Ruzie met m'n moeder - Student en mag niet lang opblijven

Hoi,

Ik woon op kamers maar omdat ik vakantie heb ben ik nu weer thuis. Vanavond moest ik tot laat ( half 2) iets afmaken voor mijn bijbaantje, in verband met een deadline. Op mijn kamer doe ik dit soort dingen zonder gedoe, soms blijf ik gewoon wat langer op om dingen af te maken. Ik snap natuurlijk wel dat misschien niet helemaal normaal is, maar soms heb ik overdag te veel te doen.
Nu werd ik dus snachts betrapt Door mijn moeder. Ze is super boos en zei dat ze het niet gek vond dat ik geen vrienden had, dat ik altijd alleen ben en dat ik voortaan moet luisteren . Ik heb ook het gevoel dat ze het werk wat ik voor mijn studie moet doen heel erg onderschatten. Altijd als ik studeer wordt ik daarop aangesproken, dit werkt heel demotiverend. Bovendien vind ik het gewoon vervelend, ik zoek zelf wel uit wat ik doe.

Wow misschien ligt het aan mij hoor maar ik vind dit echt niet normaal. Je studeerd, woont op kamers dus ik neem aan dat je oud en verstandig genoeg bent om je leven zelf in te plannen. Vind het al goed van je dat je het alsnog maakt ookal word het laat, de meeste (waaronder ook ikzelf) zouden denken “ach dat doe ik morgen wel!!”

Vervelend hoor. Ik zou een goed gesprek aan gaan met haar. Over hoe je je gister voelre door wat ze deed en wat je zou willen wat ze wel zou doen.
Je bent zelfstandig en oud genoeg om voor jezelf te zorgen. Ik snap dat ze zo laat werken aan iets niet slim vindt maar je bent volwassen genoeg om je eigen keuzes te maken en eventuele de consequenties van je keuzes te ervaren. Dat is ook denk ik.belangrijk om duidelijk t maken.

Ik zou eens een open gesprek aangaan met je moeder over die opmerkingen over het studeren, want dat vind ik echt niet normaal. Misschien is het goed om te weten wat daar achter steekt; waarom maken ze die opmerkingen, wat willen ze daarmee bereiken of wat willen ze je daar van laten leren? Is het omdat ze het vervelend vinden dat jij aan het studeren bent als je ze bezoekt? Misschien willen ze wat meer directe interactie met je, omdat ze je minder zien sinds dat je op kamers zit.

Dat je opblijft om tot laat nog werk te doen zijn inderdaad je eigen zaken, maar als je in het huis van je ouders bent kan ik mij voorstellen dat zij dat niet zo oke vinden. Mijn ouders ergeren zich ook mateloos aan bijvoorbeeld mijn zusje die nog tot laat vanalles loopt te doen op haar zolderkamer (terwijl zij ook uit huis is en alleen komt logeren zo nu en dan). Je ouders blijven je ouders; het is hun huis en zie zouden graag zien dat je de dingen beter aanpakt zodat je de nachtrust in hun huis niet verstoort. Ik zou daarom, als ik jou was, niet mijn ouders confronteren met het feit dat ze jou betrappen op nachtwerk en dat ze dat niet zo oke vonden. Maar wel op wat ik hierboven al gezegd heb.

Trouwens, ik heb ook wel eens bij mijn ouders tot diep in de nacht zitten doorwerken maar ik heb dat ook altijd aangegeven. Dat vonden ze dan nooit een probleem als ik het maar even van te voren zei. Misschien kan je ook zoiets afspreken met je ouders.

Ik vind dat niet normaal. Je bent volwassen, een student en je kunt echt wel je eigen keuzes maken lijkt mij. Jij bent uiteindelijk degene die de consequenties onder ogen moet zien en je moeder niet. Ik zou in een gesprek aangegeven dat je hier niet van gediend bent en dat je toe bent aan volwassenheid/vrijheid/eigen verantwoordelijkheid.

Deels mee eens. Ze zit inderdaad onder hun dak maar ze moet haar schoolwerk ook af krijgen en ik denk eigenlijk ook niet dat haar ouders er last van hebben als zij in haar kamertje op haar laptop bezig is?
Ik zou als ik TS was een goed gesprek aangaan met mijn moeder en uitleggen waarom je 's nachts aan het werk bent voor je studie. En ik zou ook terugkomen op die opmerkingen over altijd alleen en geen vrienden, want dat is eigenlijk best gemeen?

Snapt je moeder wel dat je aan het werken was voor school? Anders dacht ze waarss gewoon dat je tijd zat te verspillen ofzo… anders is het wel heel raar.

Ik neem aan dat je geen herrie meer maakt om dat tijdstip dus ik vind dat je moeder wat overdreven reageerd. Als mijn moeder dat zou doen, zou ik behoorlijk pissig worden. Ik vind het wel knap dat je zo laat nog belangrijke dingen aan het doen bent. Ik was al lang mijn bed ingedoken en er scheit aan gehad, haha!

Ik werk altijd snachts dus heel abnormaal is het in mijn ogen niet. Maar wat een jammere opmerking van je moeder. Idd een gesprek met haar aan gaan?

Ben ik het niet mee eens. Gezien de TS op kamers woont neem ik aan dat ze verantwoordelijk genoeg is (anders ga je niet alleen wonen toch?)
het is toch juist goed als jij je werk af wilt maken ivm een deadline? Dat je moeder ernaar vraagt prima, maar zo’n reactie vind ik echt idioot. Ieder z’n ding en dat je niet doet wat zij verwacht betekent niet dat jij fout zit, mensen verschillen nou eenmaal.
Ik neem aan dat je je moeder 's nachts niet wakker hebt gemaakt (overlast ed) dus ik vind het echt een bizarre reactie.
Ben je nou 13 en woon je thuis is het een ander verhaal, maar dat is nu niet van toepassing

Ik vind het normaal dat je zo laat opblijft je woont op jezelf, en je bent oud en wijs genoeg dit zelf te bepalen. En dat jij je zo inzet voor dat werk is toch alleen maar een goed teken…

Ouders -.-’