Scheikunde: massa, volume en dichtheid. HELP!

Oké, ik heb de hele tijd aan scheikunde gezeten, ik snap bijna alles. Alleen dit dus ééécht niet.

Kunnen jullie me a.u.b. uit leggen:

-Waarom bij de dichtheid deze eenheden worden gebruikt (‘kg m-³’ / g cm-³ / g L-¹’) Waar staat die min-teken voor? Wanneer weet je welke je moet gebruiken? :’)

-Ik lees in mijn boek: De standaardeenheid voor volume is m³. Eén m³ is 1000 liter (en ook 1000 dm³). Maar waarm is 1000 dm³ hetzelfde als m³? :crazy_face:

-Hoe je vragen beantwoord zoals deze:
‘Bereken in het juiste aantal significante cijfers (significantie snap ik nog wel). De gemiddelde snelheid (km h-¹) (WTF IS H-1?) van een auto die 108.6 km aflegt in 54.0 minuten?’ …

-Hoe kun je eenheden omrekenen naar andere eenheden met dezelfde grootheid?

Ik zou jullie zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo dankbaar zijn! Ik heb het namelijk voor elkaar gekregen om een 1 te halen voor scheikunde, dus het is noodzakelijk om een goed cijfer te halen voor mijn toets om dat een beetje op te halen!

Nu ik het teruglees snap ik niet eens wat ik aan ‘t vragen ben :’)

Haihai,

Lang leve scheikunde!

Even kijken wat ik nog weet…

De -1 staat voor een wiskundige berekening. Er wordt namelijk bedoel gram PER kubieke centimeter, wat je kan lezen als het aantal gram GEDEELD door het aantal kubieke centimeter, en dat is -3 (als in, wiskunde, exponentenregels van delen). Het heeft dus verder geen bijzondere betekenis ofzo, je zou hem weg kunnen denken, het is gewoon de wijze van scheikundig noteren.

Nummero twee:
Dit kan je het beste snappen door het jezelf voor te stellen. Een kubieke dm heeft hoogte, breedte en diepte 10 cm. Als je daar een kubieke meter van wil maken moet de hoogte, breedte en diepte 100 cm worden. Oftewel: die drie dingen moeten 10x zo groot. Inhoud = hoogte x breedte x diepte, dus 10 x 10 x 10 = 1000 kubieke dm = 1 kubieke m

In die andere twee heb ik niet zoveel zin meer. xD

• Dat min teken is dat je met een komma getal gaat werken, omdat het anders een te groot getal wordt. Dus bijv. wanneer je het getal 0,004 kan je het makkelijker zeggen als 4-³ → 4 keer 10 tot de macht -3. Dat is het eigenlijk. :slightly_smiling_face:

• km-hm-dam-m-dm-cm-mm (wanneer je een stapje verder gaat krijg je een 0 erbij) 1 km = 1000 m
    Wanneer je met kubieke eenheden gaat meten, heb je dus een andere hoeveelheid nullen die je erbij krijgt.
    km³ - hm³ - dam³ - m³ - dm³ - cm³ - mm³, hierbij krijg je bij elk stapje 3 nullen erbij, omdat er een ³tje in het hoekje staat. (10 tot de macht 3) Dus bijv. 1 m³ = 1000 dm³ & 1 km³ = 1000 hm³

Snap je?

Voor de anderen weet ik niet precies hoe je die moet beantwoorden… sorry! :slightly_smiling_face:

-Hoe je vragen beantwoord zoals deze:
‘Bereken in het juiste aantal significante cijfers (significantie snap ik nog wel). De gemiddelde snelheid (km h-¹) (WTF IS H-1?) van een auto die 108.6 km aflegt in 54.0 minuten?’ …

km h-¹ betekent km/h dus kilomter per uur. Je lost de som op door het aantal kilometers per minuut te berekenen (108.6/54) en dat x60 zodat je het aantal kilometers per uur hebt.

Oh zo! Antwoord op nummer twee is nu duidelijk! Ik snap 'm. Dankjewel!!!

De eerste snap ik nog steeds niet. Je kan die min dus wegdenken, maar dat betekent toch dat als je het in een standaardnotatie zet, dat het een getal is die achter de komma zit? :’) Of denk ik nu te moeilijk?

Staat er geen puntje in plaats van een minnetje voor de 1?
Want als er -1 staat is het niet zo logisch.
Waarschijnlijk is het een puntje, dan betekent het gewoon kilometer per uur.

Je bent echt geweldig! Echt top! Ik snap 't zo wel, even kijken of ik ‘t kan toepassen :’)

Nee er staat echt een min! XD

Ik probeer hem nog een keertje! x)

Goed je wilt weten de hoeveelheid gram per liter.
Dat bereken je door aantal gram/aantal liter te doen.
Dit kun je ook schrijven als aantal gram x aantal liter ^ -1
(wiskundig gezien, schrijf dit even uit om na te gaan, dit is lastig uitleggen zonder papier xD) En dat is exact wat er dus staat:
g (x) L ^ -1

Nogmaals: tis een scheikundige/wiskundige notatie, je snapt ook wel dat er gram per liter staat zonder dit exponent. Tis dus meer voor de vorm.

Deze snap ik ook niet:

Bereken de dichtheid van olijfolie in kg dm-³.

-In de binas staat dat de dichtheid van olijfolie ‘0.92 x 10³ kg m-³’ is.
Maar je moet i.p.v de kg m-³, kg dm-³ hebben. Betekent dat dat ik nu x 1000 moet doen?

Het antwoord is (zie ik) : 0.92 kg dm-³. Maar waarom is het antwoord precies hetzelfde als m-³, maar dan i.p.v m-³, dm-³? Snapt iemand me eigenlijk? :’)

oke je bent al met 'n paar dingen geholpen, misschien kun je de dingen die je snapt uit je begin post halen, en de vragen die je nog niet weet erbij zetten.
want ik kan je opzich wel helpen maar weet nu niet welke ik wel en niet meer uit hoef te leggen :stuck_out_tongue:

Ik snap 't gewoon niet. Ik heb ‘t opgegeven :’)

Ik SNAP 't gewoon niet.

Deze bijv. ‘Een ‘pound’ is 0,45 kg. Druk de eenheid ‘pounds per square inch’ uit in kilogram per cm2.’ (pound per square inch = 6.89 x 10 tot de macht 3)

Wat. moet ik dat in hemelsnaam doen :frowning_face:

Het is NIET hetzelfde!
0.92 x 10³ kg m-³ en 0.92 kg dm-³,

bij de eerste staat eigenlijk 0.92 x 1000 = 9200
bij de tweede staat gewoon 0.92 x 1= 0.92
je hebt zeg maar van die stapjes van kg naar g, snap je wel neem ik aan die ‘verschilfactor’ is zeg maar tien tot de macht 3, want: 1 kg = 1 x 10^3 g
bij jouw vraag is het eigenlijk hetzelfde maar dan van m3 naar dm3, 1 m = 10 dm, maar omdat het niet om lengte gaat maar om inhoud (lxhxb) is de verschilfactor niet 10 maar 10^3, dus 0.92 x 10^3 m3 is 0.92 dm3

Bij je vraag over de gemiddelde snelheid heb ik 120,7 km h^-1
Ik heb een verhoudingstabel gebruikt maar weet niet of het klopt.

mijn pa zegt dit

km * -h = km /h
en ‘kg x m-³’ = kg : m³

klopt! x^-1 is ook 1/x, etc. dat is gewoon een rekenregel.

inch² = 6.45 cm²
pound = 0.45 kg

1 kg/cm² = ? pound/inch²

De inch² is een 6.45 keer zo groot oppervlak als de cm², dus je moet ook 6.45 keer zo veel kg hebben om relatief (per cm²) hetzelfde gewicht te houden.

1 kg/cm² = 6.45 kg/inch²

1 pound = 0.45 kg → 1 kg = 1/0.45 pound = 2.22222 pound

6.45 kg/inch² = 6.45*2.22222 = 14.3333 pounds/inch²

1 kg/cm² ~ 14.33 pound/inch²
1 pound/inch² ~ 0.06977 kg/cm²

Zou erg slecht zijn als hij het niet weet hij is leraar op dat gebied :wink: