scheikunde vraag

ik moet scheikunde maken en er staat zoiets in my PO.
18 gram H2O bevat evenveel moleculen als 44 gram CO2. maar dat klopt toch niet want 18 gram water is 0.9988 mol h2o en 44 gram koolstofdioxide is 1,5 mol dus dat is toch niet evenveel moleculen?

en

0,1 M glucose bevat evenveel moleculen als een oplossing van 0,1 M sacharose.

scharose is groter molecul dan glucose er moeten dus meer glucose moleculen zijn toch?
HELP me please

Vraag het aan de leraar/een vriendin/je broer of zus/je ouders.

Moet je niet beweren of de vraag goed of fout is en daar dan berekeningen bij zetten?

nee het staat als voorbeeld:(

up

geen idee, dit is lastiger dan 4vwo scheikunde :stuck_out_tongue:

Oja dit wist ik! even nadenken hoor :slightly_smiling_face:

Je kunt uitrekenen hoeveel deeltjes er in een stof zitten. Dan moet je het aantal mol vermenigvuldigen met 6,02214E23 (constante van Avogrado). Daarmee kan je kijken of het klopt.

Je hebt 18 gram H2O zoals je al zei is dit 0,9988 mol, dit kun je beschouwen als 1.
Je hebt 44 gram CO2 12,01+(2×16,00)=44,01 44/44,01=0,99977, dit kun je ook beschouwen als 1. Het is dus allebei ongeveer 1 mol.
Voor het aantal moleculen heb je de constante van avogrado nodig (6,022×10 tot de 23ste deeltjes)
H2O:1 mol×6,023×10 tot de 23=6,023×10 tot de 23ste deeltjes (oftewel moleculen)
CO2: 1 mol×6,023×10 tot de 23=6,023×10 deeltjes tot de 23ste deeltjes (oftewel moleculen)
Voor die 2e vraag geldt hetzelfde.
Snap je?

Ja, dat is het volgens mij :slightly_smiling_face:

jaaa ik snap het DANKJE :couplekiss_man_woman: dat dit ik dus fout. ik had voor C en 6 in plaats van 12. sick

Graag gedaan! Heb je geen binas?

nee ik heb wel binas. maar op dat achterkant staan de molair massa’s. ik had de massa van CO gekeken 28.01 die staat net boven CO2 wat dus wel 44,01 is. ik ben al 4 uur huiswerk aan het maken dus mij hoofd loopt afentoe vast.

weetje je ook misschien 2de vraag?

0,1 M glucose bevat evenveel moleculen als een oplossing van 0,1 M sacharose.

scharose is groter molecul dan glucose er moeten dus meer glucose moleculen zijn toch?

haha okee! Ja 0,1 M is 0,1 mol per liter. Dus hier heb je van beide stoffen 0,1 M, en omdat het 0,1 M maakt het niet uit wat voor stof het is, dus het is gewoon weer 0,1 M/6,022×10 tot de 23ste bij beide en dan kom je weer op hetzelfde uit :slightly_smiling_face:

ohja:) je bent een held echtwaar
nu kan ik verder met dat kut PO voor biologie
ja het is biologie geen scheikunde:(
en echt dankje want ik moet het woensdag inleveren en ik snapte dat eerst niet

Oh okee bio? vaag! nouja succes in ieder geval! en graag gedaan:)

thanks

4tl?
dat snappen wij dus ookniet.

het is gewoon moeilijk ik was daar 2 uur mee bezig maar nu snap ik het
en thanks

het is niet tl maar ik denk 4 of 5 vwo. ik doe vavo en dat is 4,5en 6 vwo in een jaar.