Ruzie met bff

Hee iedereen,
Ik zit met een probleem: ik heb namelijk al een soort van ruzie met mijn beste vriendin. Dit jaar heb ik opeens door hoe onbeleefd ze wel niet is: ze zegt geen hallo tegen vrienden, zegt geen dankje,… Laatst zagen we op straat een jongen die bij ons vroeger op school had gezeten. Ik zei dag en hij zei dag terug. Toen hij weg was vroeg mn bff:" waarom zeg je hallo?" Waarop ik antwoordde: “omdat we die kennen.”
Sinds vorig jaar ben ik ook een beetje depressief, maar ik kan er niet over praten met haar omdat ik weet dat ze dat niet serieus zal nemen. Ze is hoogbegaafd, en hoogbegaafde mensen kunnen zich niet goed in andermans schoenen plaatsen. Maar dus, dat stoort me een beetje en ik durfde het niet te zeggen. Enkele dagen later was zij boos op mij en zat ze in drukletters te sms’en: negeer mij niet! Stel je eens in mijn plaats, wat een vriendin dat je bent! Maar dat dacht ik toen ook op school: ze heeft een nieuwe vriendin, en negeert mij nu totaal, maar dat heeft ze natuurlijk niet door.
De grote vraag is: hoe moet ik nu met haar omgaan? Negeren kan niet, ze gaat elke dag mee met mij naar school en terug aangezien we bijna buren zijn. Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Wauw… En jij vind haar onbeleefd? Misschien moet je zelf ook niet iedereen over één kam scheren? Niet alle hoogbegaafde mensen zijn hetzelfde. En nee ik ben zelf niet hoogbegaafd dat ik hierop reageer, ik vind het gewoon ronduit een lompe opmerking.

En wat betreft je vriendin, praat met dr, lijkt me een logische stap… En kom je er niet uit dan zul je moeten accepteren dat jullie over sommige dingen anders denken, en het dan misschien niet zo’n goede vriendin is als je dacht

^ Is dat niet gewoon een kenmerk van hoogbegaafdheid?

OT: ik zou er gewoon met haar over praten en niet gelijk beschuldigingen naar haar uiten of de schuld op haar hoogbegaafdheid leggen, maar gewoon zeggen dat je het rot vind en dat je het zegt omdat jullie elkaar elke dag zien, vriendnnen zijn en zo. behalve als je eigenlijk gewoon geen vriendinnen meer met d’r wilt zijn. :’)

Ik zou haar negeren. Ik heb langere tijd ook een moeilijke periode gehad met een hele goeie vriendin die ik totaal niet kwijt wil. Op een moment was ik op het punt weet je wat stik dr maar in. Dus ik had mij naar een andere klas laten plaatsen, waar ik wel spijt van kreeg en het is opgelost. Maar toen kreeg zij ook door van wacht, ik wil haar helemaal niet kwijt. Daarvoor werd ze ook al boos op app als ik wel online kwam en niks zei, en ik heb haar gewoon een tijdje genegeerd, en dat ze niet zo hebberig moest doen of beledigd. Uiteindelijk heeft het geholpen… Het is wel helemaal een beetje een blur.

Maar ik zou haar gewoon negeren en leuk hebben met andere mensen en dan komt zij misschien wel weer met hangende pootjes terug. En dan is het aan jou of je haar excuses accepteerd of je laat haar gewoon lekker voor wat het is en focust je op mensen waar je wel wat aan hebt.
En ondanks haar hoogbegaafdheid, wat minder slimme mensen kunnen net zo asociaal zijn als haar. Dus als ze zoiets als smoesje gebruikt, zou ik zeggen dat er ook minder begaafde mensen asociaal zijn en geen inlevingsvermogen hebben!

Lol nee, dat is het niet.

Maar OT: Ik vind jou nou ook niet als een gezellige vriendin klinken eigenlijk. “Ze is hoogbegaafd, en hoogbegaafde mensen kunnen zich niet goed in andermans schoenen plaatsen”, “ze heeft een nieuwe vriendin, en negeert mij nu totaal, maar dat heeft ze natuurlijk niet door”, maar jij kan haar niet negeren. Komt een beetje op me over alsof je jaloers bent op die nieuwe vriendin van haar.

dit. Gatverdamme.

Dit, ik zou er gewoon met haar over praten. Vertel haar gewoon hoe je je voelt, etc. Ze is je beste vriendin, ze begrijpt je vast wel.

Over die nieuwe vriendin, ik ben niet echt jaloers. Zij is trouwens ook een vriendin van mij, echt heel aardig. Maar ik voel me een beetje een plan B, buiten school hangt ze aan me en volgt ze me, maar op school negeert ze me volkomen…

Dan zou ik er iets van zeggen.

Het spijt me dat ik even off-topic reageer, maar ik moet toch even iets duidelijk maken. Hoogbegaafdheid gaat àltijd gepaard met hoogsensitiviteit/hooggevoeligheid. Wat juist betekent dat deze personen zich net héél goed bewust zijn van de gevoelens van anderen. Ze hebben van die ‘voelsprietjes’ die een situatie heel goed aanvoelen. Ze hebben vaak een stuk meer door van wat er gebeurd/hoe iemand zich voelt dan andere mensen. Sorry, ik moest dit even duidelijk maken. Het hoogbegaafd-zijn heeft niets te maken met hoe ze reageert etc. Ik begrijp wel perfect dat je dit niet fijn vind, ik zou echt eens proberen een goed gesprek met haar te hebben?

Dat het altijd zo is geloof ik niet, maar inderdaad, vaker hooggevoelig dan niet-hoogbegaafden.

Bedankt dat je dit even zegt, maar ik heb dit van een vriendin die ook een beetje problemen met haar heeft. Ze vind dat mijn bff nogal is verandert en heel grof doet tegen haar.
Even voor de duidelijkheid: hiermee wil ik niet de schuld geven aan die vriendin, ik weet dat zij altijd voor me klaar staat, ze weet precies hoe ik me voel op dit moment en ze is ook een hele tijd depressief geweest.

Probeer je niet teveel op dat hoogbegaafd-zijn te focussen, veralgemenen is niet altijd zo eerlijk :slightly_smiling_face: Ik vind dat ze je niet zo ‘mag’ behandelen, ik vind dat ze je vriendschap en energie momenteel enorm op de proef aan het stellen is, en jij moet opletten dat je het niet té veel probeert goed te maken. Nuja, praten etc is aaaaltijd goed! Maar als het echt blijkt geen zin te hebben, neem je beter wat afstand, dan is ze het niet waard… Vriendschap moet van 2 kanten komen hé…

Ja, sorry mensen. Ik ben net helemaal ingestort ik ben blij dat ik geen durven ben anders was mijn arm vast helemaal volgekrast…

What happened? Door je zorgen te maken? Of is er nog iets anders gebeurd ook? Hé, kan je echt niet eens met haar gaan praten? Ze hoort jou gevoelens te respecteren!

Ik heb al met haar over andere dingen gepraat waarbij ik me niet zo goed voelde. Wat ze deed: ze begon gewoon over iets wat er bij haar in de klas was gebeurd dat ze grappig vond. Ze deed net alsof ze het niet had gehoord. Als ik haar zou zeggen dat ik depressief ben, dan zou ze me denk ik raar bekijken en zich ongemakkelijk voelen bij me, en dat wil ik niet.

Wow, sorry, het klinkt misschien hard, maar waarom blijf je proberen? Ze is duidelijk totaal geen goede vriendin, echt waar, neem afstand van haar. Het is niet oké dat je niet terechtkan bij haar, ik zou er echt geen energie meer in steken meid, ze is het niet waard…

Maar de andere zeggen dat ik net geen gezellige vriendin ben…
En ik probeer het omdat we al 10 jaar beste vriendinnen zijn, dat wil ik echt niet ineens opgeven, snap je?

Dit. Ik ben zelf ook hoogbegaafd en hoewel ik echt niet op sociaal gebied de best ontwikkelde persoon op aarde ben kan ik me echt wel in andere mensen verplaatsen. Voel me een beetje gekwetst door deze opmerking haha.

Anyways, on topic. Zou je niet eens met je vriendin kunnen gaan praten? Misschien heeft ze wel helemaal niet door dat ze zich zo gedraagt of is er iets heel anders aan de hand?