Scheikunde les groep 8

Hoi!
Ik loop op zit moment stage bij de basisschool (groep 8, 12 jaar oude kinderen) en ik mag op donderdag een lesje scheikunde gaan geven. Die kinderen hebben dat nog nooit gehad, en ik vroeg me af wat ik kan vertellen zonder het veel te ingewikkeld te maken. Heeft iemand een idee van onderwerpen die je bijvoorbeeld in het eerste jaar KBL zou krijgen?

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Misschien kun je iets vertellen over mengsels en zuivere stoffen en het verschil daartussen. Je kunt dan ook voorbeelden meenemen en dan moeten ze daarna zeggen of het een zuivere stof is of een mengsel. Als je dan bijvoorbeeld zeewater of water uit een sloot meeneemt, denken ze misschien dat het een zuivere stof is, omdat het alleen uit watermoleculen bestaat, maar in zeewater bijvoorbeeld zit ook nog zout enzo.

Ik zou vooral veel coole proefjes doen haha

Ik heb in groep acht op een middelbare school opendag met reageerbuisjes mogen klooien, waarbij je met een blauw spullie en een rood spullie een paars spullie kon maken en zo, dat vond ik toen het leukste aan die hele open dag. Misschien een ideetje?

Oh, ik heb ook zoiets moeten doen toen ik in de 4e zat! Maar dat ging helaas niet door, omdat ze al andere leerling hadden.
We hadden zelf als proefje bedacht om te laten zien, olifantentandpasta en dat ze daarna zelf bruisballen mochten maken.
Maar wat misschien ook wel leuk is (zoals @×.esmee zegt) om te laten zien wat voor mengsels je hebt. Bijvoorbeel zuivere mengsels, troebele mengsels en emulsies?