Scheikundige vergelijkingen

Heey ik had even een vraag en deze is niet omdat ik mijn huiswerk zelf niet wil maken maar omdat ik een toets heb en dit niet snap. Nouja mijn vraag is dus: Hoe los je een scheikundige vergelijking op.
Heel veel mensen bij mij in de klas vinden het heel makkelijk maarja dan moet je het wel snappen :wink:

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden want dan hoor ik het graag :slightly_smiling_face:

Wat bedoel je met ‘scheikundige vergelijking’? Heb je een voorbeeld?

Bedoel je een reactievergelijking?

jaa dit met H2O enzo

Miss kun je een voorbeeldvraag neerzetten dan kunnen mensen je ermee helpen want zo heel droog uitleggen wordt het er niet duidelijker op.

Dit. Ook zijn er op youtube echt heel veel filmpjes over dit soort dingen te vinden! Ik zou ook daar even gaan kijken. Gewoon een scheikunde docent die het uit legt in een filmpje.

scheikunde lessen op youtube kan goed uitleggen

en er zijn heel veel scheikundige reacties, dus geef even een voorbeeld van wat je bedoelt!

Verbranding van Methaan gaat als volgt. Methaan = CH4

CH4 + O2 → CO2 + H2O

Daar begin je mee. In woorden zou dit zijn: Methaan + Zuurstof → Koolstofdioxide + Water
Maar nu klopt de vergelijking nog niet. Zo maak je de vergelijking kloppend:

Je begint van voren. C is het eerste element dat je tegenkomt, je telt voor de pijl hoeveel C’s er zijn. 1 dus maar. Er geldt, wat vóór de pijl staat moet dezelfde eenheid hebben als ná de pijl. Dus ná de pijl moeten er ook één C voorkomen. Na de pijl zie je al één C staan, namelijk bij die CO2. De C klopt dus al.

Nu gaan we door met de H. Omdat er H4 staat, betekent dit dat je hem als 4 H’s kan rekenen. Voor de pijl 4 H’s, en na de pijl staat H2. Dat zijn dus geen 4 H’s maar 2H’s. Om van H2 4 H’s te maken moet je dit keer 2 doen want 2 x 2 = 4. De aantal H’tjes kloppen ook al. Dan verander je het zo:

CH4 + O2 → CO2 + 2 H2O

Nu nog de O’s. Omdat er achter de pijl meer O’s staan, beginnen we hier met tellen. Bij de CO2 zijn er 2 O’s want er staat een 2tje achter. Bij de H2O staat er geen 2tje achter, maar een tweetje voor. (Niet de 2 die na de H staat, maar die ook voor de H staat) Dus er zijn nog eens 2 O’s. 2 + 2 = 4 dus 4 O’s.

Aan de linkerzijde van de pijl heb je pas 2 O’s. Je moet er dus 4 van maken dus je zet nog een 2tje voor de O2. Dit is je uiteindelijke formule:

CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O