schetsen van een foto

hallo,

ik wil chris brown tekenen. ik heb nu fotos van hem die ik wil natekenen.
maar ik krijg echt niks op papier wat ook maar op hem lijkt.
het zijn goede gezichten het zou zo iemand kunnen zijn maar het lijkt gewoon totaal niet op hem.

hoe krijg de juiste proporties?
ik zie bijv. op instagram wel eens dat mensen blokjes enz maken.
wat zijn jullie technieken om een foto na te tekenen?

Tijdens Kunstklas maakten wij idd altijd blokjes. Je moet ff de goede afmetingen vinden (ik weet niet meer hoe we dat gedaan hebben.) en de foto ook in blokjes verdelen en dan per blokje de lijn natekenen zeg maar. Mijn docent zei altijd “Je moet het niet als een mens zien maar al die lijnen zijn vormen van eilandjes.”

Wat ik altijd doe, is hulplijnen tekenen in de foto met paint. Dan meet ik die lijnen op en teken ik ze. Meestal maak ik één lijn die het hoofd verticaal door midden deelt, en dan een lijn door de ogen, neus en mond. Als ik die lijnen getekend heb, kan ik precies meten hoeveel cm de ogen van de middenlijn afliggen. Ik heb zelf ook problemen met de proporties, maar deze manier helpt me heel erg. Uiteindelijk wil ik wel leren tekenen zonder hulplijnen, maar voor nu vind ik dit heel handig.
Het nadeel hiervan is wel dat je een foto moet hebben op de grootte zoals je hem tekent.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

up

ja ik probeer ook hulplijnen dus ik krijg wel realistische en soms ook mooie gezichten.
maar ik krijg nooit het gezicht dat ik wil zegmaar.

Ik denk dat het steeds beter gaat als je heel veel oefent. Misschien tutorials opzoeken op youtube? Ik heb eigenlijk geen andere tips.

Je zou ook kunnen beginnen met blokjes van 1 cm^2 en als dat goed gaat de blokjes steeds groter maken, zodat je steeds meer uit de losse hand tekent. Zo ben ik ook begonnen voordat ik hulplijnen ging maken.

ja ik kan helaas geen tutorials vinden op schetsen.

up

Print de foto zo groot als je de tekening wilt hebben en trek de basislijnen over door het vel papier voor de foto tegen het raam te houden of op een lichtbak te leggen. Je kan ook de foto uitvergroten en het vel papier op je beeldscherm leggen en zo overtrekken. Zo doe ik het altijd met fotos :slightly_smiling_face:

Ikzelf vind blokjes heel irritant, maar dat verschilt per persoon,
Zelf bekijk ik altijd heel veel foto’s en filmpjes van die persoon zodat ik weet hoe het gezicht in elkaar steekt. Dan word het makkelijker om de juiste dingen te tekenen.
Er zijn drie punten waaraan je iemand kan herkennen, dus die moeten het beste zijn:
De omtrek van het gezicht (dus vooral de botstructuur)
De oren (!!!)
Het haar
Daarna komen de ogen en de rest van het gezicht.
Als je het lastig vind om de afmetingen te bepalen kun je als eerst licht de omtrek “overtrekken” dus met de foto eronder de ogen, mond, neus en haarlijn aanstippen zodat je weet waar alles ongeveer zit. Als ik echt een moeilijke foto heb smokkel ik aan het begin ook weleens :wink:

Maar vooral: heeeeeeel veel naar die persoon kijken zodat je het in je hoofd hebt geprent

je best doen & veel oefenen

Wat ook wel eens werkt is de foto op z’n kop na tekenen. Dan ga je meer op de vormen letten ipv de persoon zelf.