Scheikunde knobbel?!

Ik heb heel erg moeite met scheikunde en dan vooral de ‘‘structuurformules, methaan ethaan, methyl, ethyl etc’’. Nu heb ik een paar sommen die ik niet begrijp. De antwoorden heb ik wel maar ik kan er maar niet uitkomen. Kan iemand me dit uitleggen?

Dat zijn de vragen en dit zijn de antwoorden
1 propaan, C3H8
2 butaan, C4H10
3 methylpropaan, C4H10
4 dimethylpropaan, C5H12
5 2-methylpentaan, C6H14

alvast bedankt!! :hugs:

waar wil je uitleg in ? ik heb ff nagekeken en volgens mij heb je alles gewoon goed…

je kent dat rijtje wel uit je hoofd toch wel?

methaan, ethaan, propaan, butaan, pentaan, hexaan, heptaan, octaan, nonaan en decaan

je moet eerst de langste koolstofketen vinden en vervolgens opzoek gaan naar zijgroepen (zuren, methylgroepen (?))

je moet ook opletten of er dubbele bindingen zijn, want dan zijn het alkenen (dus dan zet je er ipv -aan -een achter, dus bijv. ethaan met een dubbele binding is etheen)

kijk het werkt zo:

Je kijkt naar de langste keten van c-atomen al allereerste.

Stel bij nummer 5, de langste c keten is die gekartelde, dus dan ga je tellen… dat zijn 5 c-atomen (dus pentaan). Dan ga je kijken wat je nog mist, dat is die ene CH3 aan de rechterkant. Een enkele C heet methaan, maar omdat het een zijketen is noem je het metyl. Dan ga je tellen op welke plaats in de c-keten die metyl zit, dat kan plaats 2 of plaats 4 zijn, maar dan moet je altijd het laagste getal kiezen (dat is een regel). Een zijketen zet je altijd voor de langste c-keten in de naamgeving, dus wordt het 2-metylpentaan.

Dan tel je het totale aantal C en het totale aantal H en dan kom je op C6H14.

Snap je ?

Ja kijk, dat zijn de antwoorden die ik heb gehaald van internet af, ik heb hier moren een proefwerk over maar ik snap het niet, de antwoorden heb ik van m’n leraar gekregen om alles een beetje na te kijken, maar ik zou niet weten hoe ze aan die antwoorden komen.
Dus uitleg in hoe je zoiets maakt, hoe je aan het antwoord komt, wanneer je een methyl hebt en wanneer niet.

Maar bij 1 heb je toch ook een methyl? (CH3) Waarom komt daar dan niet methylpropaan te staan…

Omdat die vast zit aan de hoofdketen, dus meetelt in de hoofdketen, daarom heb je een hoofdketen van 3 c-atomen

er staat nu bij 1 :

H3C - CH2 -
CH3

Maar je zou die laatste CH3 er ook naast kunnen zetten:

H3C - CH2 - CH3

Dan is het duidelijk propaan, als je dus de metyl er echt niet naast kan zetten is het een zijketen, anders telt ie mee in de hoofdketen. Je kunt het goed zien bij de derde tekening, daar is de keten of met die linkse CH3 of de rechtse dus stel dat je links kiest meegerekend in de hoofdketen is de rechtse automatisch een zijketen.

nee de eerste heeft geen zijtak
zie je verschil tussen de eerste en derde?
de eerste is 1 rij met 3 koolstofatomen
bij de derde moet je opzoek gaan naar de langste koolstofketen (bijv van links naar rechts zijn het er 3 dus wordt het propaan maar dan zie je dat er nog een koolstofatoom bij “hangt”. omdat hij aan 't middelste koolstofatoom vastzit is 't methylpropaan.

ik ben heel slecht in uitleggen sorry :frowning_face:
maar zoek ff op youtube naar koolstofchemie. dat kan je echt heel erg helpen.

Ooooh, nu snap ik het! Super bedankt :slightly_smiling_face:

Alsjeblieft, trouwens een tip die ik gebruik in mn toetsweek nu :

Van allerlei verschillende vakken staan er videolessen op, is echt superhandig! Het heeft mij erg geholpen met bijvoorbeeld natuurkunde :slightly_smiling_face:

Ik vond het altijd wel handig om het even uit te tekenen, dus bijvoorbeeld:
H
|
H - C - C - etc.
|
H

Dan is zie je makkelijker de langste C-keten en raak je niet in de war door CH3 ofzo.

Bedankt voor alle hulp, ik snap alles :slightly_smiling_face:!