Ruzie met vader

Heeee
Ik heb dus heel vaak ruzie met m’n vader. In mijn ogen heeft hij een enorm ego en kan hij het absoluut niet hebben dat iemand beter is dan hij. Hij denkt altijd dat hij gelijk heeft. Ik ga daar echter tegenin en geef me niet snel gewonnen in de discussies die er tussen ons ontstaan. Hij vindt mij dan brutaal en wordt boos als ik argumenten geef waarom hij geen gelijk heeft. Ik moet toegeven dat ik ook ik boos wordt en begin te schelden, maar dat komt vaak omdat ik me gekwetst voel omdat hij zo bot reageert. Het ergste is dat mijn moeder dan weer boos wordt op ons allebei, omdat we de sfeer verzieken.

Ik zou heel graag een goede, of in ieder geval, normale band krijgen met mijn vader. Maar nu walg ik echt van hem en vind ik het heel erg dat hij niet gewoon een lieve papa is.
Hoe kan ik dit oplossen?

X

Je kan met zo’n persoon toch nooit de discussie winnen, sowieso niet van je ouders. Het beste wat je kan doen is heeeeel erg veel geduld hebben, even doorbijten en je kan het huis uit!

Mijn broer en pa hebben ook af en toe een ‘‘woordenwisseling’’. Mijn broer kan heel slecht tegen opdringerig en nerveus gedrag (wat m’n pa soms heeft) en weigert dan om iets te doen. Het gevolg is dan dat m’n pa zijn stem gaat verheffen (uit onmacht) wat mijn broer heel chagrijnig maakt. Daardoor wordt mijn ma boos en heb je de situatie die jij beschrijft.

Veel komt dat niet voor, dus echt helpen kan ik je niet. Mijn broer blijft vaak heel kalm als mijn pa tekeer gaat en blijft volhouden dat mijn pa fout zit. Of dat altijd zo is, is een ander punt maar echte ruzies worden het daardoor nooit.

ik heb juist het tegenovergestelde van wat jij hebt, mijn vader is precies zo maar ik wordt dan heel stil en zeg niks als ie bv boos op me is en dan zegt ie dat het me niks doet en doet bot tegen me.

als ik jou was, zou ik het er een keer met je vader erover hebben dat je je zo rot voelt door de dingen die hij zegt? dan ziet hij ook dat jij er zo mee zit en niet alleen boos wordt, maar ook echt geraakt bent.

als je dit niet durft of je vader zal dan alleen maar bozer doen en je in de rede vallen, zou je misschien een brief kunnen schrijven? dat is wat ik heb gedaan en het heeft echt geholpen. zo kun je alles kwijt wat je wilt zeggen en dan heeft je vader ook even rustig de tijd om erover na te denken. ik denk niet dat ie het slechtste met je voor heeft, dus zal hij daardoor ook sneller tot bezinning komen en niet meteen gaan schreeuwen of boos worden.

nja, heel veel succes met dit!

Ik heb hier ook best wel last van :blush: