Samenwonen; financieel

Hallo meiden :slightly_smiling_face:

Ik ga volgend schooljaar samenwonen met mijn vriend. We hebben praktisch alles al voor elkaar, alleen zitten we financieel nog een beetje te rommelen.
Doordat er bij mij thuis altijd mot (en dit gaat heel ver door) is over geld, willen we graag regels vast laten leggen d.m.v. van een samenlevingscontract, voor ons zelf. Zodat niemand ooit met niks achter blijft; dit heeft NIKS met vertrouwen te maken.

We zijn beiden student, en naast stufi hebben we een bijbaan. Ik ben 2 jaar jonger dan hij, en hij heeft een leidinggevende functie; derhalve verdien ik ruim 4¤ minder per uur. (zelfde bedrijf)

Mijn plan van aanpak is alsvolgt: (fictieve inkomens)
[b]Inkomen #1: 1000¤ [40%]
Inkomen #2: 1500¤ [60%]
Totaal inko.: 2500¤ [100%]

Gemeenschappelijke lasten + primaire lasten, p.m.; 1000¤
Inbreng #1 : 400¤
Inbreng #2: 600¤[/b]

Onder gemeenschappelijk valt huishouden, H/G/W/E, huis verzekering.
Primair is persoonlijke verzekering, een gedeelte van kleding (20¤) voor noodzakelijke kleding, verzorging gedeelte (lenzen).

Secundair zou dan zijn; sport, sigaretten (hij rookt), uitgaan etc. Hiervoor zou het overgebleven geld zijn.
Zo heb je wel zorgplicht over elkaar, want stel dat 2 door ziekte geen maandelijks inkomen heeft, dan heeft hij/zij in elk geval geen probleem met lenzen en verzekering etc.

Mijn vriend daarentegen zegt; het is mijn geld, en ik wil daarmee niet voorzien in jouw behoefte. Hij stelt voor álleen de gemeenschappelijke kosten 50/50 te delen.
Ik ben het hier niet mee eens, voor 500¤ moet ik 25 uur werken in de week, hij maar 10! En wanneer ik dan ziek zou worden, kan ik bijvoorbeeld helemaal niet genoeg inleggen, laat staan ziektekosten betalen…

Ben ik zo onredelijk?!
Zijn er hier dames die samenwonen en hoe hebben jullie dit geregeld.

Ik ben geen voorstande van de gezamelijke pot, omdat je je eigen shit hebt, waar de ander inderdaad niet voor hoeft te betalen. Zo heb ik mijn duren sport, en hij zijn sigaretten. Dat betaal je dan van je eigen overgebleven “zakgeld”/

Ik heb hier ook wel eens over nagedacht.
Wat ik zou doen is een gezamelijke bankrekening openen voor de huur, g/w/l en de boodschappen. Hier storten jullie állebei hetzelfde bedrag op, zeg als je een huur hebt van 700,- dat ieder 500,- op de bankrekening stort iedere maand.
Verder houdt je dan nog je eigen bankrekening waar je kleding etc van kan kopen. Volgens mij doen mijn ouders dit nog steeds zo en ik vind het een goede methode.
Je begint al over ‘shit’ van je vriend waar je niet aan mee wilt betalen, dan kan hij dit van zijn rekening afhalen.
Ik vind persoonlijk ook dat kleding etc je zelf moet betalen van je eigen rekening ook al verdien je minder. Zo is het nou eenmaal in jullie relatie en je bent er nog niet aan toe om álles te delen dus dan vind ik het oneerlijk als jou vriend meer aan jullie kwijt is dan jij.

Overigens lees ik dat net van als je ziek bent dat je dan niet de vaste kosten kan betalen, ik zou dan proberen iets goedkopers te vinden zodat je het eventueel van je stufi kan betalen. Wat nou bijvoorbeeld als je opeens ontslagen wordt? Het is beter om dan iig je vaste lasten (waar ik dus boodschappen onder tel) betaald te hebben. Dan moet je maar even met minder voor jezelf doen.

Ik vind ook wel elk de helft eigenlijk, het is toch niet omdat hij meer verdient, dat hij jouw deel dan maar moet betalen? Ik vind dat jij toch ook veel inkomsten hebt hoor, veel mensen moeten 't met veel minder doen en kunnen de kosten niet delen met iemand anders.

Ik zou zelf gewoon de huur + G/W/L + TV + Internet + Telefoon + boodschappen totaal doen, en dat delen door twee.

En dan verzekering, kleding etc… gewoon uit je eigen overgebleven geld, dat is keiii haalbaar met 1000 euro per maand. Denk dat je trouwens ook recht hebt op zorgtoeslag?

Heel simpel. Je gaat SAMEN wonen, dan moet je ook SAMEN voor de kosten op draaien. Als je dat niet kunt, of niet wilt, ben je ook niet toe aan samenwonen.

Ik heb een gesamelijk rekening waar wij beide een bedrag op storten die voor het samen wonen is, dus boodschappen de auto uitjes en kadootjes voor verjaardagen. De kosten bijv huur etc. Is gesplitst hij betaald wat meer omdat hij meer verdient. Beide onze salarissen kom op eigen rekening binnen. Dus wat je overhoudt is ook echt van jou. Waarom zou mijn vriend mijn makeup moeten betalen en ik zijn horloge’s ?

Oké jij bent dus nog niet toe aan samen wonen. Zo gemakkelijk ligt dat niet hoor. Stel jou vriend heeft een schuld van 300¤ dat wil jij toch niet betalen?

[quote author=Veniality link=topic=228775.msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg11116470#msg11116470 date=1330950756]#msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg11116470#msg11116470 date=1330950756] date=1330950756]#msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg11116470#msg11116470 date=1330950756]#msg

De bedragen zijn fictief, staat er ook bij, haha. Mocht willen dat ik dat verdiende als student! Ik zou 80¤ over houden in de maand, als we 50/50 doen, en hij 300. En dat vind ik gewoon krom. Ik zou van 80¤ nooit te nimmer kleding, telefoon, sport etc kunnen betalen.

[quote author=Veniality link=topic=228775.msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg11116470#msg11116470 date=1330950756]#msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg11116470#msg11116470 date=1330950756] date=1330950756]#msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg[quote author=IhateBananas link=topic=228775.msg11116470#msg11116470 date=1330950756]#msg

Dat laatste zou dan ook uit de overgebleven centjes gaan. Uit het voorbeeld is dat voor #1 600¤ en voor #2 900.
Het is dus niet zo dat de meestverdienende helemaal geen profijt heeft van zijn meer verdienen.

Mijn vriend is 3 keer een nieuwe studie begonnen, en heeft zijn 3 en 4e studie jaar dus geen stufi recht meer. In dat geval worden de inkomens waarschijnlijk gelijk getrokken. Hij zegt ‘dat zien we dan wel weer’ of ‘ja maar dan stop ik met roken’…

Ik vind samen wonen, samen zorgen.
Hoewel ik inderdaad wel een deel van mijn geld ZELF te besteden wil hebben.

Maar wat als jouw moeder werkloos word? HOE gaat zij dan haar bijdrage aan dat bedrag leveren. Dus stel dat de lasten 1000¤ zijn, jij zegt 50/50. Dan verwacht jouw vader van je moeder nog steeds 500¤; die ze niet heeft.

Oh haha, sorry dat had ik niet gezien, beetje stom xD Maar nouja, ik weet 't niet hoor, gewoon omdat hij meer verdient moet hij dan jouw deel betalen? Met 80 euro per maand kom je toch een eind, je kan dan niet de nieuwste snufjes kopen, maar ik denk dat dat vrij normaal is op onze leeftijd… (Ik kan dat ook allemaal niet geen telefoon met internet enzo…)

Juist als hij zijn stufi dan verliest, is het voor hem heel fijn om wat te kunnen sparen nu. Stel dat hij dan minder heeft dan jou, betaal jij dan zijn deel?

Nou m het voorbeeld weer te pakken:

Inkomen #1: 1000¤ [45%]
Inkomen #2: 1250¤ [55%] (GEDAALD)
Totaal inko.: 2250¤ [100%]

Lasten nogsteeds ¤1000.
Inbreng #1: 450¤
Inbreng #2: 550¤

En dan word mijn inbreng dus meer, en zijn minder :wink: Dus ja, ik zou dan inderdaad procentueel meer gaan dragen van zijn kosten.

Nou ik bedoelde vooral, stel dat hij heel veel pech krijgt ineens en jouw situatie blijft gelijk en het dus omdraait, dat hij 45% betaalt en jij 55% met nog steeds diezelfde 80 euro, dan hou je nog minder over… Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren, maar zou je daar dan ook mee akkoord gaan, dat jij jouw geld aan hem *verliest*?

Er van uitgaande dat Pech niet te voorkomen was; ja :’) Ja dat zou ik doen…
Kijk als hij niet WIL werken, dat word een andere discussie, dan denk ik van dan leen je je loon maar bij. Maar stel bijvoorbeeld dat zijn vader overlijdt, en hij gaat een tijdje niet werken, ja dan draag ik daar de kosten voor bij ja.
Bij pech is het niet zijn schuld dat hij geen geld heeft, en dat hij daardoor zijn verzekering niet kan betalen.
Maar dat is een gevoel kwestie natuurlijk.

Je zit toch in een relatie met elkaar, en dan heb - ik in ieder geval - een soort gevoel dat je dan voor elkaar zorgt.

Zeg maar het verschil tussen 2 random mensen in 1 huis, en man&vrouw in 1 huis.

Waaaarom post ik altijd dubbel.

-sorry-

Dus als ik het goed begrijp is jouw idee dat jullie gewoon je eigen rekeningen houden, dus geen gezamenlijke rekening hebben, en dat jullie van jullie eigen rekening een evenredig deel aan primaire lasten betalen?
De rest van de dingen betalen jullie dan voor jezelf van het geld dat je overhoudt per maand?

Ik vind 50/50 ook het eerlijkst en persoonlijk het meest logisch (dmv een gezamenlijke rekening waar jullie beide iedere mand wat opstorten vanaf je eigen rekening). Waarom moet hij gelijk meer betalen aan jou dan jij aan hem? Ja, hij verdient meer, maar dat vind ik nog geen reden om extra te moeten betalen. Persoonlijke dingen vind ik wel ieder voor zich. Stel dat een van de twee ziek wordt of er iets anders gebeurt, vind ik wel dat je voor elkaar moet klaar staan. Niet alleen qua steun en liefde, maar ook financieel. Je woont immers samen, een grote stap in je relatie, dan moet je ook die verantwoording met elkaar kunnen delen vind ik.
Zolang je niet over de financien eens bent, vind ik persoonlijk dat je nog niet toe bent aan samen wonen. Dan kunnen jullie beter jullie relatie gewoon voort zetten ieder in zijn/haar eigen huis en het over een paar jaar proberen als jullie bijvoorbeeld student-af zijn.

Jawel, een gezamenlijke rekening waarvan de gezamenlijke lasten en primaire lasten van af gehaald worden.
En daar dan naar Rato een bedrag maandelijks naar over maken.

En een eigen rekening, waar het overige geld op blijft voor de secundaire lasten.

gezamenlijk > 1 rekening
H/W/G/E
Huis verzekering
TV/Internet
Boodschappen

Primaire lasten > 1 rekening
Persoonlijke verzekering
Verzorging (géén make-up, maar wel lenzen bijvoorbeeld)
Kleding (bepaald bedrag, bijv 20¤, stel je schoenzool laat last, dan is kleding een primaire behoefte. Maar een 4e broek, is niet primair. Dus alles buiten de 20¤ is voor jezelf :wink:)

Secundaire Lasten > Eigen rekening

• roken
  • sport
  • kleding (de rest dus)
  • make-up
    Ookwel; de kosten waar je op zou kunnen besparen. Op de rest gaat dat niet, want = primair.

Kijk ik snap de tegen argumenten net zo goed als de voor argumenten.

Maar ik vind het heel moeilijk om nu dus een beslissing te nemen. Ik heb het zien gebeuren dat stel ik mijn been breek en 3 maanden niet kan werken (ernstige breuk 8D) mijn vriend zou roepen, tja dat is jammer. De vaste lasten betaal ik, maar ja dan maar 3 maanden geen lenzen, geen shampoo en geen kleding. Winter jas? Tja jammer.
En het is ECHT NIET zo dat ik mijn vriend daar nu voor aan zie, maar je weet nooit wat er kan gebeuren in de aankomende 5 jaar… En om dat dan ‘safe’ te hebben wil ik het goed laten vastleggen…

Maar ik snap heel goed wat er op tegen is, “Het is mijn geld, punt.”

Dit vind ik eerlijk gezegd ook oneerlijk…
Hoe oud is hij en hoe oud ben jij?En ik neem aan dat jullie in een appartement gaan wonen?

18 en 20.
Maar het grootste inkomensverschil komt door dat hij in 2 tussenjaren een “carrière” heeft opgebouwd, en een vast contract heeft; hij zal dus nooit werkloos raken. Tenzij de supermarkt failliet gaat.
En ik slechts een ‘werknemer’ ben zeg maar :wink:

Ja we zoeken naar een appartement van max 550 incl G/W/E.

Ik en mijn vriend wonen ook samen.
We betalen de huur (inclusief verzekeringen voor de woning en gas water licht) en boodschappen 50/50 en voor de rest doen we alles apart.
Dit werkt het best.

Ik vind eigenlijk die primaire lasten een rare pot. Waarom zou je dit niet ieder zelf betalen?