Ruzie met beste vriend door zijn relatie

Hey,
Ik had me nog zo voorgenomen om hier geen topic voor aan te maken maar na bijna 5 maanden ruzie kan ik het echt niet meer alleen, dus wil ik om jullie raad vragen…

Ik heb/had dus een beste vriend K en we zijn al beste vrienden sinds het 2de middelbaar. We deden alles samen, ik kende zijn familie, hij de mijne. Kortom: we waren echt 2 handen op 1 buik. Op een festival deze zomer was ik ook 24/7 met hem en gewoon, hij was mijn maatje en ik de zijne.

Maar hij kreeg dus een vriendin in mei ergens, maar terwijl het in de zomer allemaal prima ging, gebeurde er in september iets. Ik had een foto geplaats met daarbij ‘beste vrienden’ en plaatst zei 5 min daarna een foto met eronder ‘mijn vriendje en beste vriend.’
Ik voelde me dus persoonlijk aangevallen (misschien niet nodig, maar ik weet hoe die vriendin is), dus stuurde ik mijn beste vriend. Ik vertelde hem dat ik het niet zo leuk vond maar er verder ook geen drama om wou maken want het was het niet waard, misschien bedoelde ze het zelfs niet zo. Krijg ik als antwoord terug: ja, ik kan er ook niks aandoen dat jij niet weet hoe het is om een goede relatie te hebben’. Op dat moment werd ik zo kwaad… Hij wist dat ik er doorheen zat omdat mijn ex het had uitgemaakt omdat ik geen sex wou. Heb gezegd dat ik het echt niet verwacht had dat hij zo laag kon zijn en me zo zou willen kwetsen… Het antwoord was daarop: yuww, als jij dat denkt.

Nu hebben we dus al van september ruzie en ik ga er echt aan onderdoor. Vooral hoe hij zich gedraagt.

• Hij liked al mijn foto’s op instagram (ook 3 snel na elkaar).
  • Op school stond hij met z’n vriendin en ik liep langs en hij keek me na (zo opvallend dat verschillende mensen het zeiden).
  • Hij kijkt me héél vaak aan, als ik eens zo rond kijk.

Ik heb dus echt totaal geen idee wat hij wilt of niet wilt. Het maakt me gewoon kapot want hij is écht mijn allerbeste vriend ofja was nu eigenlijk. Ik heb niemand om iets aan te vertellen want hij was degene die alles wist van mij.

Ik weet hier echt geen raad mee…
Alvast bedankt voor het lezen van dit superlange bericht…

Xx

Mja, ik vind het persoonlijk eigenlijk meer jouw fout, moet ik eerlijk zeggen.
Misschien een beetje gek van die vriendin om meteen ook zo’n foto te plaatsen, maargoed, het is haar vriend, dus why not, natuurlijk mag zij dat. Andersom kan zij zich ook aangevallen voelen door zo’n foto van jou, omdat het haar vriend is en niet de jouwe. Dat zou ik ook overdreven vinden, maar toch.
Ik denk dat jij daar niet zo fel op had moeten reageren. En ik denk zelf dat jouw beste vriend helemaal niet zo lullig bedoelde wat hij zei, maar dat hij bedoelde te zeggen dat hij nu gewoon ook een vriendin heeft die hem waardeert als een beste vriend en dat hij jou misschien iets te jaloers vond?

Wat betreft zijn signalen, ik heb helemaal niet het idee dat hij ruzie met je wil, maar dat het nogal uit de hand gelopen is. Echter kan ik me voorstellen dat hij liever contact mijdt, als er blijkbaar zo snel jaloezie is tussen jou en zijn vriendin, daar wordt natuurlijk niemand gelukkig van. Leg dat aan banden, accepteer dat zij nu de belangrijkste is voor hem, en praat het uit, of laat het zitten. Het kost alleen maar meer moeite als het constant een haat-liefde verhouding is, dan kan je je beter neerleggen bij de situatie.

Eens met NobodyKnows. Ik beschouw mijn vriend (en daarvoor mijn exen) ook als mijn beste vriend en vind het nogal raar dat je om die foto meteen met hem om gaat appen. Je snapt zelf toch ook wel dat hij als het om zoiets kleins gaat hij niet gaat zeggen dat zijn vriendin zich echt raar/jaloers opstelt (of wat je dan ook wilde horen)? Ik vind het niet meer dan logisch dat jij de eerste plek met haar deelt dan. Zijn reactie vindt ik overigens ook niet helemaal gepast. De indruk die ik nu heb is dat er van beide kanten nogal heftig gereageerd is op iets dat niets hoeft te betekenen en dat je beste vriend geen ruzie wil, maar dat hij ook geen zin heeft in drama. Ik zou daarom je eigen trots opzij zetten en naar hem toe gaan en vertellen dat je zijn vriendschap mist en hoopt dat jullie het weer goed kunnen maken.

Zeg sorry dat jij dat bericht heb gestuurd. Dat sloeg ook namelijk nergens op.

Waarom ga je niet gewoon met hem praten? Inderdaad dat bericht wat jij stuurde sloeg nergens op. Ik vind het ook een onnodige reactie van dat meisje, maar ik zou je daar niets van aantrekken, zolang hij dat ook niet doet. En inderdaad die signalen waaraan jij vind dat hij ‘vreemd’ doet: dat vind ik echt niet vreemd.
Ik snap niet waarom je hier 5 maanden ruzie over hebt

Dit! Die ruzie gaat nergens over, die opmerking van hem is natuurlijk naar, maar dat bericht dat jij stuurde was ook nergens voor nodig. Ga even goed met hem praten, dit is niet iets waar je zolang ruzie over hoort te maken.

Je hebt drama gemaakt om niks. Het lijkt haast alsof je jaloers bent dat je je beste vriend moet delen. Dat krijg je nou eenmaal als hij een relatie heeft en daar zul je je aan moeten aanpassen

Bedankt voor de vele reacties!
Even een verduidelijking: ik heb hem in oktober & november een héél erg lang bericht waarin ik zeg dat het me duidelijk spijt en dat ik me heb aangesteld om niks. Dat ik hem mis en dat ik onze vriendschap terug wou, ook al is het gewoon als normale vrienden. En hij heeft het allebei genegeerd (wel geopend).
Daarna was hij in december jarig en heb ik hem gelukkige verjaardag gewenst, en hij zei dankjewel terug. Maar voor de rest is er geen contact meer geweest, terwijl ik alles zou opgeven voor terug contact met hem te hebben.

Ik heb misschien erover gereageerd, maar ik wou liever gewoon eerlijk tegen hem zijn want ik zat er nogal mee.

Jouw opmerking was misschien niet nodig, maar ik vind het wel heel vreemd dat je beste vriend vervolgens zo raar en lullig reageert. Ik kan best begrijpen dat wat die vriendin deed als een kinderachtige streek werd ervaren door jou, en hij had echt niet zo dom hoeven reageren.

Naja vind het nogal raar dat dat als een kinderachtige streek zou worden ervaren. Het is niet TS haar vriend maar van die andere meid dus ze mag best een foto posten met daaronder zo’n titel. Het lijkt eerder alsof de TS jaloers is dat haar beste vriend nu een relatie heeft.

^Nou ik vind het alsnog een rare reactie. Ik vind dat best claimend gedrag van zijn vriendin. Misschien niet oké om er iets over te zeggen van TS, maar zijn reactie was ook niet bepaald volwassen.

Hoezo claimend? Het kon ook gewoon toeval zijn dat die vriendin net op dat moment die foto had geplaatst. Ik vind dat die vriendin alle recht heeft om haar vriend haar beste vriend te noemen. Snap niet wat er claimend aan is?

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik snap wel wat je bedoelt hoor :cold_sweat: Maar vind het gewoon raar om zo’n reactie op Instagram te zetten, maar goed dat ben ik. Maar terug naar het onderwerp, want TS heeft weinig aan een mening na 5 maanden.

Is het geen idee om hem gewoon in het echt te confronteren? Dan kan hij jou in ieder geval niet negeren en heb je in ieder geval je antwoord. Soms veranderen vrienden als ze een relatie krijgen, liefde maakt soms blind en jammer genoeg dat die vrienden daar pas veel te laat achter komen.

Hij lijkt op stille wijze contact met je te zoeken.
Ik raad je aan om op een rustig moment op hem af te stappen en hem te vragen of jullie eventjes onder vier ogen met elkaar kunnen praten. Je hebt niets te verliezen.