Scheikunde vraag

Hey meiden, ik dacht dat er een speciaal topic was voor school-vragen maar kon 'm niet vinden.
Ik heb een vraag over redoxreacties bij scheikunde. Ik weet niet of er a.t.m. mensen zijn die me hierbij kunnen helpen dus ik stel eerst maar één vraag.

Als je 2 halfreacties hebt en dus een totaalreactie, hoe weet je dan wat de kleurverandering is? Er staat een tabel in binas maar welke stof moet je nemen als beginkleur en welke als eindkleur?

Thanks!

Up

Bij de stof die vrij komt denk ik? stel je hebt eerst Br- ofzo en dat is bijv groen en bij de totaalreactie br2+ en die is blauw. Die info staat in binas

Maar er zitten meer stoffen in de totaal reactie?

ehm, ff denken, lang geleden dit ookal doe ik dinsdag examen haha. Ik heb volgensmij sowieso nooit gehad bij redoxreacties met kleur

Als ik logisch nadenk:
Niet alle stoffen hebben een kleur, misschien dat maar 1 van de stoffen een kleur heeft?

Haha klopt, maar alle stoffen die kleurloos zijn staan niet in de tabel en groen → kleurloos (bijvoorbeeld) kan ook. Maar dan weet ik dus niet wat de begin kleur is en wat de eindkleur. Mijn boek zegt hier ook niets over dus vind het niet raar dat je 't ook niet weet :stuck_out_tongue:

ja staat ook niet in mn examenbundel haha hoezo meot je het weten dan?

Wat zijn de halfreacties?