Scheikunde!

Heeeee meisjes. Ik heb morgen een toets van scheikunde: ik heb de stof geleerd maar ik snap 1 ding ECHT niet, en dat is het kloppend maken van reactievergelijkingen… Zou iemand me AUBBBBBB kunnen helpen? Ik heb al op internet gezocht maar het is nog steeds te onduidelijk :stuck_out_tongue:

HELPPPPPPPPPPPPP :cold_sweat:

Dat is lastig he, heb je misschien een voorbeeld? Dan kan ik je helpen :slightly_smiling_face:

Deze bijv.
__Al + __O2 —> __Al2O3

:grinning:

kom op meisjes :stuck_out_tongue: !helppp

Ik zie je quote niet!

dubbel -

Het kloppend maken van een vergelijking is juist makkelijk!
Je moet gewoon steeds per Element tellen hoeveel je er van hebt en dan zorgen dat hetgene voor de pijl evenveel is als na de pijl…

jou voorbeeld:
__Al + __O2 —> __Al2O3
1 Al…–>2AL
Dus je zet een 2 voor de eerste Al
2 O–>3 O
dus je moet een 1.5 voor de O2 zetten

Maar dat mag niet. Dus dan moet je alles 2 keer doen!

Heb 't veranderd :grin:

Hahah hoe is dat makkelijk? In mijn werkboek heb ik goede antwoorden staan ( … *overgeschreven* ) maar ik snap echt niet wat zo’n coeffecient daar doet. :grimacing: :’)

je moet gewoon zorgen dat het aantal gelijk is aan elke kant van de pijl,
als je bijvoorbeeld een zwavelzuur opl. met natriumcarbonaat opl. hebt is het dit:
H⁺ + So4²⁻+ Na⁺ + Co3²⁻ —> H2O + Co2 + Na⁺ + So4²⁻
Dit klopt dus niet want je hebt 2 h’tjes rechts (H2O) en maar 1tje links (H⁺), dus moet je er daar 2 van maken dan krijg je dit:
2 H⁺ + So4²⁻+ Na⁺ + Co3²⁻ —> H2O + Co2 + Na⁺ + So4²⁻
maar tegenover die ²⁻ van So4²⁻ moeten ook 2 plusjes staan dus maak je van Na⁺ ook 2 van, links en rechts dus krijg je dit:
2 H⁺ + So4²⁻+ 2 Na⁺ + Co3²⁻ —> H2O + Co2 + 2 Na⁺ + So4²⁻

En nu is ie kloppend
nouja ik ben heel slecht in uitleggen maar ik hoop dat je er iets aan hebt :’)

Het is wel makkelijk.
__Al + __O2 —> __Al2O3

Er zijn dus aan de rechterkant 2 Aluminium (?) atomen, en 3 zuurstof(?toch :stuck_out_tongue:) atomen, en dat moet je links ook hebben.
Dus, dan maak je ervan 2Al aan de linkerkant, en je moet dus eigenlijk 1,5 O2 hebben, maar je kan geen halve atomen hebben. Dus dan moet je alles verdubbelen →

4 Al + 3 O2 → 4 AL2O3

__Al + __O2 —> __Al2O3
2Al +1,5O2 → Al2O3 dit kan niet, want het moeten hele getallen zijn, dus alles keer 2;

4Al + 3O2—>2Al2O3
Voor en na de pijl moeten dezelfde atomen zijn, met dezelfde hoeveelheden…
dus voor de pijl 4 Aluminium, na de pij ook 4…

=)

even je voorbeeld:
__Al + __O2 —> __Al2O3
dit word dus:
2 Al + 1,5O2 —> Al203
Want na de pijl heb je 2x Al en nu voor de pijl ook en na de pijl heb je ook 3x O en voor de pijl ook (2x1,5)
Alleen je kunt geen halve hebben, dus gebruik je een katalysator en doe je alles x2 dus krijg je dit:
4 Al + 3O2 —> 2Al2O3
Nu heb je voor de pijl 4 Al, na de pijl ook (2x2) en voor de pijl 6x O (3x2) en na de pijl ook (2x3)

snap je het zo beter???

Oooh superbedankt allemaal, echt lief! Ik heb net een paar geoefend en ik had ze goed (!!) alleen bij deze ging ik weer de mist in:

CH4 + O2–> __CO2 + __H2O

CH4 + O2–> __CO2 + __H2O
1C–>1C
4H–>2H dus H20 2 keer.

CH4 + O2–> __CO2 + 2H2O
2O–>4O
dus )2 2 keer.

__CH4 +2 O2–> __CO2 + 2H2O

Je hebt voor de pijl :
1 x C
4 x H
2 x O
en na de pijl :
1 x C
3 x O
2 x H

Dus je moet de H links x 2 doen :
CH4 + O2–> __CO2 + 2H2O
dan heb je gelijk 2 o’tjes meer, maar die komen later.
Dan heb je dus links : 2 x O, en rechts 4 x O.
Dus dan kan je die andere x 2 doen;

__CH4 + 2 O2–> __CO2 + 2H2O

Volgens mij klopt hij zo :wink:

Ter controle kun je ook een programmaatje op je rekenmachine zetten (als je een grafische hebt tenminste). Tijdens mijn examen mocht je alles in je rekenmachine zetten, en had ik dat programma er in staan. Met lastige vergelijkingen heb ik er best wel veel aan gehad!
Je kunt het programma hier vinden: http://www.calcprograms.nl/programmas.php > Scheikunde > Chemische reacties

Maar natuurlijker is het handiger het zelf ook te begrijpen :slightly_smiling_face:

er wordt dus 2 Al gevormd en 3 O.
daarvoor heb je 1 Al en 2 O.
Om Al 2 te maken moet je een 2 voor Al zetten dus:
2 Al + … O2 → …Al2O3
je hebt 2 O maar er 3 nodig dus je zou denken je moet 1,5 voor O zetten maar omdat je alleen maar hele getallen mag gebruiken moet je alles verdubbelen, dus:
2x2 = 4 Al + 1,5x2 = 3 O2 → 2 Al2O3
daarna moet je altijd kijken of het wel klopt.
je hebt er voor 4 Al, daarna ook 4 Al want 2x2 = 4.
je hebt er voor 3 O2, dus 3x2=6 en daarna ook 2x3=6.
snapje?

oh je hebt m al xd.