Scheikunde Mol, dringend hulp nodig ):

Hee allemaal.
Ik heb een vraagje, over de mol.
Want ik snap 1 som dus echt totaal niet.

Je lost 3,87 g NaCL op tot een 3,00 Liter oplossing.
a Bereken de molariteit van deze NaCl-oplossing.

Ik heb dus nu,
3,87
------
58,44 g

maar er moet nog iets van mol achter, en dat snap ik dus niet.
):

Sorry ik heb geeeen idee wat er staat duss beschouw dit maar als een Upje!

die 3,78 g moet je omrekenen naar mol. als je weet hoe je massa naar mol om moet rekenen, dat moet dus mol = m / molmassa dacht ik, dat nog even delen door die 3 liter.

klopt…3,78gram x molecuulmassa van NaCl en dan : 3…dan heb je mol/liter; de molariteit

ik denk. wie is de mol.

is t toch x molecuulmassa? ik dacht gedeeld door. ik faal daar altijd xD.

idd 3,78 gram / 58,44 (=molmassa)= ong. 0,065 mol
0,065 /3 liter= 2,16 x 10^-2

als ik me niet vergis.

ik ben geobsedeerd door wie is de mol.
verder snap ik niks van dit(:

Ik zal aan je denken als ik morgen mijn pta maak over dit onderwerp waar ik ook helemaal niks van snap. (:

ja bij mij komt er 0,06468… uit.
Maar als ik dan kijk, naar het goede antwoord, staat er: 6,468 x 10^-2 mol NaCl.

Of ben ik nou zo dom dat er alleen maar 10^-2 voor moet?
Want ik snap wel HOE ze dat doen, maar niet wanneer je dat moet doen ):

haha, ja ik heb mijn vorige toets al verpest, en nu moet ik het wel even gaan snappen ):

wacht, ik denk dat ik het snap.

en dan heb je nog een vraag b.
B Bereken de concentratie van de natriumionen in mol x L^-1

Okee dan. Ik moet iets met die 3 liter doen, toch?

wacht, wat is het nou ;O Ik dacht namenlijk ook gedeeld door! ;O

Je moet delen door de molmassa, wat je gedaan hebt is dus goed. Het is dan 6,468 x 10^-2 en dat moet je nog eens delen door 3,00 liter volgens mij

Is het antwoord al gevonden? Anders wil ik je nog wel helpen! Stuur maar een note. Heb dit ook op me examen gehad en had voor dit onderdeel een 8. Dus moet lukken!

Jaaa, dat klopt :grinning: Maar, vraagje, hoe kom je dan aan die x10^-2 erachter? want ik snap wel, dat de komma dan verschuift enzo, maar waarom&wanneer moet je dat erachter zetten?

Jaa, op deze vraag wel. Ik snap het nu wel wat meer. Maar ik hou jou account wel even in de gaten, voor als ik weer helemaal vast loop hahah :grinning:

concentratie is de molariteit, dus wat Alternative zegt klopt. molariteit=aantal mol/aantal L oplossing.

Hangt vooral af van hoeveelheid significante cijfers en natuurlijk hoeveel het achter de komma staat. Nu is het geen probleem maar als je x10^-6 krijgt wordt het wel lastig om het zo op te schrijven.

Oh okee, want ik weet nooit hoeveel significante cijfers ik moet gebruiken enz. Ben daar echt zo slecht in ):