Samenwonen.

Hey, ik had gezocht of dit topic bestond, maar kon niks vinden.

Ik ben 22 en heb een jaar een relatie. Ik wil heel graag samenwonen met mijn vriend. En niet onbelangrijk, ik wil heel graag weg thuis. Ik heb vaak ruzie/discussie’s met mijn moeder en weet heel goed dat ik het zelf ook red. (Heb namelijk een half jaar alleen in Spanje gewoond in een appartementje)

Nu wil ik het hier met vriendlief over hebben, ook omdat ik het liefst gewoon samen met hem iets wil zoeken. Maar ik weet niet goed hoe ik dit aan kan pakken. Hij weet dat ik heel graag met hem samen wilt wonen, maar hij vind het nog niet verstandig. Hij werkt sinds kort (wel een vast inkomen, maar nog geen vast contract) en na de zomervakantie ga ik ook werken (ook dan nog geen vast contract). Toch zit ik er steeds vaker mee dat ik gewoon echt een eigen plekje wil (samen met mijn vriend!) Zit vaak op funda te kijken, en zie genoeg leuke (betaalbare, huur) huisjes…
Oh nog een klein puntje, heel veel van het meubilair en spullen hebben we al. (Heb ik allemaal opgeslagen.)
Heeft iemand ervaring? Of tips? Hoe kan ik dit aanpakken? Het is dus niet het punt dat ik persé met hem al samen wilt wonen. Maar ik wil zelf graag weg uit huis. Het doel is dus niet om hem over te halen om samen te wonen.

Ik denk dat je er nog een keer een goed gesprek over moet hebben.

wacht tot je allebei een vaste baan hebt, en dus vaste inkomsten.
meestal valt het toch wel tegen met de kosten. (huur/stroom/gas ect.)
je moet denkik ook nog meubels kopen?

Als hij denkt dat de tijd nog niet rijp is, moet je er niet aan beginnen.:slightly_smiling_face:

Oh dat was ik vergeten te zetten (heb het nu in de beginpost gezet).
Groot meubilair, spullen voor de slaapkamer en al het keuken-spul heb ik allemaal al. In de afgelopen jaren gespaard en opgeslagen. :slightly_smiling_face:

-Je bent wel nog niet zo heel lang samen (1 jaar vind ik teminste nog niet zo heel lang) maar als je echt zeker weet dat het goed blijft gaan tussen jullie kan het op dat gebied in ieder geval al.
-Wel zou ik ervoor zorgen dat in ieder geval 1 van jullie een vaste baan heeft zodat jullie een vast inkomen hebben. Vaak is dit ook een eis van de verhuurders, een vast inkomen…
-En er toch met je ouders eens even heel goed over pratne…

Wanneer hij het nog niet verstandig vindt, is het niet handig om te doen lijkt mij. Misschien kan je nog even wachten. Wel op jezelf gaan wonen?

Ik denk dat je inderdaad beter nog even kunt wachten, zeker als hij het nog niet ziet zitten. Zoek anders eerst een leuk (huur)huisje voor jezelf, misschien dat hij dan merkt hoe fijn het kan zijn een eigen plekje te hebben.

Als je dat écht niet wil, en ook écht weg wilt thuis, zou ik maar even een goed gesprek aangaan met je vriend.

Veel succes!

Hmmm…
ik had ook heel veel ruzie thuis vroeger…
ik was 19…
leerde mn vriend kennen… toen zijn we na 1,5 MAAND (?!) gaan samenwonen…
dit heeft 1 jaar en 3 maanden standgehouden… en toen zijn we weer uit elkaar gegaan…
Hoeft voor jou natuurlijk niet te betekenen dat het ook zo gaat…
Maar al met al… was het heel erg impulsief en niet-nadenkend…

als je erover wil praten kun je me prive berichtjes sturen :slightly_smiling_face:

Waarom ga je niet eerst eens op jezelf wonen?

Je vriend heeft al aangegeven dat hij het nog niet wilt.
Ik zou zeggen: ga eerst lekker op jezelf wonen, ontdekken wie je zelf bent en hoe je het het beste zelf kunt redden. Vrijheid is een zeer aantrekkelijke kwaliteit. Als jij laat zien dat je het zelf kunt redden is dat alleen maar een pluspunt om met iemand samen te wonen.

Ik denk niet dat ik helemaal duidelijk ben. Natuurlijk lijkt het mij helemaal super om samen te wonen met hem!! Maar dat is niet mijn doel. Ik wil gewoon heel graag op mezelf. Ook door de vele ruzies thuis.
En (kijkend naar de toekomst) wil ik toch zijn steun hier wel in. En daarom wilde ik weten hoe ik dit aan kan pakken.

Tijd terug ben ik ook met mijn vriend gaan samen wonen. Mijn vriend stond al een tijdje bij de woningbouw ingeschreven, waardoor wij nu een huur appartementje hebben. Dit kan ik je als tip geven, het duurt vaak een tijd voordat je een woning aangewezen krijgt die bevalt, dus in die tussentijd heb je weer de tijd om te zoeken naar werk etc. want een vast inkomen is echt heel belangrijk…

Ik denk dat je gewoon open moet praten over je problemen thuis zodat hij de achterliggende reden goed begrijpt waarom je uit huis wilt. Dan hoop ik voor jou dat hij je zal steunen in je keuzes en ik denk ook zeker dat hij dat wel zou gaan doen want het klinkt niet alsof je je in het diepe gooit (Je hebt alleens op jezelf gewoond, hebt al voor je uitzet gespaard en hebt een mooie leeftijd).

Ik zou voor jezelf eerst goed bedenken of je niet gewoon graag thuis weg wilt, of dat je echt met hem samen wil wonen. En misschien is het een ideetje om eerst een weekje ofzo met hem op vakantie te gaan, dan zie elkaar ook echt 24/7. En dat kan dan meteen een aanknopingspunt zijn om het gesprek op samen wonen te brengen.

ik begrijp dat je graag op jezelf wilt wonen en je eigen ding wilt doen zonder al die ruzies thuis, dat vind ik dan ook een erg goed idee.
maar is het niet mogelijk om eerst op jezelf te gaan wonen? je hebt de meeste spullen al en zo kun je een start maken, aangezien je je toch wel redden kunt(half jaartje spanje heb je ook goed gedaan).
daarna zou jouw vriend bij je kunne intrekken of jullie gaan op zoek naar een ander huisje, maar praat goed met hem en leg hem uit wat je graag wilt en waarom. wees begripvol tegenover hem, het kan dat hij raar reageert ofzo, maar dat komt dan omdat hij niet zo goed weet hoe hij reageren moet zo snel, dus geef hem de ruimte en tijd om na te denken over wat jij wilt.

succes!!

Ik heb al zes jaar met mijn vriend, maar we wonen nog niet officieel samen. Wel ben ik 5/6 dagen bij hem:)

Waarom zou je na een jaar al samen willen wonen? En waarom ben je nooit zelf uit huis gegaan?

Misschien een beetje raar, maar bij mijn vriend en ik is dat een soort vanzelf gekomen. Als hij het nog niet ziet zitten, doe je het natuurlijk ook beter niet. Je kan er natuurlijk wel altijd met hem over praten. Tot dan zou ik gewoon een klein appartementje voor mezelf zoeken. Hij zal dan waarschijnlijk vaak langskomen/blijven slapen, en dan komt alles vanzelf wel.

Gewoon er eens goed ove praten, of zeg dat je sowieso zelf al weg wilt en dat je het leuker zou vinden om met hem samen te wonen.

Misschien kun je beter eerst zelf op jezelf gaan wonen. Als je vriend er nog niet aan toe is, dan moet hij het nog niet doen lijkt me. Maar als jij op jezelf woont zal hij misschien vanzelf wel steeds vaker bij je blijven en gaat het misschien wel vanzelf. Je weet maar nooit!