Samenwonen met studiegenoot

Heyy dames,

Over een jaar is het zover! Ik mag studeren aan het HBO. Ik zit nu op het MBO en ben bijna klaar. Ik heb een vriendinnetje en we zijn erg close samen. Zij gaat ook doorstuderen en het idee was dat we misschien samen konden wonen omdat ze niet alleen durft vanwege haar heimwee. Helaas zit ik wel met een paar dingetjes:

Ik ben best bang dat er misschien een fixe ruzie komt en dat het daarom niet lekker loopt. Ik verwacht het niet want we zijn altijd wel eerlijk tegen elkaar geweest, maar als je samen toch alles deelt en een schema moet bijhouden. Ik doe thuis best veel omdat mijn ma iets aan haar schouder heeft waardoor ze niet veel kan doen. Ik weet dat zij dat bijvoorbeeld niet doet en dat ze nooit een ei heeft gebakken om het zomaar te zeggen. Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik wil ook niet al te bazig overkomen natuurlijk.

Natuurlijk hebben we kleine meningsverschillen gehad en dat hoort er ook bij, zeker bij samenwonen. Maar toch is logeren bij iemand anders dan samenwonen waar je elkaar iedere dag ziet.

Ook weet ik dat ze best veel geld uitgeeft en vaak leent. Als we de huur moeten delen wil ik niet meer betalen omdat zij geen geld meer heeft.

Ik heb het hier met haar over gehad. Zij is er van overtuigd dat het goed komt. Toch heb ik mijn twijfels er over. En ook hoe ik het moet aanpakken als er toch iets misgaat. Het blijft tenslotte wel me vriendinnetje en wil haar echt niet kwijt voor iets stoms! Mijn vraag is: zal ik samenwonen met haar of zou ik het niet doen? En wat zijn jullie ervaringen met studiegenootjes?

Groetjes,
xShootergirlx

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik zou gewoon een schema opstellen met regels. Ieder betaald eerlijk zijn eigen deel huur, jullie koken om de dag een maaltijd, de een maakt de badkamer in de even weken schoon, de ander in de oneven weken. Gewoon duidelijk en eerlijk zijn wat je van elkaar verwacht en alle taken verdelen zodat jullie het er beide mee eens zijn.

Eerlijk gezegd, als je nu al zo denkt zou ik het niet doen. Maar als je het wel doet duidelijke afspraken maken, en verdeling van de huur sws duidelijk in het huurcontract opnemen zodat je geen risico loopt voor haar te moeten betalen

Als ik je verhaal lees dan zeg je eigenlijk dat je weet dat er een grote kans is dat het fout gaat. Als je denkt dat samenwonen voor heel veel wrijving gaat zorgen zou ik het niet doen. Het is een beetje jammer als je vriendschap er aan kapot zal gaan.

Over ervaring kan ik vertellen dat mijn zus met een vriendin samen heeft gewoond en er helemaal knetter van werd. Het feit dat die vriendin haar niet haar eigen ding liet doen en de hele dag achter haar aan liep heeft haar doen verhuizen.

Persoonlijk zou ik vrienden en huisgenoten gescheiden houden. Maar het kan ook goed gaan.

Ik heb ook een tijdje in hetzelfde huis gewoond als een vriendin van mij.
We hebben, gelukkig, nooit echt ruzie gehad, maar je hebt wel echt snel dat je je ergert aan dingen. Inderdaad bijvoorbeeld als je verschillende ideeën hebt hoe schoon het huis moet zijn.

Wij hadden er nog twee andere huisgenoten bij, dus daarom was het minder erg, maar ik zou niet zo snel echt alleen met een vriendin samen gaan wonen.

Op zich vind ik het echt heel goed dat je hier zo serieus over nadenkt. Je weet welke valkuilen er (kunnen) zijn en dat is over het algemeen al de eerste stap.

Heb je aar al precies laten weten waar je mee zit? Dus echt puntsgewijs jouw angsten/zorgen bespreken. Je kan hier dan proberen om samen een oplossing voor te bedenken. Het schoonmaken is makkelijk op te lossen door een schema te maken van wat er moet worden gedaan en wie wat doet. Zo heb je een overzicht van wat er moet gebeuren.

Wat betreft het geld, dat blijft altijd lastig. Maar dat zij veel geld uitgeeft en ook geld leent hoeft niet te betekenen dat ze de huur niet kan betalen. Vraag hoe zij dat in gedachten heeft.

Erover praten en oplossingsgericht denken is heel erg belangrijk. Maar als jouw zorgen niet weggaan nadat jullie gepraat hebben, dan zou ik er nog een keer heel hard over nadenken of het wel verstandig is als jullie samen gaan wonen.