Samen wonen met vriendin

Hee allemaal,

Ik weet niet zeker of het hier thuis hoort. Maar ik zit met een probleem. Ofja, probleem. Ik twijfel heel erg.

Op dit moment woon ik op kamers in Tilburg. Ik heb het echt heel erg naar mijn zin. Ik heb leuke huisgenootjes, ik vind de stad gezellig, een vriendin van mij woont ook in Tilburg (laten we haar voor het gemak even vriendin A noemen) en ga elke maandag en woensdag met haar sporten bij de universiteit. Ook ga ik wel is met haar op stap, en eten we samen. Kortom, ik heb eigenlijk helemaal niks te klagen in Tilburg

Nou zit een andere vriendin van mij al een tijdje in haar hoofd met dat ze ook graag op zichzelf wil wonen. Maar ze wil liever niet in een studentenhuis. En nou zou ze wel in haar eentje in een appartement kunnen gaan wonen, maar dit is vrij duur, en met z’n tweeen betaal je natuurlijk maar de helft aan huur, wat enorm scheelt. Ik heb er een tijdje over na zitten denken, en mij lijkt het eigenlijk wel heel erg gezellig om met haar samen in huis te gaan wonen. Het lijkt die vriendin van mij ook super leuk. Tilburg is voor haar geen optie, ze heeft een vriendje en het wordt dan erg lastig om elkaar nog door de weeks te zien, dus het wordt dan sowieso een andere stad dan Tilburg.

Ik heb even de voor en nadelen voor mezelf op een rijtje gezet, maar ik vind het echt moeilijk en ik kan moeilijk een keuze maken. Nou weet ik dat jullie deze keuze ook niet voor mij kunnen maken. Maar ik vroeg me af wat jullie mening is, wat zouden jullie zelf doen?

Voordelen van in Tilburg wonen:

• gezellige stad
  • samen sporten, eten en stappen met vriendin A
  • vertrouwd, heb er echt mijn plekje gevonden, ook al woon ik er nog maar een half jaartje.
  • leuke huisgenoten die ik ga missen als ik ergens anders zou ga wonen
  • woensdag vaste stapavondje met één van mijn huisgenootjes (:

Nadelen van in Tilburg wonen:

• Ik ben ver van huis af, wat ik soms wel vervelend vindt, ik ben best wel een papa’s mama’s kindje, en ik merk dat ik ze door de weeks toch vaak wel mis
  • lange reistijd naar mijn stage (ongeveer een uur en een kwartier), ik moet nog 1,5 jaar stagelopen daarna ben ik klaar met mijn opleiding.
  • Ik mag geen huisdieren op mijn kamer houden, terwijl ik heel graag een huisdier zou willen
  • Ondanks dat ik hele leuke huisgenoten heb voel ik me toch best vaak eenzaam. Ik kom ivm met mijn lange reistijd vaak heel laat thuis, waardoor mijn huisgenoten al avondeten ophebben. Ik moet dan alleen eten. Verder kan ik vaak niet mee op stap met mijn huisgenootjes omdat ik er elke dag om 6 uur uit moet ivm stage.
  • Ik kan mijn vriendinnen alleen maar in het weekend zien omdat die nog in mijn oude woonplaats wonen.

Voordelen van samenwonen met vriendin B:

• Kan mijn vriendinnen vaker door de weeks zien. Vriendin A kan ik ook nog regelmatig zien omdat die een kwartiertje reizen met de trein van ons af zou komen te wonen. Dat is best te doen.
  • Kortere reistijd omdat ik of dichter bij mijn stage kom te wonen, of ik kan meerijden met een collega die daar in de omgeving woont.
  • Samenwonen met vriendin B, is ook een groot voordeel
  • We kunnen een huisdiertje nemen wat we allebei graag willen. Zij kan dat nu niet omdat ze dat van haar ouders niet mag, ik kan dat nu niet omdat het in mijn huurcontract verboden wordt.
  • De plaats waar we willen gaan wonen daar gaan we regelmatig in het weekend op stap, dus een groot voordeel is dan ook dat niemand hoeft te bobben maar dat we gewoon in ons eigen huisje in bed kunnen kruipen.

Nadelen van met vriendin B wonen:

• mijn huisgenootjes missen.
  • niet meer een jaar lang onbeperkt kunnen sporten voor 99 euro per jaar.
  • vriendin A minder zien omdat die nog wel in Tilburg woont
  • Ik moet al mijn spullen weer oververhuizen, terwijl ik nog maar een half jaar in Tilburg woon. Ik weet niet of mijn ouders hier blij mee zullen zijn.
  • Er moeten veel nieuwe spullen aangeschaft worden die nu in Tilburg onder kosten voor de huisbaas vallen (wasmachine, servies, koelkast etc.)

Verder kan ik even niks verzinnen. Eigenlijk wil ik dus nu vragen. Wat zijn jullie meningen? Ik zit zo hard te twijfelen, ik weet echt niet wat ik moet kiezen.

Ik zou dat samenwonen met je vriendin kiezen lijkt mij toch wat leuker meer privacy en je bent amen enzow dus…

Dit is toch echt iets wat je zelf moet beslissen. Je hebt de voor- en nadelen al een op een rijtje gezet. Denk er nog even overna, en doe wat uiteindelijk het beste voelt

ah pfoe dat is lastig zeg, ik zou denk ik zelf in tilburg blijven wonen omdat je het daar prima naar je zin hebt.

tja ik snap dat het moeilijk is om te kiezen
maar ik zou echt niet weten wat je moet doen,
denk dat je er gewoon nog goed over na moet denken
en moet doen wat het beste voelt!

succes (:

Ik zou met je andere vriendin gaan samenwonen. Anderhalf uur reistijd naar stage lijkt me geen pretje, en bovendien zoals hiervoor al gezegd is je krijgt superveel privacy ervoor terug. Het klinkt ook als een soort stap vooruit, je krijgt meer je ‘eigen’ huisje, je hoeft et namelijk nog maar met 1 vriendin te delen. En zoals je al zei kun je je andere vriendin makkelijk nog zien (15 minuten reistijd is heel dichtbij!). En ik weet niet of je dan ook weer dichter bij je ouders komt te wonen, maar dat lijkt me natuurlijk ook wel fijn. Ik zou zeggen, durf het risico te nemen!

je moet uiteindelijk zelf kiezen natuurlijk, maar ik zou in Tilburg blijven. Daar heb je het nu leuk, ergens anders kan het natuurlijk ook tegenvallen. Misschien bevalt het wel helemaal niet goed om samen te gaan wonen met een vriendin, dan zit je de hele tijd op elkaars lip wat ook tot ruzies kan leiden…

Ik zou in Tilburg blijven, je heb nu net een eigen vriendenkring opgebouwd en een leventje. Als ik jou was zou ik nog een paar jaar van het studentenleven genieten, je kan na je studie altijd nog met een vriendin samen wonen. Je weet nu dat je het leuk hebt, misschien valt het wel super tegen als je er uiteindelijk woont.

^ mee eens
vele relaties gaan uiteindelijk kapot als ze gaan samenwonen, omdat je ineens alles moet delen
dat je nu gezellige huisgenoten etc. hebt is denk ik beter dan dat je straks daar weggaat en uiteindelijk weer bij vriendin B wegwil omdat het samenwonen niet werkt…
en dan is je plekje in Tilburg alweer weg…

Ik zou gewoon in Tilburg blijven, zelf reis ik elke dag ook wel een uur naar school en weer terug, ik vind het zelf wel te doen.

Meid, je moet gewoon luisteren naar je gevoel. Waar voel je je beter bij? Als ik jou was, zou ik gezellig in Tilburg blijven. Je hebt je huisgenootjes, bent lekker in ‘jouw’ stad, want die heb je helemaal eigen gemaakt. (:

Ik denk niet dat iemand anders je hierbij kan helpen. Je hebt zelf de voor - en nadelen van beide situaties al opgesomd, dus nu moet je zelf de knoop doorhakken.
Maar waarom zit je eigenlijk in Tilburg als het zo ver is tot je stage?

Aan welke stad zitten jullie te denken dan? Want als je bijvoorbeeld in Breda of Den Bosch zou gaan wonen, zit je alsnog met een kwartier in Tilburg, en kan je daar dus ook het leven wat je opgebouwd hebt nog wel enigszins behouden…

Ik zou het persoonlijk wel doen, ik zou het veel gezelliger vinden met een vriendin + je hebt een kortere reistijd dan (:
Ik vraag me alleen af hoe jullie dan iets kunnen huren? Of huren je ouders dat dan ofzo, dat jullie het weer van hen huren?

Ik zou samen gaan wonen met vriendin B. Het klinkt super leuk en gezellig.
En dat verhuizen komt allemaal vast goed. Er zijn vast lieve vrienden die je daarmee zullen helpen! Uiteindelijk moet je doen wat je gevoel zegt.

Wat zegt je gevoel? :wink:

Ik vind samenwonen met vrienden altijd zo eng klinken, je moet echt goede afspraken maken en je eraan houden. Er zijn zoveel vriendschappen die kapot gaan omdat de een bijvoorbeeld de huur te laat betaald. Het is makkelijker om boos te worden op ‘vreemden’ dan op je beste vriendin. Hou dat soort dingen wel in je achterhoofd :0

Ik denk dat het beter is om in Tilburg te blijven, op appartement wonen vind ik vaak zo isolerend van het ‘‘echte’’ studenten leven. Je hebt er je plek gevonden en je hebt leuke huisgenoten, dat is eigenlijk al heel wat, zonde om dat zomaar op te geven toch?

Ik zou het niet doen… samenwonen met een vriendin loopt best vaak in ruzie uit.

Ben je al eens lang met haar op vakantie geweest? Ik zou eerst dat proberen.

(Maar ik zou het alsnog niet doen… dan heb je en leuke huisgenoten en een vriendin… als je met haar gaat wonen raak je die huisgenoten kwijt, haar raak je niet kwijt als je niet met haar gaat wonen.)