Ruzie met vader

Heey,

Zoals de titel al zegt: ik heb ruzie met mn vader. Vroeger was hij altijd mijn beste maatje, maar sinds ik ben beginnen puberen, kreeg ik n grote mond, en sindsdien is het bijna altijd ruzie tussen ons. Dus, gisteren kwamen er vrienden eten, en zoals altijd doe ik heel erg mn best om te helpen met het koken en het schoonmaken van het huis. En ik zou dus de pastasaus maken (ik kook graag en doe dat wel regelmatig), en mn vader had gevraagd om extra veel te maken zodat er over zou zijn. Ik had dan mn best daarvoor gedaan, maar dat is moeilijk in te schatten, en achteraf bleek dus dat het minder was dan ik had gedacht. Dus mn vader boos, want hij zei dat ik te koppig was om zn raad op te volgen. Dan had ik nog veel moeite gedaan om saus bij te maken, en terwijl ik dat deed, stond ie te kijken, en hij zei boos dat ik dom bezig was. Gewoon omdat ik er ‘te veel tijd’ in stak. In plaats van dankbaar te zijn dat ik zoveel moeite wil doen… Dus was ik boos voor de manier waarop hij zich gedroeg tegenover mij.

En vandaag was het daar ruzie over, maar mn vader denkt dat ik altijd de baas wil spelen enzo en dat ik geen kritiek wil/kan aanvaarden, maar ik denk dat mijn vader mij niet wilt begrijpen. Want oké, op sommige momenten dat ie kritiek geeft, wordt ik wel boos, maar achteraf weet ik vaak wel dat hij gelijk had. En dat probeer ik hem duidelijk te maken, maar dat lijkt die niet te willen snappen… En hij maakt mij boos met de dingen die hij zegt, dus zet ik een grote mond op en dat maakt hem dan weer boos. En net is de bom gebarsten. Hij werd zo boos dat ik naar mn kamer moest, maar het ging blijkbaar niet snel genoeg, dus ‘kieperde’ die mn stoel om, waardoor ik op de grond viel en sleurde die me naar mn kamer en ik moet hier heel de avond blijven zitten, wat ik persoonlijk een nogal kinderachtige straf vind, mr goed…

Is dit herkenbaar voor jullie? En wat moet ik nu doen, want op dit moment voel ik echt haat voor hem, maar anderzijds zou ik graag willen dat het weer zoals vroeger was.

X

Je voelt geen haat voor um. Je houdt van hem.
Ik weet niet wat je moet doen, ik heb niet echt een vader of zo.

Ja dit gaat nu heel logisch en saai klinken maar ik denk dat je gewoon een serieus en volwassen gesprek met hem moet aangaan.

Herkenbaar.

niet herkenbaar
mijn vader is altijd al een rotzak geweest.

Heel herkenbaar.
Laatst knallende ruzie, hij sleurde me aan me haren naar boven.
& De ruzie ging omdat ik de geraspte kaas uit het zakje met me
handen haalde , hij zei; nu kan ik het weggooien door de bacteriën.
zei ik; dat is ook wel overdreven hoor.

& hij barste los!
Ik kon het uiteindelijk niet meer opbrengen , en hyperfentilerend ging ik
buiten een rondje lopen met zijn vriendin. (ouders gescheiden)
Huilend belde ik me bff nog op, dat k er weg wou.

Ik snap hoe je je voelt, je kan er alleen niet echt zoveel aan doen :slightly_smiling_face: .

Smetvrees much?

Moet mij een keer meenemen, ik eet regelrecht uit het zakje; met me handen :V

ik heb ook altijd ruzie met mn vader… je moet het er misschien een keer met je moeder over hebben? ik heb dat ook gedaan, en nou let hij meer op met wat hij tegen mij zegt…

Mijn vader doet heel chaotisch tegen mij, hij doet allemaal dingen om me te irriteren. Ik ben nogal heel erg vaak chagrijnig en in de stress en ik schreeuw best wel heel vaak tegen iedereen. En dan gaat hij heel chaotisch doen tegen mij zodat ik een beetje ‘normaal’ ga doen en daar irriteer ik me dus aan… maar mijn vader en ik hebben nooooooit echte ruzie gelukkig
Sorry voor dit nutteloze verhaal :zipper_mouth_face:

herkenbaar, maar dan met mijn ma…

mijn pas was 1 keer zoo boos geworden dat die met zijn hand tegen de muur aansloeg… (hele schaafwond) mijn ma en ik lagen helemaal dubbel omdat hij zichzelf daar alleen maar pijn mee heeft gedaan xD maar als mijn vader (en broertje) heel booos zijn dan doen ze iets waar ze achteraf spijt van hebben. hoe dom :pensive:

HAAT
-Gebiedende wijs van haten -wrok -wraak -walg -walging -rancune -pik -piek -odium -nijd -hekel -hak -gevoel van afkeer -bittere afgunst -bitter gevoel -afkeer -afgunst

Haten is onzin dus. Nog een keer? Je bent gewoon puberend aan het doen. Je moet je fouten kunnen toegeven tegen over je pa, niet tegen over ons.

Herkenbaar ja, dattie niet ziet dat je het goed wil doen.
Maar jullie konden vroeger goed met elkaar opschieten dus het KAN wel.
Misschien moet je minder snel een grote mond tegen hem hebben,
maar op een normale manier de discussie aangaan…
Dan zal hij eerder luisteren! Succes!

Niet herkenbaar, ik kan altijd nog steeds even goed met m’n pa opschieten~

Ik heb ook een periode meer ruzie gehad met m’n vader, waarschijnlijk een combinatie van zijn ziek zijn (onwijs veranderd qua karakter) en dat ik me ging verzetten tegen dingen waarmee ik het niet eens was. Maar ik heb mezelf geleerd rustig te blijven en normaal tegen hem praten, zeker als hij aan het schreeuwen is. En dan zeg ik: Pa, waarom schreeuw je zo? Nergens voor nodig lijkt me. En dan krijgt ie soms wel door dat hij best wel onredelijk is. Dus ik denk dat je zelf het beste zo rustig mogelijk kan blijven en serieus met hem moet praten in zo’n situatie.

Ja, jullie hebben oh zo gelijk, maar soms heb ik het zo moeilijk om mijn mond te houden, ik wil me altijd meteen verdedigen, vaak op de verkeerde manier. Maarja, ik zal iig wel hard mn best gaan doen om me proberen in te houden :slightly_smiling_face:

En ja, van die haat, dat is op het moment zelf dat je dat voelt he… Heeft iedereen wel eens.

heel herkenbaar!
Ik ben geen puber meer, maar ik heb altijd ruzie met mijn vader.
Maar wij zijn 2 hele verschillenden personen en leven eigenlijk langs elkaar heen, maar als we dan ff botsen breekt de hell weer los! Kan precies zoals bij jou om die kleine rot dingetjes gaan. En allebei hebben we adhd (heb ik van hem ge erft dus), het gaat zo slecht tussen ons. Maar ik ben ook klaar met die man.
Zou nooit een goeie band worden

Haten doe je hem niet, op het moment háát je denk ik eerder de situatie ipv je vader…
Maar ik kan goed met mijn pa opschieten, alleen niet goed met mijn moeder, we hebben welleens momentjes dat het leuk, en gezellig is, maar verder niet echt. Praat eens goed met hem.

Misschien heeft hij het heeel druk met z’n werk, of is er iets gebeurt met familie of vrienden van hem, of loopt er iets zoals hij niet wil.
Als mijn vader dat heeft, dan kan hij ook vieschagerijnig zijn.
En tja, dat reageert ie vaak op mij af, omdat onze karakters zó veel opelkaar lijken, dat het dan vaak botst.

Misschien is dat het wel, vraag 't maar eens aan je moeder of 'm iets dwars zit ofzo?

heel herkenbaar, ik ben net onder het eten in huilen uitgebarsten.
mn vader begon te schreeuwen tegen me dat ik dit niet goed deed en zus niet goed deed en dat niet goed deed en zo niet goed. Toen schreeuwde ik terug dat ik ook niets goed kan doen volgens hem en hij knikte en zei klopt…
mn moeder nam het voor me op en toen begon mn vader ook tegen mn moeder te schreeuwen. Ik werd helemaal gek en als het even had gekund was ik naar mn buren (oom en tante) gerend.
Ik vind het de laatste jaren sowieso niet prettig als ik alleen thuis ben met mn vader omdat we altijd gezeik hebben om de kleinste dingen. Mn beste vriendin zei tegen me dat dat echt niet normaal is dat ik dat zo voel. Maar wat moet ik er mee? Moet ik naar mn moeder gaan en haar vertellen dat ik het niet prettig vind om alleen met mn vader thuis te zijn? ik heb ook geen flauw idee hoe het komt dat het zo is…
Please help, op dit moment wil ik echt zo graag weg uit dit huis…