Ruziezoekertje

Oké hier komt mijn hele verhaal. Ik heb al heel lang een vriendje die niet Nederlands is, wat op zich niet heel erg uitmaakt… Maar hij is dus nog al een ruziezoekertje ( Ja inderdaad, zo’n ‘kutbuitenlander’ waarbij, als je tegen hem aanloopt, je meteen een vieze blik krijgt ). In eerste instantie vond ik dit niet zo’n heel erg groot probleem, zolang die het maar niet bij mij deed, want bij mij is die altijd heel lief en ik weet zeker dat als mensen hem echt goed kennen, ze ook zo over hem denken. Maar nu is het toch wel echt een beetje overdreven… Gister was er bijvoorbeeld ruzie bij ons in de buurt en hij had het zo ver gekregen dat er mensen met een mes tevoorschijn kwamen ( ik schrok me natuurlijk dood ), uiteindelijk is er niks gebeurd, maar stel dat het verder gaat? Want nu al valt er geen land met hem te bezeilen als hij boos is, hij luistert dan niet eens als ik zeg “Doe dit nou niet!” of “Je bent dom bezig, laat het gewoon gaan!”. Het uitmaken is echt geen optie, ik hou erg veel van hem en hij van mij, daar ligt het niet aan… Maar ik wil gewoon niet dat het te ver gaat… Hoowww wat moet ik doen?

Ps. Ik verwacht niet dat heel veel mensen dit gaan lezen, omdat het nogal een lang verhaal is, maar ik moest gewoon m’n ei kwijt…

Kun je niet een keer, als jullie met z’n tweeën zijn een goed gesprek met hem hierover hebben?
Vertel hem dan dat jij je zorgen erover maakt en dat je het irritant vind.

Hoe lang hebben jullie al verkering dan?

ik heb het wel gelezen… maar ik heb geen advies voor je. als er niet met hem te praten valt hierover moet je je afvragen of je het wil accepteren, en er dus mee leren leven… of er toch echt een eind aan maken… (aan de relatie dan hè…)
sorry beetje logisch antwoord dit. zie het maar als een up want hier heb je ni ks aan haha

succes!

Misschien is dat het verschil van culturen? Ik zou er met hem over praten. Dat je het niet fijn vind dat hij het zo doet en dat je er mee zit. Misschien verandert hij dan wel, als hij niet verandert zou ik hem zeggen dat je echt niet zo met hem door wilt, dan verandert hij heus wel. En als je er echt niet tegen meer kan zou ik het uitmaken, ook al is dat vervelend.

Ik denk niet dat je hem zo 1,2,3 kunt veranderen. praat eens met hem als hy niet boos is over zn gedrag. maar denk niet dat je het kunt veranderen.

Dan is denk ik de enige optie om een goed gesprek met hem te beginnen. Zeg inderdaad dat je je zorgen maakt, en dat als het zo door gaat je bang bent dat het nog is verkeerd afloopt. Enja, hij zal waarschijnlijk niet meteen helemaal veranderen.
Je moet hem denk ik in ieder geval laten merken dat je serieus bent, en meer kan je ook niet doen denk ik…

Heb je er eigenlijk al eens met hem over gepraat, of heeft hij geen idee hoe jij er over denkt?

Ja, ik probeer heel vaak met hem er over te praten, maar elke keer zegt hij dat het niet meer gebeurt en dat hij zich een beetje gedeist zal houden… maar hij is nog al snel op zijn teentjes getrapt als iemand hem beledigd of iets ( soms heeft hij wel gelijk, maar het is alsnog overdreven om dan helemaal te gaan vechten enzo ). Maar ik ga nog wel een keertje echt GOED met hem er over praten, want elke keer komt het dan weer op een ander onderwerp… Dankjewel!

We hebben nu 15 maandjes trouwens.

dit is wel moeilijk… ik denk niet dat jij er in eerste instantie iets aan kan doen, zeker als hij boos is.
met hem praten inderdaad, dat zou een optie zijn.

jaa echt een kutbuitenlander! nee geintje, je moet er met hem over praten. misschien kan hij zn agressiviteit op een andere manier kwijt, zoals bijvoorbeeld een bepaalde sport. dat helpt misschien? hij laat zich denk ik teveel -sorry- opnaaien, en dat moet hij niet doen. zeg dat tegen hem?

Aan de culturen ligt het denk ik niet zo héél erg, ik ben zelf ook niet helemaal Nederlands (Half-Spaans) en er zijn minder verschillen dan je denkt, allebei een tempramentje… Maar ja misschien uit hij het meer of zo? Dankjewel voor je hulp in ieder geval! Ik denk dat het dan maar inderdaad tijd wordt voor een serieus serieus gesprek… oeff ik wil hem echt niet kwijt…

Dat is eigelijk wel een goeie, een vechtsport als boksen ofzo! Maar misschien wordt het er nog wel erger door ( Ja ik zit alles echt van een negatieve kant te bekijken, moet ik niet doen pff… ). Maar het is wel een goeie tip, ik ga het met hem er over hebben!

Ik hou jullie op de hoogte! - als dat jullie interesseert… -

Of het is een idee om jullie samen aan te melden voor een cursus woedebeheersing oid. Het is een gedragsprobleem, en ik denk niet dat door op een vechtsport te gaan er veel aan gedaan wordt. Hij moet zijn gedrag veranderen voordat het echt een keer uit de hand loopt, en dit moet hij ook serieus gaan inzien. Zijn gedragsprobleem kan namelijk ook erop uitlopen dat hij jou kan gaan slaan, ookal kan jij je dat nu niet voorstellen.

Hmm… is dat niet een beetje overdreven? Oké, ik hou van hem en heb dat misschien niet door, maar volgens mij gaat hij dat echt niet doen… Want het is niet zo dat hij niet met mensen om kan gaan of zo, want hij heeft ook gewoon veel vrienden en je kan ook met hem lachen met andere mensen er bij, alleen ja áls je ruzie met hem hebt ( wat wel snel is) draait 'ie door! Dankjewel dat je me in ieder geval wilt helpen, daar ben ik serieus echt heel blij mee! Maar ik denk niet dat ik daarvoor met hem helemaal in therapie ga…

Wat harpa zegt, woede beheersing lijkt mij het beste, dan kan hij proberen om ervoor te zorgen dat als hij boos is, nog helder na kan denken. Want wat ik ervan begreep is dat hij dus helemaal niet naar luistert wat goed en wat slecht is om te doen als hij boos is. Hij luistert niet eens naar jou als hij boos is. Dat lijkt me toch echt het teken dat er iets ernstigs mis is.
succes x

Zulke jongens ken ik ook. (die zijn gewoon nederlands) ze willen er gelijk op gaan slaan en zoeken ruzie. Ik vind dat natuurlijk bullshit, maar sommige jongens zitten zo in elkaar. Maar wat me wel bezorgd maakt is dat hij totaal niet naar je luistert… dat is nogal onrespectvol tegen jou.
Dus wanneer hij net zo argresief tegen jou gaat doen…
zou ik zeggen: dumpen!

Of accepteren idd. mischien ook echt laten werken dat het je raakt?
als hij dan niet luistert, moet je denk ik wel gaan na denken over jullie.
want een lief vriendje houdt rekening me tje gevoelens

Ik denk dat dat toch wel het beste is, want het klinkt echt als een gedragsprobleem. Als hij snel ruzie zoekt met mensen en als hij dan helemaal doordraait en niet meer nadenkt over zijn daden, kan dat heel gevaarlijk zijn. Voor hemzelf en ook voor zijn omgeving. Ik wil het natuurlijk niet overdrijven, maar je moet het ook niet bagatelliseren! Dit kan echt gevaarlijk zijn, en het kan ook gebeuren dat hij een keer zodanig doorslaat dat het goed mis gaat. Je kunt altijd beter voorkomen dan genezen…

weet je de oorzaak?

als je die weet kan je misschien daar over beginnen en er een "oplossing voor vinden… (het lijkt me niet dat hij t gewoon “zomaar” voor de lol doet want k bedoel, niemand heeft graag ruzie of gevechten…)

Ik denk dat dat het juist wel is, nou ja gedeeltelijk. Hij ( en zijn vrienden en de andere jongens in de buurt en op school trouwens ook ) doet meestal wel stoer en heeft een grote bek en vind het leuk als er ‘fittie’ is, ook lokt 'ie het ook heel vaak uit ( zoals ik al zei ) en dan kan ik wel als enige er tegen in gaan van: “DOE NIET, DOE NIET”, wat ik ook doe, maar hij wordt dan natuurlijk ook opgefokt door zijn vrienden.

Trouwens voor iedereen die op dit topic heeft gereageerd, heel erg bedankt! Ik had echt niet verwacht dat er zo veel mensen zouden reageren, maar ik ben er heel erg blij mee. Het heeft me zeker aan het denken gezet, over uitmaken wel of niet, vechtsport, therapie, praten… Allemaal goeie tips!

nee ik denk niet dat het door een vechtsport erger wordt. mijn vriend heeft een tijdje ook veel agressie gehad, en dat was doordat hij niet meer kickbokste. daardoor kan hij zn agressiviteit, energie en frustraties kwijt.
het helpt:) maar hij zat ook in een k*tperiode, waardoor hij prikkelbaar enzo was. succes meis!

uhmm jaa ik wete het neit eigenlijk
als hij niet naar jou luisterd kan je dan niet vragen aan zijn vrienden of die hem misschien willen tegenhouden in ruzies enzo ?