Scan maken van ID-kaart en bankpas

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw baantje en daarvoor moet ik een scan van de voor en achterkant van mijn ID-kaart en bankpasje naar de manager sturen via de email. Ik wilde dus de KopieID app van de overheid downloaden om veilig een scan te maken van de pasjes, maar mijn mobiel laat het niet toe om die app te downloaden. Die manager hamerde erop dat hij graag een scan wilde omdat als ik een kopie geef, hij die dan zelf moet inscannen en dan is de kwaliteit heel slecht. Misschien een beetje een domme vraag, maar nu vroeg ik me af of het ook goed zou zijn als ik een foto maak van de pasjes met mijn mobiel en dan bepaalde dingen door kras (zodat er geen fraude mee gepleegd kan worden) met een photoshop app o.i.d. ? En weet iemand toevallig ook welke gegevens op de pasjes ik door mag krassen ??

Xxx

Kun je ze niet gewoon inscannen via een printer? En volgens mij kun je niks doorkrassen als het voor je werk is. Geen idee, ik kras iig nooit wat door.

Volgens mij heeft jou manager al jou gegevens nodig, dus kan je beter niks doorkrassen. Als ik bijvoorbeeld een abonnement via internet en ik moet een kopie opsturen dan haal ik altijd mijn bsn nummer en mijn pasfoto door.

Ik heb het even opgezocht en jou manager moet gewoon al jou gegevens hebben en is verplicht om dit te bewaren:

Bewaarplicht identiteitsbewijs
U moet een duidelijke kopie maken van het identiteitsbewijs, zodat duidelijk is om welk document het gaat. Ook moetenhet documentnummer, de pasfoto en het burgerservicenummer (BSN) goed zichtbaar zijn. U bewaart deze kopie in uw administratie zodat u bij eventuele controles, bijvoorbeeld door de Inspectie SZW, de gevraagde inlichtingen kunt geven. U bent verplicht de kopie te bewaren tot minstens 5 jaar na het einde van het kalenderjaar waarin de werkzaamheden van de betreffende werknemer zijn beëindigd. Bijvoorbeeld: als de dienstbetrekking op 1 juli 2011 is geëindigd, moet u de kopieën van het identiteitsbewijs in ieder geval bewaren tot en met 31 december 2016.

Bedankt voor jullie reacties!

@Kopjechino Volgens mij kan dat niet met mijn printer, want die is vrij oud en eenvoudig en als dat wel kan dan zou ik niet weten hoe dat moet?

@anoniem Oke ik zal dan wel niks doorkrassen. Ik zag wel ergens dat je met een watermerk er ‘kopie’ door heen kan zetten (dat zou dan ook veiliger zijn ofzo), dit mag dan toch wel he? Ik weet alleen ook niet hoe ik dat dan moet doen (haha sorry ik ben niet zo handig met dat soort dingen).

Kun je niet vragen of je hem daar mag laten scannen?

@MORIARTY ik denk dat dat niet gaat, want het zit namelijk zo: ik ga kranten bezorgen en de manager werkt gewoon vanuit zijn eigen huis voor een of ander groot bedrijf. Dus dan zou dat betekenen dat ik naar zijn huis moet om te scannen en dat lijkt me een beetje raar om te vragen, of niet?

@Impolite. Ja ik denk dat ik dat maar doe dan, als hij het niet goed genoeg vindt, meldt hij het vanzelf wel neem ik aan. Ik vertrouw hem dan ook maar dat hij er netjes mee om gaat…

Gewoon een foto maken en doorsturen. Niks doorkrassen. Iedere werkgever heeft een kopie nodig van je ID. Je vertrouwt die persoon dus ik zie het probleem niet.

@Hieperdepieper Het is ook niet dat ik mijn werkgever niet vertrouw, maar het is toch wat veiliger als je weet dat er niks meer mee kan gebeuren dan nodig is. Hij zal zelf geen fraude ermee plegen ofzo (tenminste daar vertrouw ik op), maar je weet niet of hij het netjes bewaart of dat het ergens rondslingert en iemand anders er dan makkelijk mee aan de slag kan. Ik vind het gewoon fijn om het zekere voor het onzekere te nemen, dus als de optie er is om de kopie veiliger te maken door dingen door te krassen dan doe ik dat graag. Maarja het is niet een enorm probleem ofzo als ik niks mag doorkrassen, in dit geval doe ik dat doorkrassen dan ook maar niet…

Je werkt voor het bedrijf dus jouw gegevens zullen dan ook niet rond moeten slingeren in zijn huis. Je zult bij elke baan die je hierna nog krijgt je ID moeten inleveren dus ik snap het ding niet zo. Iets doorkrassen kan gewoon niet, dat kunnen ze je niet eens aannemen.

Je kan toch zelf wel zien of je printer ook een ingebouwde scanner heeft? En zo ja, dan leg je gewoon je ID onder de klep op de glasplaat, knopje indrukken klaar.

@Traveler Dat ze je niet eens aan kunnen nemen als je iets doorkrast is echt onzin, want ze hebben heus niet al die gegevens nodig en dit staat ook op de site van de overheid: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/01/10/laat-u-niet-zomaar-kopieren-voorkom-fraude-met-een-kopie-van-uw-identiteitsbewijs.html. Maar ja het was mij gewoon niet helemaal duidelijk wat je in mijn geval precies door mag krassen, maar blijkbaar is dat nogal onduidelijk dus dan stuur ik ze maar een kopie zonder iets door te krassen dan is het zeker weten goed. Toch had ik het fijner gevonden om wel dingen door te krassen, dan weet je gewoon zeker dat er niks mee kan gebeuren, maar ja ieder zijn eigen mening.

@Mint Dan heeft mijn printer dat schijnbaar dus niet, anders had ik het wel gezien. Oke volgens mij kom ik echt super dom over :flushed: