Hoi allemaal!
Over een weekje heb ik tentamen en dan moet ik best wel veel kennen. Nu dacht ik dat het handig zou zijn om bepaalde lappen tekst in een schema te verwerken, omdat je daar ten eerste al van leert en daarna ook dat schema makkelijker kan leren.
Maar mijn vraag is: hoe leer je nu een schema goed uit je hoofd? Gewoon vaak lezen? Of heeft iemand daar een ‘trucje’ voor? Normaal kan ik eigenlijk alleen rijtjes goed uit mijn hoofd leren, door mezelf te overhoren (in wrts ofzo)
Maar ik heb nu dus allemaal schema’s als:
Stof A – via het bloed → Stof B in de lever —> Splitst op in stof C + stof D
En ik heb eigenlijk geen ideee hoe ik dat goed moet leren :c
Nou ik hoop dat iemand een idee heeft
Ik maakte meestal mind-maps:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fyu64wmimn.jpg
Dat werkt bij mij altijd
Ik weet niet hoe je schema’s leert. Meestal vertrouw ik daarbij op mijn fotografisch geheugen.
@ Pevensie
Wow dat is superhandig! Waar heb je dat gemaakt? Of is dit er gewoon 1 van internet?
^Deze heb ik even van internet geplukt Die van mij zien er een stuk minder mooi uit
Ik heb het ‘geleerd’ uit dit boekje: http://www.bol.com/nl/p/n…01004006860023/index.html
Ik moet dat boek hebben.
Iemand?
Zelf opschrijven, totdat je het zonder te kijken kan opschrijven
bij schema’s uit mijn hoofd leren( naja… rijtjes latijn, grieks en frans… en uitgangrijtjes duits enzo) schrijf ik het meestal gewoon heel vaak op, eerst met boek, dan zonder, en zodra je een stukje niet weet kijk je gewoon weer in je boek, zo steeds opnieuw en het werkt SUPER.
wat ik ook vaak doe (dit werkt misschien bij mij omdat ik een redelijk fotografisch geheugen heb en een raar handschrift haha, de ene keer een a de andere keer een A XD)
is de rijtjes opschrijven en kijken of je er een ‘verhaal’ in ziet, zoals ’ in de linkerkolom is steeds de derde letter een A, en de eindklank is steeds laag… dus die woordjes gillen eerst *aaaaaaaah!!* en dan gaan ze dood *lage toon* ’ haha klink ZO dom maar het helpt mij bij duitsXD
Ik vind het een goed idee om schema’s te maken want dat helpt heel goed bij het leren van de stof, ik doe dat ook wel eens. Maar meestal als ik het schema gemaakt hebt ben ik al zo bezig geweest met de stof dat ik de ‘stappen’ van mijn schema logisch vind, en daar moet je denk ik heen. Dat je het niet alleen uit je hoofd gaat leren maar ook gaat snappen hoe het in elkaar zit. Verder gewoon veel opschrijven, voor jezelf opzeggen of iemand je eventueel laten overhoren. Veel succes!
Stof A – via het bloed → Stof B in de lever —> Splitst op in stof C + stof D
oh dit soort dingen vond ik altijd leuk om te leren:D omdat het écht in je lichaam zit (en niet een of andere gekke rekensom is ).
dit zou ik beetje bedenken als: stof a*a is de eerste letter van het alfabet, wat is het eerste dat je tegenkomt als je in je arm snijd:bloed?* -via bloed
Stof B *b is een dikke letter, met zo’n dikke buik. mensen die dik zijn hebben vaak een opgezette lever door overmatig drankgebruik haha* --via lever.
In de lever splitst die dikke B in C en D . want je lever ontploft anders (je weet wel, hij was al opgezet door alle alcohol.)
heel vaag, werkt goed… daarom ken je bijvoorbeeld een tvprogramma ook best snel uit je hoofd
Haha ja ik studeer ook geneeskunde dus dan heb je dat meestal
Maar blueicecream ik snap wel wat je bedoelt, normaal helpt dat mij ook wel maar nu moet ik meerdere schema’s dus wordt toch wel lastig. Maar toch heel erg bedankt