Ik zit in mijn laatste jaar voor apotheker. Dit is wat ze me leren op school:
ALS je al niersschade hebt, dan mag je geen ibuprofen slikken. Maar als je dus op voorhand geen nierschade had, is ibuprofen geen probleem.
Als je echt overmatig gebruikt (dan bedoel ik meer dan 2gram ibuprofen per dag voor lange tijd), dan kan dat wel je nieren schaden, dus dan ga je best naar de dokter en vertel hem duidelijk over je zorg.
Paracetamol doet niets met je nieren, dus daar ga je geen nierproblemen mee krijgen. Let er wel op dat je onder de 2,5gram per dag blijft als je langdurig paracetamol gebruikt (langer dan een week aan één stuk dus)
Oh ja, er bestaat zoiets als geneesmiddel geïnduceerde hoofdpijn, wat wil zeggen: als je lange tijd medicatie gebruikt tegen je hoofdpijn, dan kan je niet meer zonder. Dus als je dan een paar uur niets slikt, ga je er hoofdpijn van krijgen. Dan moet je eigenlijk leren om terug zonder die pillen te leven, maar dat moet je afbouwen. En dan verwijs ik je opnieuw door naar je arts. Bespreek het duidelijk met hem/haar en ga niet weg bij hem/haar voor je je gerust gesteld voelt! Laat je niet afwimpelen door de dokter!
Zo, ik hoop dat dit nuttig is voor je…