Scheikunde Koolstofverbindingen: naamgeving (4V)

Hee,

ik doe nu 4V en ik heb dus scheikunde gekozen… Niet al te slim, want ik ben er nu helemaal niet meer goed in (vorig jaar nog wel).
Ik heb een vraag over de naamgeving van koolstofverbindingen en ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Het gaat om de alkanen. In mijn boek staat een stappenplan bij een molecuulformule (die kan ik hier nu niet neerzetten, maar toch):

1. Zoek de langste keten van C-atomen. > Dit snap ik.
  2. De stam van de naam wordt nu de naam van het onvertakte alkaan… blabla… in dit voorbeeld is het hexaan. > Snap ik ook.
  3. Elke vertakking wordt vóór de naam van de hoofdketen vermeld, voorafgegaan door het nummer van het C-atoom waaraan hij is bevestigd. In dit voorbeeld heb je te maken met één ethylgroep en twee methylgroepen. > Dit snap ik niet… (stap 4, 5 en 6 snap ik weer wel)

Het eerste stuk van de derde stap snap ik, maar ik snap niet hoe ik kan zien wanneer iets een ethyl- of methylgroep (of nog een andere) is.
Er staat in het boek wel een plaatje bij, maar die snap ik dus niet…

De methode is trouwens Chemie overal, maar dat is geloof ik bij iedereen in 4v. En het is H5.

Voor mensen die dit verhaal niet helemaal willen lezen de directe vraag:
Hoe zie ik in een structuurformule van een vertakt alkaan of er een ethyl- of methylgroep aan vast zit?

Echt, als je dit leest; zelfs als je het niet weet, reageer aub!
Alvast bedankt x

Een methylgroep is een C met 3 H’s en een ethylgroep zijn twee C’s met 5 H’s. Dus als je de langste streng al hebt en er zit nog een groep met een of 2 C’s aan weet je dat het een etyl of metylgroep is. Snap je?

Oke ik zit nu in 5V en heb ook scheikunde dus…
Ik snapte dat altijd wel redelijk, maar ik kan je geruststellen scheikunde wordt niet echt moeilijker ofzo…

Maar nu je vraag:
Methyl is CH3 en ethyl: C2H5 en propyl: C3H8,
dit staat ook in je boek als het goed is, bij een of andere tabel of plaatje…
Ik heb zelf ook dat boek gehad dus…

Nou je kijkt dan aan welk C atoom de CH3 zit… je hebt 3 C aan de stam zegmaar.
Je hebt bijvoorbeeld 2 methylgroepen, eentje zit er aan de eerste C en de andere aan de 3e C.
Nou dan wordt het 1,3-dimethylpropaan.
Ik weet niet of je het nu een beetje snapt??
xx

Oke, dan snap ik het (denk ik) wel al :grinning:
Onwijs bedankt!
En @ xxxyvonne: ik ga het volgend jaar wel laten vallen (wij hebben nog geen definitief profiel)

wat grappig, ik ging vanmiddag precies hetzelfde maken en snapte ook dit echt niet!, hihi dus hier heb ik ookwel wat aan! :relieved:

Als je hier vragen over hebt, kun je ze gewoon hier stellen, dat je dat weet :wink:

ooh damn, ik zit echt met hetzelfde probleem. wij zijn daar nu ook, en ik snap er echt helemaal niets meer van ö (en van natuurkunde ook niet, maar dat doet er niet toe)… maar dit is wel handig:)

Wat grappig, dat was juist zowat het enige van scheikunde wat ik wél snapte :stuck_out_tongue: Ik heb vorig jaar examen vwo gedaan, ben blij dat ik van sk af ben

Nouja uitleg staat er al n__n
Maar dat hebben wij een paar maanden geleden gehad met scheikunde (zit ook in V4).
Als je het door hebt is het best makkelijk :slightly_smiling_face: