Roze moedervlek

Hai hai,
al zo lang ik me kan herinneren heb ik een soort van roze ‘moedervlek’ op mijn wang zitten. Het lijkt een beetje op een pukkel, maar dat is het dus niet. :’)
Deze week voelde het heel hard aan, en (sorry voor deze informatie) kwam er pus uit. Er zit nu een korstje op. Ik heb dit ook al eens eerder gehad, dat dat gebeurde. Vroeger heb ik het ook een keer helemaal opengekrabd (dom).
Nou vertelden mijn ouders me dat ik die moedervlek op een gegeven moment uit het niets heb gekregen toen ik nog heel jong was, maar dat de huisarts besloot het te laten zitten, en als hij groter werd moesten we terug komen. Maar hij is niet groter geworden oid zover ik weet.

Het is geen typische moedervlek, dus ging ik wat googelen en kwam ik uit op de Spitz Naevus, wat dus een soort van roze, goedaardige moedervlek is die vaak ontstaat bij jonge kinderen. Vaak worden die meteen weggehaald bij kinderen, maar bij mij was dat dus niet.

Ik vroeg me af of iemand anders hier ook zoiets heeft, en of het abnormaal is dat het af en toe pijn doet? Moet ik me zorgen maken? Ik zit er sowieso wel aan te denken om binnenkort naar de huisarts te gaan, just to be sure. Zijn er meer mensen hier die er wat meer over weten of het zelf ook hebben?

edit: zo ziet het eruit, dit is niet mijn foto:

Als er pus uitkomt zou ik sowieso terug gaan en vragen of hij hem weghaalt (vaak wordt er dan ook gelijk even onderzocht of het goed- of kwaadaardig is).

Nou, pus en een korstje lijken mij geen goede tekenen. Zou er toch inderdaad voor de zekerheid even mee naar je huisarts gaan. Dus gewoon teruggaan en vragen of hij 'm weg wil halen. Of anders een doorverwijzing vragen naar de dermatoloog, dan kan die het weghalen.

Pijn, pus en harder worden (structuur verandering) zijn wel tekenen dat een moedervlek aan het veranderen is en dat is een van de tekenen om naar de huisarts te stappen (ABCDE-symtpomen) die het verder zal beoordelen en evt. doorverwijst naar de dermatoloog. Hoeft natuurlijk niets te zijn, maar zou het zeker even doen. (:

Mijn moeder heeft er ook zo 1, op haar neus. Maar die kan ze niet laten weghalen omdat het dicht bij haar oog is, en het mis kan gaan. Maar als ik jou was, zou ik gewoon naar de huisarts gaan en daarna naar de dermatoloog. Pijn doet het niet om een moedervlek weg te laten halen.

zal het voor de zekerheid laten herbeoordelen. Omdat hij wel aan het veranderen is.