Samenwonen - ouders

Hallo allemaal, ik zit met wat gedachten en hoop dat mensen mij kunnen helpen.

Ik heb nu anderhalve maand met mijn vriend officieel, maar we gaan al bijna een jaar en ik ken hem al 4,5 jaar nu. Sinds een halfjaar geleden hebben we het al over samenwonen als een grapje, maar we willen het nu serieus gaan doen… We hebben een lange afstandsrelatie sinds hij 150 km van me af woont, maar dit vind hij niks en hij wilt dichter bij me zijn.

Het probleem zal zijn mijn ouders, die zijn niet zo fan van mijn vriend en mij, maar accepteren het wel en dat vind ik al heel wat - mijn vriend was niet de liefste…
Het plan is om rond volgend jaar maart samen te wonen of er iig een heel eind mee te zijn qua financiën. Nu ben ik nog studente, maar na mijn diploma wil ik gewoon gaan werken en het liefste bij mijn werk van nu (ben op dit moment weekend- en donderdagavondhulp), wat een grote mogelijkheid zal zijn.

Hij zal dan hierheen verhuizen, maar hij zit nu met een uitkering wat ook niet veel is… Voor nu is er nog weinig duidelijkheid, aangezien ik me ook nog niet kan inschrijven - over een maand pas, dan ben ik eindelijk 18. Ik ga hiervoor met mijn oma een gesprek aan en hopelijk kan zij me er mee helpen.
Mijn ouders zijn niet de makkelijkste maar zijn al wat meegaander sinds ze zien hoe de relatie tussen mijn vriend en mij is ontwikkeld tot een serieus iets, terwijl het eerst een simpele vakantie liefde was. Het is ook al zo dat het tegenwoordig mogelijk is dat ik bij hem slaap en hij bij mij, wel op aparte kamers maar het is iets.

Ik zoek nu vooral tips met mijn ouders, en eventueel voor de mensen die er wat van weten, het financiële deel van uit huis gaan en gelijk samenwonen met partner.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee :slightly_smiling_face:

Allemaal redenen waarom zo snel samenwonen mij niet verantwoord lijkt voor jou. Je bent dan wat langer dan een jaar samen en nog super jong, mij lijkt het niet verstandig.

http://forum.girlscene.nl/forum/liefde-boys/het-samenwoon-topic-253786.0.html

Verder kan je hier informatie vinden en/of vragen stellen. :slightly_smiling_face:

^ Eens. Je bent ten eerste nog aan de jonge kant, daarnaast zijn jullie nog maar anderhalve maand officieel samen en dan hebben jullie ook beide nog geen vast inkomen. Logisch als je ouders er dan niet mee eens zijn.
Ik zou nog even wachten en kijken hoe jullie relatie loopt.

Dit. Het kan ook allemaal goed gaan. Maar je hoort zovaak dat als ze het gaan overhaasten het juist fout gaat.

Misschien is het inderdaad niet zo slim om nu al te gaan samenwonen. Maar als je er echt helemaal achter staat wil je vast goedkeuring van je ouders, dus moet je ervoor zorgen dat je ouders hem ook leuk gaan vinden, en dan zal het al makkelijk gaan. Denk er goed over na, want samenwonen is niet niets. Veel succes drmee! Xx

Jullie hebben nog nooit samen in één kamer geslapen, zijn pas anderhalve maand echt een stel, jij wordt volgende maand pas 18 en jullie hebben allebei geen vast inkomen? Ik zou lekker nog even wachten met gaan samenwonen, sowieso is op jezelf gaan wonen al een grote stap, laat staan om meteen samen te gaan wonen met iemand waar je nog nooit mee op één kamer geslapen hebt.

Ik wil even duidelijk melden dat we wel vaker hebben samen geslapen, maar niet bij mijn moeder thuis. Ze is hier geen fan van en ik snap het wel, dit betekent niet dat het van zijn moeder ook niet mocht…

Verder zal ik inderdaad wachten, het is niet zo dat we dit nu al gaan doen etc. in reactie op de rest. Het zal een tijd duren en daar hebben we ook voor gekozen, zodat we het financieel goed kunnen krijgen en ons niet in de nesten werken of tegen andere problemen aan lopen. We willen niks overhaasten, maar onze opties alvast bekijken.

@ Lechuza, ja dat klopt. Nu gaat hun beeld van hem al omhoog - hij is enorm veranderd in tegenstelling tot hoe hij een paar jaar geleden was en dat is te zien aan hem.

Iedereen bedankt voor jullie reacties, ik wil dingen gewoon graag vroeg geregeld hebben zodat ik later geen problemen heb en als ik nu alvast dingen kan in zien scheelt dat gedoe straks.

Naja, het is niet zoiets als een klein dingetje. Dit is best een grote stap, zoals de anderen al zeggen… Over zo’n onderwerp heb ik dan wel liever wat meer informatie dan het simpele je huurt een huis en je moet dingen regelen…

Als je goed hebt gelezen, kon je weten dat ik hem al 4,5 jaar ken nu en we al praktisch een jaar wat hebben, al was het onofficieel.

Ik zou persoonlijk ook nog even wachten met samenwonen. Dat kan in principe altijd nog. Het lijkt mij eerst zaak je ouders te laten zien dat je weet waar je mee bezig bent en hem volledig te laten accepteren, dan je nu straks al met hem samenwoont. Gezien het financieel natuurlijk ook best een kostenpost is, zou ik eerst zorgen voor wat meer stabiele factoren, voor je hier over na gaat denken. Tuurlijk, nadenken kan, maar zonder stabiele basis ga je nu waarschijnlijk ook nog geen serieuze opties vinden.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat je dit graag wil, maar het is voor nu denk ik nog niet echt realistisch. Ik ben zelf 19, had ook een lange afstandsrelatie met dezelfde leeftijd als jij, met 250 km (4 uur OV) en wilde ook graag bij hem zijn, maar samenwonen was gewoon echt geen optie gezien mijn leeftijd, onbetaalbaar en mijn ouders zouden daar ook finaal tegen zijn (ook al mogen ze mijn vriend echt wel). Ik zou dit nog even uit je hoofd zetten en meer kijken wat mogelijkheden zijn om elkaar wel regelmatig te kunnen zien, want als je beide wil is dat natuurlijk goed te regelen. :slightly_smiling_face:

Gewoon nog niet over nadenken. Zorg er eerst voor dat het goed zit met je ouders en jullie al langer echt een stel zijn. Ga ook eens eerst eens samen op vakantie, want je moet ook met elkaar overweg kunnen als je 24/7 op elkaars lip zit. Je hebt het nu gewoon al iets wat misschien over een jaar gaat gebeuren. Wie zegt dat jullie dan nog bij elkaar zijn? Aangezien jullie nog zo kort iets officieels hebben kom je misschien achter dingen die helemaal niet bij jou passen of waar je niet mee overweg kan. Verder vind ik 18 op zich niet jong, dat was ik ook. Maar ik had toch wel al meer ervaring met veel bij elkaar zijn voordat we die stap namen.

http://forum.girlscene.nl/forum/liefde-boys/het-samenwoon-topic-253786.875.html

Mag verder in dit topic.

Waarom zijn je ouders geen fan van hem en waarom is hij niet de “liefste”? Ik vind dat Orchard helemaal gelijk heeft, dit gaat veel te snel.
Wacht eerst nog maar een paar jaar, je bent nog zo jong en je hebt nog een heel leven voor je.

Als ik dit zo lees denk ik alleen maar als tip: luister naar je ouders.
Ze zijn niet voor niks wat ‘tegen’ je vriend en als jij samen wilt wonen terwijl je pas 1,5 maand samen bent(want voor je ouders tellen die jaren dat je hem kent vast en zeker niet)…ga je in hun ogen veel te snel (en eigenlijk in mijn ogen ook).
Je bent nog geen 18 meid, hij zit in de bijstand. Hoe wil je een huis gaan huren, laat staan onderhouden? Waarom moet het allemaal zo snel? Ik ben van mening dat je eerst minimaal een jaar met iemand samen moet zijn geweest(in een relatie) voordat je iemand enigszins kent.
Wees gewoon verstandig en laat het even zo.
Waarom wil je eigenlijk samenwonen? Omdat hij zo ver wegwoont?
Dat mag echt geen reden zijn om samen te gaan wonen.
Je moet je realiseren dat samenwonen een hele grote verantwoordelijkheid is, je heel veel op elkaars lip zit, en je niet zomaar weg kunt. Tenminste, met een huurhuis kan dat wel, maar je moet ook nadenken over zijn toekomst. JIj kunt wellicht nog terug naar huis, maar hij waarschijnlijk niet? Hoe zit het met een baan zoeken?