Scheikunde: molecuultekening

Heey,
voor een sk pw moet ik ook aan de hand van molecuulformules, tekeningen kunnen maken (2D)
Je hebt bijv. de formule van glucose: C6H12O6 (kan het niet met kleine cijfers weergeven)
maar hoe begin je dan?, met welke molecuul etc?
Alvast bedankt, ik kon er nergens op internet een duidelijke uitleg over vinden…

Begin met de C-atomen, zet die gewoon op een rij;
C-C-C-C-C-C
Aan de C’tjes kun je de H’tjes doen en daaraan vast komen de O’s

Zoiezo begin je altijd met de C’tjes, dan inderdaad zoals Noukertt zegt H’tjes en O’tjes. :slightly_smiling_face:

…O…OH…H…OH.OH…H
…||…|…|…|…|…|
H - C - C - C - C - C - C - OH
…|…|…|…|…|
…H…OH…H…H…H

Puntjes wegdenken, anders kon ik 'm niet maken. hihi.

Okee, bedankt maar die O’tjes, maakt dat uit waar je die aan plaatst?

volgends mij klopt die niet helemaal die tekening. want aan de O’s moeten toch zowizo altijd 2 streepjes die verbonden zijn met een c.
ik zou het zo tekenen als je die laatste C hebt dan teken je aan de rechter kan 2 schuine streepjes aan de ene een H en de ander een O (hier doe je dan natuurlijk nog een streepje langs dat ene die je al getekend had)… hopelijk snap je deze wazige uitleg(A)

Die van boterbabbel klopt op zich, genoeg c’s h’s en O’s. En @ hierboven, O’s mogen ook gewoon met één streepje aan een H vast zitten dus dat klopt wel. Maar ik zou niet weten waar dan de OH’s en =O zou moeten zitten!? Het is wel belangrijk geloof ik… maar ik zou het niet weten…

@wietjewia, hoe weet je dat de O’s maar 2 bindingen hebben? (sorry ik ben niet zo’n scheikundewonder :$)

Dat staat gewoon vast, de reden daarachter hoef je niet te weten. Een O heeft altijd twee bindingen, een H altijd één enzovoort…

volgens mijn scheikunde-inzich moet een O toch echt 2 bindingen (streepjes) hebben zoals nijtje19 zegt hoor! maar hoe je dat moet tekenen kun je ook gewoon op internet vinden!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucose
succes
(sorry beetje late reactie, k hoop dat j dr nog wat aan hebt :wink:

Aan c: 4 binding
Aan h: 1 binding
Aan o: 2 bindingen
Dit bovenste altijd goed in je hoofd houden, beginnen met C en dan op t einde goed natellen of alles klopt en of de bindingen wel goed zijn.