's nachts bang voor ramen?

Tja het klinkt echt heel raar,
Maar als het donker is buiten durf ik niet meer door het raam te kijken of voor een raam te staan. Dat komt echt omdat ik weet dat je wel naar binnen kan kijken maar ik niet naar buiten. Ik heb het ook alleen maar als ik alleen thuis ben.
Als het rolgordijn naar beneden is vind ik het niet meer eng.
Soms ben ik boven aan het leren en ben ik pas klaar als het donker is. Ik durf dan niet meer naar beneden omdat de ramen niet dicht zijn (hiermee bedoel ik dat het rolgordijn niet naar beneden is).
Ik heb al op internet gezocht maar ik kan niemand vinden die dit ook heeft…
Dus daarom vraag ik het hier of iemand dit herkent. Bij mij word het wel erg dat ik niet eens meer naar beneden durf, ik durf echt absoluut niet voor het raam te staan en durf het rolgordijn dus ook niet meer naar benenden te doen :frowning_face:

In ieder geval bedankt voor het lezen :slightly_smiling_face:

Dat had ik vroeger ook. Ik ben er nu aardig overheen. Wat bij mij heel erg hielp is om het licht uit te doen, als het in je kamer zelf donker is merk je pas hoe licht het buiten nog is (van straatlantaarns, sterren en de maan) - en dan kun je zelf ook nog goed naar buiten kijken, rustig het rolgordijn dichtdoen en het licht weer aandoen.

Echt precies dit! Ik begin er nu wel overheen te komen, maar een paar maanden terug durfde ik het gordijn van mijn raam s’avonds niet meer dicht te doen, daarom hield ik mijn gordijn altijd dicht. Tuurlijk vond mijn moeder dat ik in een hol leefde :cold_sweat:

Ik denk dat dit echt zo’n angst is die na verloop van tijd weggaat.

Heb ik ook! Ook met spiegels, bah

Gadverdamme, dit herken ik en idd ook met spiegels… Eerst ( bijna een jaar geleden ) durfde ik ook niet in het donker te slapen, ik had altijd een zacht lichtje aan. Nu in mijn nieuwe kamer, kan dat niet meer, dus nu ‘moet’ ik wel in het donker slapen, het is wel beter. Ik ben eroverheen gegroeid, maar ff on-topic: Ik denk dat je het echt moet leren, zeg maar. Succes!

Ik heb dit ook heel erg. Ik schijn gewoon met mijn zaklamp op mijn telefoon door t raam maar ik loop wel extra snel haha.

Misschien kan je alvast de gordijnen dicht doen als het begint te schemeren!

En ik altijd maar denken dat ik de enige was. Het feit dat iemand ongegeneerd naar jou kan koekeloeren en als jij voor het raam staat om naar buiten te proberen te kijken kan je dat niet eens doorhebben, heel creepy. Ik heb dat ook weleens bij de achterdeur, dan kijk ik soms naar buiten en dan ben ik zo bang dat er opeens iemand staat terwijl je dat in eerste instantie niet doorhebt :’)

Ja, dat heb ik ook. Dat is ook de reden dat de rolluiken hier standaard omlaag gaan wanneer het begint te schemeren. :’)

Ik had dat voorheen ook met spiegels. Wij hadden in de gang een spiegel hangen en bij ons is de wc alleen beneden dus als ik midden in de nacht naar beneden moest langs die spiegel dan deed ik altijd mijn hand aan de zijkant van mijn ogen zodat ik niet in de spiegel kon kijken haha. Gelukkig hangt die spiegel er niet meer. Ja, wat dat betreft ben ik best een bang kippetje.

Ik gooi de gordijnen sowieso dicht als het begint te schemeren en de lamp aan moet, omdat ik geen zin heb in pottenkijkers haha. Maar als je het eng en vervelend, zou ik inderdaad gewoon het licht uitdoen en dan het gordijn dicht, dan zal je inderdaad zien dat het eigenlijk heel licht is buiten met alle verlichting enzo.

Ik heb dat ook, ook al slaap ik op zolder. ik ben dan bang dat er iemand helemaal vanaf buiten naar boven is geklommen :’)

Ik ben ooit zo bang geweest voor spiegels en ramen, omdat iemand zei dat als je hem ooit aanraakt een of ander wezen controle over je krijgt en zo ooit iemands kaak eraf was gerukt :’) Maar dit maakt het vast niet beter. Is trouwens vanzelf weer over gegaan.

same !! ik merk dat het helpt om mn telefoon in mn hand te houden als ik de grodijnen dicht ga doen, ik heb dan altijd het idee dat ik nog in contact ben met de buitenwereld en als het monster wat achter het raam staat (:wink:) me aan gaat vallen ik meteen iemand kan bellen looool

Dat komt uit een film! In die film, als je in de spiegel keek ging je spiegelbeeld ineens zichzelf vermoorden op de meest rotte manier ever (kaak van gezicht af rukken bijvoorbeeld) en dan deed je het zonder dat je het wilde zelf ook. Door die film kijk ik 's nachts nog steeds niet in spiegels haha!

Ik denk dat iedereen wel gekke paranoia gedachten heeft (althans dat houd ik mezelf maar voor :stuck_out_tongue:).

Ja dat was het!!! Ik ben daar zo lang bang voor geweest haha

Heb ik ook heel erg, en ik ben “volwassen”- volgens mijn leeftijd dan he :wink: Ik weet niet echt tips hoe je ervan afkomt, maar als ik afgeleid ben let ik er minder op, dus als ik ondertussen muziek aan heb staan of ergens mee bezig ben, en niet zo in de “oh god een raam” spanning zit is het minder erg, dan gaat de bangheid een beetje weg.

Ik had hier vroeger ook heel veel last van! Het is bij mij minder erg geworden door de angst gewoon te ‘‘negeren’’ en proberen een paar minuten uit het raam naar buiten te kijken, als was het maar vanachter mijn gordijn stiekem glurend. Je zult zien dat er echt niets is buiten! Hoogstens een duif of de kat van de buren.

Ook zoals Ling zegt, als je het licht binnen uit doet en naar buiten kijkt, merk je dat het buiten helemaal niet zo donker is en dat stelde mij ook wel gerust vroeger.