Scheikunde, protonen, neutronen & elektronen

Heeei,

Kan iemand mij iets uitleggen over scheikunde?
Een vraag is bijvoorbeeld hoeveel protonen, neutronen in elektronen komen voor in een zuurstofatoom met massagetal 16.
Dit is wat ik nog uit mijn boek heb kunnen halen;
Ik weet dat het massagetal gelijk is aan het aantal protonen + het aantal neutronen. Dat het aantal protonen gelijk is aan het aantal elektronen. En dat het atoomnummer = het aantal protonen = aantal elektronen. Maar nu snap ik nog steeds niet hoe je alles nu kunt weten. En snapt iemand hoe je het model van Rutherford tekent?

Super bedankt!

Dit kun je allemaal uit je binas halen
Op de 1 naar laatste bladzijde staat het periodieke systeem en daar staat het massagetal+ het aantal protonen (dus ook neutronen)

En dat van rutherford kun je je voorstellen als een ping pong balletje dat op een groot open veld ligt.
Het ping pong balletje zijn de protonen en het openveldje is de wolk met zijn elektronen

Nou een atoom bestaat dus uit neutronen en protonen in de kern en elektronen die er rond zweven (dat is precies het Rutherford model). Protonen zijn positief geladen, elektronen negatief geladen en neutronen hebben geen lading.

Een atoom is neutraal, dus moet het evenveel protonen als elektronen hebben. Het atoomnummer is gelijk aan het aantal protonen, dus ook het aantal elektronen.

Het massagetal geeft aan hoeveel het atoom “weegt”. Omdat elektronen geen massa hebben, is het massagetal gelijk aan het aantal protonen + het aantal neutronen.

Als je dus het atoomnummer en het massagetal kent, weet je hoeveel protonen, elektronen en neutronen er zijn. Deze beide getallen haal je uit de tabel, en worden links onder (atoomnummer) en linksboven (massagetal) het symbool aangegeven. Die getallen met je ook gewoon opzoeken, dat kan je niet weten. (na een tijdje ken je ze wel uit het hoofd haha)

Snap je dat of niet?

Op youtube staan filmpjes.
Scheikundelessen heet die man, geeft fijn uitleg!
Moet je gewoon even dat onderwerp opzoeken.

Ja, je hebt ook het atoomnummer nodig. Het massagetal geeft enkel het aantal protonen+neutronen aan, dus het totaal. Daarmee weet je dus niet hoeveel protonen en hoeveel neutronen het zijn.

Een bepaald element heeft een vast aantal protonen, maar het aantal neutronen is variabel.

Want een atoom met bijvoorbeeld massagetal 3 kan betekenen, een waterstof-atoom (H) met 1 proton en 2 neutronen. Maar het kan ook een helium atoom zijn (He) met 2 protonen en 1 neutron. Beide hebben het massagetal 3.

Als je dan massagetal 3 en atoomnummer 1 hebt, dan weet je atoomnummer 1 dus 1 proton, dus het is waterstof. En het massagetal is 3, waarvan 1 proton, dus nog 2 neutronen. Dus dat atoom heeft 1 proton, 2 neutronen en 1 elektron.

Duidelijk?

Ja. Anders is het niet neutraal.

Een ion bijvoorbeeld is niet neutraal. Een Na+ ion bijvoorbeeld heeft één positieve lading, dus één proton méér. Het atoomnummer is 11, dus heeft het 11 protonen. En dus maar 10 elektronen.

Ja, je hebt het goed begrepen :slightly_smiling_face: