Schade door ibuprofen en paracetamol?

Ik heb veel hoofdpijn en slik daarom ook best vaak paracetamol of ibuprofen.
Nu ben ik best bang dat ik hele erge schade (nier?lever?) op heb gelopen hierdoor… Ikben een keer voor mijn hoofdpijn naar de dokter geweest en toen heeft mijn vader m’n paracetamolgebruik aangekaart maar de dokter ging er niet echt op in.

Iemand anders die misschien vaak slikt en weet hoe het zit? Alsik ga googlen word ik alleen maar heel bang… :frowning_face:

Hoeveel gebruik je?

Het is inderdaad niet goed voor je, zeker ook niet voor je maag.

Door langdurig paracetemol gebruik krijg je hoofdpijn. Ik zou ermee ophouden, je kan beter naar de reden van je hoofdpijn kijken. Hoogstwaarschijnlijk is het spanningshoofdpijn of is het veroorzaakt door een verkeerde houding, als je naar de fysio gaat kan je een hoop geholpen worden.

Ibuprofen is best slecht voor je maag, maar als je niet te veel en te vaak neemt en altijd wat eet voordat je het inneemt is er als het goed is niets aan de hand. Alleen bijna nooit veel nemen (+1000mg), tenzij je dokter zegt dat het voor een bepaalde tijd mag. Je kunt anders beter advies vragen bij je dokter, over hoe je het beste met je hoofdpijn om kunt gaan.

Dagelijks gebruik kan op lange termijn schade aanbrengen maar daar zou ik me nu niet druk over maken. 1 paracetamol heeft een lage dosering en dit wordt vrijwel meteen door de lever uit de bloedbaan gehaald. Je lever kan dit prima aan. Bij medicatie die schadelijk is en vaak dagelijks wordt gebruikt, worden maagbeschermers voorgeschreven. Dit is echter niet bij elk soort medicatie.

Kortom, maak je niet te veel zorgen. Probeer er wel op te letten want heel goed is het natuurlijk niet. Heb je al een idee hoe het komt dat je zo vaak hoofdpijn hebt?
Probeer bij hoofdpijn i.p.v. een paracetamol te nemen wat water te drinken of even rust te nemen.

Je kan ook hoofdpijn krijgen door te veel medicijngebruik, maar ook maagzweren etc.

Wat is best vaak? Als je je gewoon aan de voorgeschreven hoeveelheid houdt in de bijsluiter is er waarschijnlijk niets aan de hand. Maar als het inderdaad spanningshoofdpijn is, werken paracetamol en ibuprofen niet. Dan kan je beter wat ontspanningsoefeningen doen tegen de hoofdpijn.

Hangt er vanaf hoe lang je dit doet. Ik heb een tijd lang ibuprofen moeten slikken (dokter) en daarbij kreeg ik toch echt last van mijn maag. Was dit op te lossen met een maagbeschermer, maar toch niet echt gezond en het kwam ook al best snel. Lang aan medicijnen zitten is nooit goed en zeker dit soort medicijnen, aangezien het symptoombestrijding is.

Ibuprofen is zeker niet goed voor je als je het vaak gebruikt… wel is het geloof ik van de NSAID medicijngroep (ontstekingsremmers) het lichtse middel.
Heel veel acute ziekenhuisopnames schijnen te komen door ibuprofen, diclofenac etc.

Krijg je ook buikpijn van ibuprofen? Want dan zou ik 't niet meer nemen of even overleggen met je huisarts over maagbeschermers erbij.

Ik zou eerder die hoofdpijn laten onderzoeken in plaats van steeds pillen slikken

Ik zit in mijn laatste jaar voor apotheker. Dit is wat ze me leren op school:

ALS je al niersschade hebt, dan mag je geen ibuprofen slikken. Maar als je dus op voorhand geen nierschade had, is ibuprofen geen probleem.
Als je echt overmatig gebruikt (dan bedoel ik meer dan 2gram ibuprofen per dag voor lange tijd), dan kan dat wel je nieren schaden, dus dan ga je best naar de dokter en vertel hem duidelijk over je zorg.

Paracetamol doet niets met je nieren, dus daar ga je geen nierproblemen mee krijgen. Let er wel op dat je onder de 2,5gram per dag blijft als je langdurig paracetamol gebruikt (langer dan een week aan één stuk dus)

Oh ja, er bestaat zoiets als geneesmiddel geïnduceerde hoofdpijn, wat wil zeggen: als je lange tijd medicatie gebruikt tegen je hoofdpijn, dan kan je niet meer zonder. Dus als je dan een paar uur niets slikt, ga je er hoofdpijn van krijgen. Dan moet je eigenlijk leren om terug zonder die pillen te leven, maar dat moet je afbouwen. En dan verwijs ik je opnieuw door naar je arts. Bespreek het duidelijk met hem/haar en ga niet weg bij hem/haar voor je je gerust gesteld voelt! Laat je niet afwimpelen door de dokter!

Zo, ik hoop dat dit nuttig is voor je…

!!

paracetamol kan slecht zijn voor je leven en ibuprofen voor je maag, je nieren zullen dus weinig/geen schade hebben. voor derest is het goed om voor je ibuprofen neemt iets te eten, beter voor je maag.

Je kan inderdaad beter je hoofdpijn laten nakijken ipv pillen slikken!
Ik heb 3 weken lang 3 diclofenac en 3 ibibrufennen met paracetamollen geslikt ivm een ongeluk, en ik silkte daar heel veel maagbeschermers bij. Dus als je je niet op je hoofdpijn laat onderzoeken, of niet afbouwt zou ik aan de maagbeschermers beginnen!

Ik zou toch even llangs de huisarts gaan en de oorzaak opzoeken.
Ook zul ik je aanraden als je niet zonder kunt in overleg met je huisarts dan ook een maagbescherming nemen.
Langdurig pijnstilling is niet goed zonder maagbeschermer.