Hallo meiden
Ik ga volgend schooljaar samenwonen met mijn vriend. We hebben praktisch alles al voor elkaar, alleen zitten we financieel nog een beetje te rommelen.
Doordat er bij mij thuis altijd mot (en dit gaat heel ver door) is over geld, willen we graag regels vast laten leggen d.m.v. van een samenlevingscontract, voor ons zelf. Zodat niemand ooit met niks achter blijft; dit heeft NIKS met vertrouwen te maken.
We zijn beiden student, en naast stufi hebben we een bijbaan. Ik ben 2 jaar jonger dan hij, en hij heeft een leidinggevende functie; derhalve verdien ik ruim 4¤ minder per uur. (zelfde bedrijf)
Mijn plan van aanpak is alsvolgt: (fictieve inkomens)
[b]Inkomen #1: 1000¤ [40%]
Inkomen #2: 1500¤ [60%]
Totaal inko.: 2500¤ [100%]
Gemeenschappelijke lasten + primaire lasten, p.m.; 1000¤
Inbreng #1 : 400¤
Inbreng #2: 600¤[/b]
Onder gemeenschappelijk valt huishouden, H/G/W/E, huis verzekering.
Primair is persoonlijke verzekering, een gedeelte van kleding (20¤) voor noodzakelijke kleding, verzorging gedeelte (lenzen).
Secundair zou dan zijn; sport, sigaretten (hij rookt), uitgaan etc. Hiervoor zou het overgebleven geld zijn.
Zo heb je wel zorgplicht over elkaar, want stel dat 2 door ziekte geen maandelijks inkomen heeft, dan heeft hij/zij in elk geval geen probleem met lenzen en verzekering etc.
Mijn vriend daarentegen zegt; het is mijn geld, en ik wil daarmee niet voorzien in jouw behoefte. Hij stelt voor álleen de gemeenschappelijke kosten 50/50 te delen.
Ik ben het hier niet mee eens, voor 500¤ moet ik 25 uur werken in de week, hij maar 10! En wanneer ik dan ziek zou worden, kan ik bijvoorbeeld helemaal niet genoeg inleggen, laat staan ziektekosten betalen…
Ben ik zo onredelijk?!
Zijn er hier dames die samenwonen en hoe hebben jullie dit geregeld.
Ik ben geen voorstande van de gezamelijke pot, omdat je je eigen shit hebt, waar de ander inderdaad niet voor hoeft te betalen. Zo heb ik mijn duren sport, en hij zijn sigaretten. Dat betaal je dan van je eigen overgebleven “zakgeld”/