Samenwonen tijdens studie

Mijn vriend en ik zouden graag einde van het jaar samen gaan wonen. Echter zijn wij beide nog student en moeten we nog 2.5 jaar studeren. Ik merk dat veel appartementen een inkomenseis hebben… maar als student kun je daar nooit aan voldoen. Ik ben benieuwd of iemand hier meer van af weet? Of andere die ook tegen dit probleem aan zijn gelopen… We willen niet nog 2.5 jaar wachten met samenwonen

Ik heb toevallig een paar dagen geleden bij een particulier een appartementje gevonden voor mij en mijn vriend.

Het is gewoon goed zoeken en alle sites die je maar kunt bedenken langs gaan tijdens je zoektocht, (wij hebben geluk gehad met marktplaats, haha). En soms is het goed genoeg als je ouders garant willen staan.

Marktplaats is al wel een goede tip, dank je! Gefeliciteerd trouwens, in welke plaats gaan jullie wonen?

Inschrijven bij een woningbouwvereniging. Sommige verenigingen hebben huurwoningen voor jongeren tot 23 waar je samen mag wonen, of duplexwoningen die niet zo duur zijn. Dan is er vaak geen minimum inkomenseis. Tenzij je al 23 geweest bent natuurlijk.

Het is wel mogelijk, maar dan moet je wel heel goed zoeken. Mijn vriend en ik liepen tegen hetzelfde probleem aan toen we op zoek gingen naar een appartement. Ik studeer nog, maar mijn vriend werkt fulltime. Toch voldeden wij bijna nooit aan de inkomenseis, omdat ze vaak 4 keer de huurprijs vragen…

Uiteindelijk hebben wij alsnog via een makelaar een appartementje kunnen bemachtigen. Hier vroegen ze alleen om het laatste salarisstrookje van mijn vriend en ik heb een screenshot van mijn studiefinanciering aangeleverd. Dat vonden ze prima, maar dat kwam voornamelijk omdat onze verhuurder verder geen eisen stelde.

Sommige makelaars accepteren het ook als je ouders garant staan, maar dat zijn er niet veel en daar zul je zelf even over moeten bellen. Vaak staat het niet op de website.

Ik woon al meer dan een jaar samen met mijn vriend. Ik zat toen in mijn 3e jaar en mijn vriend in zijn 1e jaar. Mijn vader staat voor ons garant. Het is gewoon goed zoeken en geluk hebben.

Ik woon nu bijna anderhalf jaar samen met mijn vriend. Hij werkte al toen we gingen samenwonen, maar ik ben nog bezig met afstuderen. Ondanks dat we met zijn salaris voldeden aan de inkomenseis, was zijn contract met bepaalde tijd niet voldoende. Daarom staan zijn ouders garant. Ze weten dat we onze zaken zelf regelen, het is dus alleen voor het contract.

Je moet inderdaad heel goed zoeken, kijken naar de inkomenseis. Vaak is het wel voldoende als ouders garant willen staan. Dat houdt in dat als jullie de huur niet meer kunnen opbrengen, de verhuurder de garantie heeft zijn huur te ontvangen.
Informeer dus uitgebreid bij makelaars naar welke eisen zij stellen. Heel veel succes!