Samenwonen/Op jezelf wonen

Ik vroeg me af of er meiden en/of jongens zijn die al op zichzelf wonen of samenwonen. Dus niet op kamers. Echt een huis gekocht of gehuurd hebben.

Wat vinden jullie de voordelen van op jezelf wonen? En wat de nadelen?
Is het anders dan dat je vooraf gedacht had? En vooral, hoelang hebben jullie moeten klussen?

Vanaf oktober 2008 woon ik samen met mijn vriend in een koophuis:)
Wij zijn een half jaar bezig geweest om het huis naar onze zin in te richten/verven/verbouwen enz enz. Maar nu is het dan ook echt helemaal zoals wij het willen:). De voordelen vind ik de vrijheid. Je doet wat je wilt en niemand zegt dat iets wel of niet mag. De nadelen vind ik het poetsen/wassen/strijken/koken enz. Ik mis mijn ouders en zus wel heel erg…

de gemiddelde leeftijd is hier 15.

maarja, zelf zou ik ook graag snel weg willen, maar niet kopen gewoon in verband met werk kamertjes huren ofzo.

Ik ga dit jaar sparen om uit huis te gaan.
Ik vind dat ik eerst een goed ruim start bedrag moet hebben voordat ik ook maar ergens aan begin.

Nouja, echt op mezelf wonen doe ik niet. Ik woon bij mijn oom en tante (ik betaal ze wel huur enzo) maarja, die zijn toch bijna nooit thuis, werken altijd, dus ik heb praktisch de hele woning voor mij alleen :ok_woman:

Hmm inderdaad, denk dat je niet echt op de juiste plaats bent hier voor zo’n vraag. De gemiddelde leeftijd gaat echt steeds verder omlaag…
Maargoed, ik zou het dolgraag willen, echt op mezelf wonen, in m’n eentje of misschein zelfs wel met m’n vriendje. En ja, ik weet wat de consequenties zijn van uit huis wonen. Zoals E_kid zegt wil ik ook een ruim startbedrag hebben, heb er speciaal een rekening voor :wink:

Mijn vriend wilt binnekort voor een huis/appartement gaan kijken & dan samenwonen. Ik weet alleen nog niet of ik dat wel wil!

Ik zie dat de gemiddelde leeftijd hier rond de 15 ligt:) Maar er zijn vast nog meer mensen van mijn leeftijd of ouder. Erg verstandig van jullie om eerst te zorgen voor een start bedrag! Dat heb je ook echt wel nodig:)

achjah ik weet dat je zei niet op kamers maar daar zit ik dus ^^ ik vind het zelf heerlijk <3 ik krijg elke week 50 euro en daar moet ik dan al mn eten en uitgaan van betalen en als ik meer geld wil moet ik werken. ik vind de voordelen idd de vrijheid, je komt en gaat wanneer je wilt en je hebt privacy omdat niet iedereen constant bij je binnen kan. nadelen vind ik wel dat je ook ALTIJD voor jezelf moet zorgen, je kan niet eens aan je mam vragen van “hee kan jij niet even de afwas doen?”. maarja dat hoort erbij ^^ als ik van kamers af ben ga ik wel een appartementje of een studio huren. ik kan echt niet meer samenwonen met mn ouders, als ik een weekend thuis ben geweest kan ik echt niet wachten om uit huis te zijn :stuck_out_tongue:

privacy is idd ook een goede. Dat is een groot voordeel:)

Ik wil heel graag op mezelf gaan wonen in Nijmegen want daar ligt ook de opleiding voor mij, maar ik mag niet! :frowning_face: Ik moet kiezen of werken of een opleiding in Heerlen. Wat vind je daarvan?

.

ik woon sinds een half jaar samen in een huur huis
was in begin wennen moeders deed alles thuis enz
en ineens moest je alles zelf doen
wel is voordeel je heb je vrijheid en je maak zelf uit hoelaat je naar bed gaat en wanneer je alles opruimt ( wel optijd anders wordt het een echt zooitje :stuck_out_tongue:)
en je kunt een keer zeggen blijf heeeell lang in bed ofzo
maarja je mist je ouders nartuurlijk wel en in het begin was het wel raar dat me ouders bij mij op bezoek kwamen en ik bij hun
maar het is een goede stap geweest

Jammer dat je niet op jezelf mag wonen zeg! Elishaa alvast succes met het zoeken naar een huis:) kijk vooral goed rond:) Ik vond het inderdaad ook heel gek toen mijn ouders ineens bij mij op bezoek kwamen. Een heel dubbel gevoel is dat!

Woon momenteel nog bij mijn ouders, maar ben ook aan het sparen om binnen een jaar of 2 op mezelf te gaan wonen. Ik wil ook een ruim startbudget hebben, want uiteindelijk besef je soms niet wat je allemaal moet kopen in het begin. Lijkt me wel leuk op jezelf wonen. Je kan doen wat je wil en alles op jouw manier, wel op een verstandige manier natuurlijk xD

ja idd, heel veel mensen sparen niet en hebben dan ook niks als ze een huis willen kopen.
maar een goed (vast) contract heb je ook nodig, anders krijg je toch geen hypotheek.

ik wil gaan samen wonen, maar mn vriend nog niet.
zelf heb al wel alles kwa uitzet mja… om nou alleen te gaan wonen zie ik niet zitten. dus ik wacht maar af tot hij wel wil… hij is ook pas 19 dusj :stuck_out_tongue:

ik heb een tijdje geleden een soort gelijk topic erover gemaakt, alleen dan over welke leeftijd :slightly_smiling_face: sommige kijken er echt te makkelijk tegen aan viel me op…

http://forum.girlscene.nl/forum/lifestyle/op-welke-leeftijd-wil-jij-ongv-het-huis-uit-107996.0.html

.

Leuk dat jullie allemaal zo enthousiast reageren:)! Het is inderdaad waar dat je een vast contract moet hebben om in aanmerking te komen voor een hypotheek. Wanneer je gaat huren is dat niet het geval volgens mij? Maar daar heb ik geen ervaringen mee:) Ik was zelf 19 toen we ons huis kochten. Vrij jong, dat weet ik. Mijn vriend is 4,5 jaar ouder dus dat speelde ook mee, en we hadden toen ook allebei al een vaste baan. En natuurlijk waren we allebei aan samenwonen toe. Wanneer de 1 wel wil en de ander niet kun je het ook beter niet doen:) krijg je alleen maar spijt van dan. Van begeleidend wonen had ik eigenlijk nog nooit gehoord. Super dat dat er is!

elishaa: probeer een aantal huizen te bekijken voor je beslist. omdat er zoveel verschillende huizen zijn. aan het 1 moet meer gebeuren dan aan het ander. bij het eerste huis dat je bekijkt kun je daar overheen kijken. wanneer je al een aantal huizen gezien hebt, heb je daar meer kijk op. Ook verstandig om iemand mee te nemen (een handige vader ofzo) bij een bezichtiging, die zien vaak kleine (belangrijke) details waar je zelf niet op let:). Succes:)

@ smurfkuh: ik lees net de topic die jij aangemaakt hebt. Er zijn inderdaad veel meiden die al op hun 17/18e uit huis willen gaan! Dat valt inderdaad erg op:)