Rusland VS. Oekraïne

Oké ik maak er maar gewoon een topic over aan :’)
Iedereen weet wel een beetje wat er gaande is in die twee landen en dat het drama is. Zo niet, shame on you!

Hoe denken jullie hierover? Wie geven jullie gelijk? Vinden jullie het eng of hebben jullie zoiets van ach waait wel weer over.

Hier kun je er al je gedachtenspinsels en eventuele angsten oid over kwijt!

Bij deze een applausje voor mezelf voor de meest waardeloze beginpost ooit dank je

Om eerlijk te zijn… nee niet echt.
Kan iemand een samenvatting geven :astonished:

Ik vind Rusland een beetje kinderachtig. Het ging toch omdat er op Krim allemaal russen wonen, dat zij Krim wuden hebben? Nu zijn die russen daar allang weg. Dus wat doen ze dan moeilijk.

Ik ben benieuwd of Oekraïne zich voor 4.00 uur overgeeft

shame on you!!!

Oké nee ik weet er ook het precieze niet van maar het is drama en het heeft te maken met de Krim want dat is nu eigendom van Oekraine want dat hebben ze ooit van Rusland gekregen(?) maar nu willen de Russen het terug en iedereen vecht en jongens melden zich al aan om voor hun land te vechten enzo en Angela Merkel had Poetin gesproken en hij schijnt een beetje door te draaien dus ja en China staat achter Rusland.

Ik hoop dat iemand een duidelijkere uitleg heeft want hier heb je niks aan :")

in Oekraïne was er een revolutie gaande. De regering nam een wetvoorstel in, zonder stemmen van het volk, wat een beetje pro-Rusland was. Terwijl de meerderheid van het volk bij de EU wilt horen. Na veel gedoe hebben ze de president weggejaagd. Die is gevlucht naar Rusland.
Het bleek dat de president corrupt was, hij was behoorlijk rijk, kijk naar de foto’s die van zijn privé huis zijn gemaakt, bekostigd door geld van de overheid en dus het volk.

De tijdelijke huidige regering is alleen ook niet al te best. Ze mishandelen pro-Russische Oekraïners en er gaan geruchten over dat het nazi’s zijn.

Poetin wilt zijn burgers in Oekraïne beschermen en heeft zijn leger naar de Krim gestuurd. Een gebied tussen Oekraïne en Rusland in. Het Russische leger heeft daar een militaire basis van Oekraïne omsingeld. Met andere woorden: Rusland is Oekraïne binnengedrongen. De spanningen lopen behoorlijk hoog op en de kans op een Tweede Koude Oorlog is groot.

Shame on me dan, want ik heb geen idee.
-Oke, hierboven gelezen maar ik snap er alsnog niks van.

rusland natuurlijk

De russen willen nu een basis in Oekraïne aanvallen als ze zich niet overgeven…

Ik vind het allemaal eerlijk gezegd wel een beetje eng, ik bedoel, volgens mij is dit de grootste kans op een enorme oorlog, wereldoorlog?, sinds ik ben geboren

Een echte oorlog zal denk ik niet komen. En zelfs dan zouden er niet veel mensen naar toe worden gestuurd. Het zal meer om de wapens gaan. Al zullen die wapens veel meer aanrichten nu.

De VN zal toch geen actie ondernemen, anders kunnen ze Ruslands steun aan Syrië wel vergeten. Poetin zal dus laten zien dat ie daadwerkelijk alles kan maken.

dat het daadwerkelijk gezegd is is nu niet meer zeker, de russen zelf beweren namelijk van niet

Ik ben neutraal.

Oh! verkeerd gelezen dan, maar dan nog,

ik weet ook niet hoe dat helemaal zit, maar als dat echt zo is dan kunnen we sowieso niets doen aangezien China Rusland steunt

Waarom steunt China Rusland eigenlijk?

als er oorlog komt en NL raakt er in betrokken gaan we gewoon lekker met zijn allen dood
beter dan alleen

Omdat het meelopers zijn :s
nee geen idee volgens mij zijn ze het gewoon met Poetin eens over alles

5 landen hebben in de veiligheidsraad het vetorecht (rusland, vs, china, engeland en frankrijk) en zij hebben de macht om een besluit te verwerpen^^

Ik vind het lastig om hier mijn mening over te geven, omdat je er natuurlijk niet middenin staat. Maar ik vind dat Oekraine zijn eigen zaakjes op moet lossen, en dat Rusland zich er niet mee moet bemoeien.

-----------

Goed samengevat! :slightly_smiling_face: Behalve dat over de huidige regering, heb je daar goede bronnen van? Want ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat die geruchten de wereld in worden geholpen door Rusland en pro-russische oekrainers haha.

in de Krim zitten heel veel Russen. De Krim behoort tot Oekraïne. De regering in Oekraïne is nu behoorlijk anti-russisch op zijn zachts gezegd. Er worden Russische Oekraïners mishandelt. Dus Poetin wilt zijn mensen beschermen door de Krim over te nemen.
Dat is zijn excuus tenminste. Eigenlijk gaat het allemaal weer om olie. De Krim is een strategïsche ligging. Rusland kan er veel olie uit halen en zichzelf daar beschermen van het Westen.

Als oekraïne namelijk bij de EU ging horen dan konden we makkelijk via de Krim Rusland binnenkomen. Rusland beschermt dus zijn burgers en land. En China vind dat goed.