Scheikunde, vraagje?

Bij sommige eenheden staat er zo -1 bij, zo klein. Weet iemand hier de betekenis van?

Bv. mL^-1 of mol^-1

(Het ^ staat voor dat het zo klein daarboven moet, net zoals bij machten)

Up!

Is het niet dat je het oplossing moet verdunnen? Dus ^-1 moet je de oplossing 10 keer verdunnen. Maar weet het echt niet, maar vermoedt dat bij mol, want dan spreek je toch over concentraties?

mol is de eenheid van de grootheid hoeveelheid stof.

:astonished: dan begin ik alles te verwarren.

ah ik zie het, ik verwar het met 1M

Ff mijn cursus doorgegeken, ik denk dat je dat gewoon moet aannemen.

Dus het heeft geen betekenis?

Oooh, laat maar, ik snap het al.

http://cccbdb.nist.gov/wavenumber.asp in het engels maar, het heeft iets met Energie te maken.

Dat betekent gewoon mol/l want dan staat het onder de deelstreep, komt het er boven krijg je de macht in negatief zegmaar, snapje?

Jawel, het heeft wel een betekenis! Als er staat mol^-1 betekent het iets PER MOL, en hetzelfde voor iets PER mL. Snaptu?

Als er bijvoorbeel 5^-1 staat, is het toch 0,5? en ^-2 0,05 etc… zoiets

Bedankt @ hierboven, maar ik snapte het al :’)

Ohnee dat is weer iets anders, volgens mij heeft de rest gelijk

ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar het heeft zeker iets te betekenen.
het betekend sowieso tot de macht is maar je kunt het bijv. zo zien:

stel je hebt 5 mol/L = 5 mol per liter
dan kun je ook zeggen 5 mol L^-1

dus een soort van per alleen dan achter de liter?
haha sorry ik kan 't niet goed uitleggen via internet (en het is sowieso alweer een tijd geleden dat ik dit gehad heb) dus vraag het eens aan je leraar!

Mesaaa dat klopt!

Mol x L ^-1 staat er eigenlijk. Dat is hetzelfde als mol x 1/L en dat is weer hetzelfde als mol/L (net als dat 2 x 2/3 hetzelfde is als 4/3)

Dus als je bijvoorbeeld mol cm^-3 heb dan betekent dit mol per kubieke centimeter = mol / cm ^ 3

^-1 betekent gewoon per. Bijvoorbeeld dag^-1 betekent per dag. Dus inderdaad 5 mol^-1 betekent 5 mol per liter.