Scheikunde - Intern & uitwendig dipoolmoment.

Hoi meiden!

Ik heb een vraagje.
Morgen heb een toets van hoofdstuk 10 van het boek Chemie Overal, van het jaar VWO 5.
Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen wat een intern en een uitwendig dipoolmoment is?

Alvast bedankt!

Liefs.

ik snap je niet zo goed eigenlijk, bedoel je niet iets met spiegelvlakken?

Jaa…
Maar ik moet vragen maken, en dan staat er:
‘Is er sprake van een intern dipoolmoment?’
‘Is er sprake van een uitwendig dipoolmoment?’

Dus vandaar mijn vraag !
Maar in het hoofdstuk gaat het wel over spiegelvlakken enzo ja!
Bedankt voor je antwoord (:

Oké, ik heb hetzelfde boek als jou en heb dit hoofdstuk al gehad, maar heb nog nooooit gehoord van een inwendig en uitwendig dipoolmoment, dus sorry can’t help you…

Dipoolmoment is toch zeg maar de negatieve en positieve ladingen bij elkaar opgeteld? bij symmetrische vallen die samen dus dip= 0 Bij asymmetrische moleculen is er wel een dipoolmoment > 0

Iedergeval een inwendig(intern) spiegelvlak is een denkbeeldige lijn door het molecuul zelf heen, waarbij beide kanten precies hetzelfde zijn. (die lijn mag je zelf trekken) Als dit kan heb je een inwendig spiegelvlak. Dus je hebt dan geen spiegelbeeldisomeren.

Een uitwendig spiegelvlak is als je een lijn tekent (de spiegel) en gespiegeld het molecuul aan de andere kant van de lijn. Als deze twee moleculen verschillend zijn (je kan ze niet op een een of andere manier draaien zodat ze hetzelfde zijn) dan zijn dit twee spiegelbeeldisomeren.

volgensmij zat dit zo, weet niet zeker