Scheikunde, koolstofverbindingen

Kan iemand mij helpen met deze opdracht?

Teken de structuurformule van:
a. Trichloormethaan
b. 1,2-dichlooretheen
c. 1,1,2,2-tetrafluorpropaan

Ik dacht dat ik het snapte, MAAR ik dacht dus dat methaan altijd 4 H-atomen heeft, net zoals etheen altijd 4 H-atomen en propaan weer altijd 8 H-atomen. Maar dan kloppen mijn antwoorden niet, want ik kan die H-tjes dan helemaal niet meer in de structuurformule neerzetten. Dus kan iemand dit even bevestigen:

Klopt het dan dat je, omdat je (stel bij opdr. a) 3 Cl-atomen hebt je in plaats van die 4 H-atomen dus 1 H-atoom hebt en 3 Cl-atomen.
Net zoals dat je dus bij opdr. b dus 2 Cl-atomen hebt en die dus 2 van de 4 H-atomen vervangt en je dus uiteindelijk 2 Cl en 2 H hebt, en bij opdr. c dus 3 Fluor atomen en dan 5 H-atomen?

Bedankt! xx

Dit lijkt wel chinees in mijn ogen dus nee ik kan je niet helpen, sorry :'D

Ja dat klopt!

Je moet kijken naar het aantal C-atomen, niet naar het aantal H-atomen. Een uitgang met methaan is 1 C atoom, ethaan 2 en propaan 3. Een C atoom gaat 4 verbindingen aan.

Trichloormetaan gaat dus 3x een verbinding aan met Cl, en 1x met H
1,2 -dichlooretheen heeft een dubbele binding, dus dan krijg je C=C. Dan blijft er per C atoom nog 2 bindingsplaatsen over. Aan iedere C zit dan nog een H en een Cl.
bij 1,1,2,2-tetrafluorpropaan heb je 3x een C (C-C-C). De eerste en laatste C heeft nog 3 bindingsplaatsen, de middelste C nog 2. Dan krijgt de eerste C 2x F en 1x H, de tweede C krijgt 2x F en de derde C krijgt 3x H.

Ja, wat Pharynx zegt klopt! (’:

Wauw ontzettend bedankt het is duidelijk! Maar als er dus ALLEEN methaan, ethaan etc. staat, dan is er dus wel sprake van (respectievelijk) 4 H-tjes en 6 H-tjes. Right?

Haha vind het leuk dat ik het nu begrijp, heb ik altijd met scheikunde, natuurkunde, wiskunde hihi.

Ja. Misschien een tip voor bij het tekenen: eerst de C atomen tekenen, dan ga je de andere atomen tekenen, en als laatste de H atomen. Als je dan gewoon ieder C atoom 4 bindingen geeft kan er weinig mis gaan. En H atomen worden nooit genoemd in de naam, andere atomen wel, dus als er niks voor staat weet je dat het alleen H atomen zijn.

Oh blijkbaar begreep ik je beginpost verkeerd TS, maar inderdaad dit wat Pharynx zegt bedoelde ik, alleen Pharynx legt het duidelijk uit! :grinning: Zeg maar eerst alles tekenen en dan gewoon de open plekken aanvullen met H’tjes. Succes!

Bedankt jullie zijn top hihi! (:

Je hebt ook formules he voor de alkanen en alkenen zo raakte ik nooit in de war!
Alkanen: CnH2n+2
Alkenen: CnH2n

En de N’etjes is dan de hoeveelheid C en H-atomen.