoiets nodig hebt van de dokter.
Daarnaast zou ik zorgen dat je minimaal 2-3 liter water drinkt en vezelrijke voeding neemt. Dan blijft je ontlasting zachter en doet het dus minder pijn.

Idd misschien een zalfje, al weet ik niet of je hiervoor naar de dokter moet of niet… Misschien eens raad vragen bij een apotheek ofzo?

Ik probeer elke dag 1 liter water te drinken… Ik vind het echt moeilijk. Maar ook al is de ontlasting zachter, doordat er een scheurtje zit doet het echt pijn :frowning_face:

1 liter is echt veel te weinig. In een normale voeding heb je al minimaal 1,5 L nodig, als je je ontlasting zachter wil maken heb je echt 2-3 liter nodig.
Ik zou toch maar naar de dokter/apotheek gaan.

Heel vervelend inderdaad.
Ik heb het een tijdje terug ook gehad en ben er mee naar de dokter geweest.
Dokter gaf als advies extra water te drinken, dus inderdaad 2,5/3 liter op een dag zoals hierboven is gezegd. En veel vezelrijke voeding tot je nemen, volkoren producten, veel groente en fruit. De HA raadde mij aan om eventueel nog vezeltabletten te slikken, kan je gewoon bij de drogist kopen.
En als je weer naar de wc moet om te poepen, geen druk uitoefenen! Misschien heel lastig, maar juist door de druk die je geeft, scheurt het wondje weer open.
Succes!

Auwww ja.

Probeer inderdaad echt veel te drinken waardoor je ontlasting nog wat zachter wordt. En misschien anders toch even je huisarts bellen of je een creme/zalf kunt krijgen om een beetje te verzachten.

Bedankt voor jullie reacties. Ik probeer 1 liter water te drinken per dag (wat te weinig is) maar zelfs dat lukt me bijna niet… Water drinken vind ik zó moeilijk!

Is het drinken een probleem of vind je water gewoon niet zo lekker? Want thee, zeker groene thee of kruidenthee, is ook helemaal prima bijvoorbeeld.

Ik heb hier ook last van gehad, wel vaker eigenlijk :flushed:
De komende tijd goed schoon houden met vochtig toilet papier (baby doekjes) en 2 keer per dag sudocreme erop smeren (niet te dik). Dit heeft bij mij alle keren geholpen en ik hoefde niet naar de dokter!
Verder kan het helpen om elke dag 1 of 2 sneetjes ontbijt koek te eten (maakt de ontlasting dunner) en geen bananen, dit zorgt voor de terug opname van vocht uit de ontlasting.
Als het niet lukt om zo veel water te drinken, zorg dan dat je iets te drinken bij je hebt wat je lekker vind! het hoeft echt niet perse water te zijn en 1,5 Liter moet genoeg zijn. Verder is lichaamsbeweging goed voor de ontlasting.

Als het zo hard blijft kan je altijd bij de apotheek zonder recept een soort Lactulose mee krijgen (gewoon even aan de balie vragen) dit helpt bij mij als een speer

^
Dat bananen stoppend werken is een fabel, ze bevatten veel vezels. Veel mensen weten niet dat als je extra vezels eet, je ook extra water moet drinken omdat het anders averechts werkt.
1,5 liter is NIET genoeg hierbij. Dat is wat je normaal moet drinken, dus als je je ontlasting slapper wil maken heb je minimaal 2-3 liter nodig.

Probeer anders eens wat citroen sap of wat schijfjes komkommer aan je water toe te voegen? Dan is het net iets lekkerder. En dwing jezelf niet om een heel glas leeg te drinken. Vul gewoon lekker een flesje water en neem die overal mee naar toe. Zet die gewoon op tafel voor je neer. Zo ga je automatisch gewoon wat slokjes drinken. Zo drink ik ook genoeg.

Zorg dat je altijd een glas/flesje water naast je hebt staan en probeer hier continu uit te drinken. Als je een flesje van 500ml hebt, dan moet je per dag dus 4-6 flesjes leegdrinken. Als je hier 's ochtends mee begint, moet je dus voor jezelf zorgen dat je rond 12.00u 2 flesjes leeg hebt. Rond 18.00 moet je dan 4 flesjes leeg hebben. Als je het zo indeelt, lukt het vast beter.
Daarnaast mag je ook water inruilen voor thee, misschien dat dat gemakkelijker gaat? 2 grote mokken thee is ook al 500 ml (=1 flesje).

Ik doe verpleegkundige opleiding en mij wordt verteld dat je bij verstopping of harde ontlasting geen bananen moet eten. Ze geeft btw zelf al aan dat genoeg drinken een probleem is, dus een banaan eten werkt bij haar averechts… als je vezels binnen moet krijgen bij harde ontlasting kan je beter kiezen voor een bruine boterham. 3 liter water is net te veel, denk eraan dat in voedsel ook al vocht zit, dus je 2 liter per dag daarnaast drinkt is dat perfect! maar omdat ze aangeeft dat 1 liter al te veel is zou ik toch proberen 1,5 liter te drinken, idd 2 liter is beter.

Ik ben dietist, maar oke. TS moet zelf maar kiezen wat ze wil doen.
Je hebt wel gelijk dat een boterham (graanproducten, liefst zelfs volkoren) inderdaad beter is bij harde ontlasting. Mijn punt was gewoon dat dat van de stoppende banaan echt een fabel is.
Maargoed, het is aan de TS wat ze doet ik heb mijn mening gegeven in de afgelopen berichten.

Laxeermiddel helpt waarschijnlijk wel een beetje, dat kun je gewoon halen bij de kruidvat of een andere drogist. Verder zou ik even kijken naar een zalfje of gel voor aambeien, als het goed is verkopen ze dat ook gewoon bij de drogist.

Haha oke :see_no_evil:, wist idd niet dat het deels een fabeltje is, maar wat je zegt klinkt wel logisch. Haha ik werk in de ouderen zorg en als je de ouderen een banaan geeft gaat dat fout, maarja die drinken idd vaak te weinig!
Zal het onthouden!
Is idd aan haar, ik zou sudocreme smeren en vochtige billen doekjes gebruiken om het scheurtje te laten helen :wink:

Dat heb ik ook een keertje gehad toen ik klein was (jaar of 9) ben toen wel naar de dokter geweest ( toen heb ik het gwn uitgelegd en verder niks) en ik moest gwn tijdens de 'grote boodschap niet persen enzo… Maar gwn zelf laten komen… En verder geneeest het wel weer snel

Bedankt hoor, jullie stellen me echt gerust.

Helaas drink ik niet zo graag thee, water vind ik wel lekker maar het is puur het drinken dat ik moeilijk vind. Vandaag is m’n doel minimum 1,5L, als het lukt eventueel 2 maar dat zal al een hele klus worden!
Ik eet sowieso bruin brood en probeer al enkele dagen van bananen weg te blijven. Zag dat er een kleine discussie was haha

Als het niet helpt met water, dan kijk ik ook even voor een zalfje.

Ik heb er ook wel eens last van gehad en toen heb ik zo’n granenreep gehad en lauw water met roosvicee gedronken. En daarna was het er zomaar uit.

De komende dagen creme blijven smeren en lekker veel drinken!