Rotterdam koopt een miljoenenschuld af.

De gemeente Rotterdam blijkt een miljoenenschuld van duizenden Rotterdamse uitkeringsgerechtigden te hebben afgekocht bij het Zilveren Kruis. Dat schrijft het AD. De deal werd bewust stilgehouden uit angst voor negatieve beeldvorming bij het publiek, zo meldt de krant.
Door 1 miljoen euro te betalen aan de zorgverzekeraar, kon voorkomen worden dat duizenden uitkeringsgerechtigden als wanbetaler zouden worden geregistreerd bij het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). Dat blijkt uit stukken die in handen zijn van deze krant. De gemeenteraad is hierover niet ingelicht.
De directie van de Sociale Dienst besloot de schuld, die was opgelopen tot ruim 7 miljoen euro, eind 2011 af te kopen om te voorkomen dat Rotterdamse minima nog verder in de financiële problemen zouden komen. Eenmaal geregistreerd als wanbetaler, zouden ze immers naast hun zorgpremie een bestuurlijke boete moeten betalen van 30 procent en zou het nog lastiger worden andere financiële verplichtingen aan te gaan.
Uiteindelijk werd afgesproken dat Rotterdam bijna 1 miljoen euro zou betalen. Een deel van de rest van de schuld zou Zilveren Kruis van CVZ krijgen, maar het grootste deel van de miljoenenschuld heeft de zorgverzekeraar gewoon afgeboekt. Dat geld is opgebracht door alle andere zorgverzekerden, legt een woordvoerder van Zilveren Kruis uit. Alle zorgverzekeraars heffen namelijk een opslag op de premie om dit soort gevallen te kunnen opvangen.
Rotterdam heeft later wel geprobeerd een deel van het geld te verhalen op de betreffende uitkeringsgerechtigden. De 2500 Rotterdammers moesten 17 procent van hun totale schuld betalen. Ook nam Rotterdam maatregelen om te voorkomen dat cliënten van de Sociale Dienst weer betalingsachterstanden zouden oplopen bij hun zorgverzekeraar.
Maar dat blijkt niet te zijn gelukt. Volgens Zilveren Kruis zijn er inmiddels weer 7000 Rotterdamse minima met grote betalingsachterstanden.
Aldus het AD & het nieuws.

Is dit een goede manier? Zou hierdoor nog meer mensen in de schulden komen? Of is het juist een domme actie? Wat zou een betere oplossing zijn?

are you kidding me?

^Ja dat hebben we.

Goh, waarom zou dit hele land in een crisis zitten? Omdat een paar imbecielen niet met geld om kunnen gaan en de rest daar maar voor moet gaan dokken. Jezus christus, kan hier zo chago van worden.

Ik ook.

Plasmatv’s, nieuwe telefoontjes blablabla.

Die dachten dat ze slim waren om die schuld af te betalen, omdat die mensen anders alleen maar meer schulden zouden krijgen.

Ik snap het eigenlijk niet helemaal, maar het gaat dus om minima die de zorg niet meer op konden brengen om dit te betalen en uiteindelijk heeft de rest van nederland dmv zorgpremie dit dus bekostigd? (Dat deel van de premie dat anders uiteindelijk door de verzekering zelf gehouden zou worden?) En ik snap die link met plasma tv’s en nieuwe telefoontjes niet

Wel eens van de sanering gehoord? Dat slaat ook nergens op. Allemaal regeltjes om de wet te omzeilen, zodat de mensen die normaal doen kunnen betalen en winkels faiet gaan.

2500 inwoners van Rotterdam hadden schulden en die hebben wij afbetaald.

Ik snap het niet

Van een premie die dus sowieso betaald moet worden?

Maar is dat niet een beetje een overhaaste conclusie, er vanuit gaan dat mensen die hun zorgpremie niet meer kunnen betalen waarschijnlijk gewoon plasmatv’s en telefoontjes kopen?

Nee, want dat houdt in dat die mensen hun schulden niet meer hoeven te betalen. Het was begonnen voor mensen die ziek waren of een handicap hadden en daardoor schulden hadden, maar nu maakt iedereen er misbruik van.

Ik heb een bron en die is betrouwbaar, en die heeft daar veel te maken mee op het werk.
99% van de mensen met schulden hebben wel een iPhone en een luxe tv.

Ik vind het wel knap dat hij/zij 99 procent van de mensen met schulden kent en er thuis geweest is om dat te weten (?).

+ wat je zei over de sanering begrijp ik ook niet helemaal, ik ken weinig mensen die vrijwillig op minder dan bijstandsniveau gaan leven en volgens mij kun je ook helemaal niet in de sanering als blijkt dat je in de afgelopen vijf of tien jaar door rare wijze aan schulden bent gekomen. Ik denk persoonlijk echt niet dat veel mensen denken ‘yolo ik ga fucking luxe leven allemaal schulden maken even 3 jaar leven als een soort gevangene en dan weer volop er tegenaan’. Of heb ik nou een vreemd wereldbeeld?

Voor dat werk kom die persoon in kwestie vaak bij die mensen langs ja.
Helaas wordt er best veel misbruik gemaakt van de sanering. Ik ga hier niet heel diep op in, want ik weet het precieze er niet van. Ik weet wel dat het gebeurd.

Ah oke, maar is 99% niet een groot aantal? Ik denk dat er allicht mensen zijn die misbruik maken van die sanering, maar ik vind het ook zeker geen onzin dat het bestaat omdat diverse gezinnen er echt mee gebaat zijn (en ik het niet nodig vind dat vooral bij gezinnen met kinderen de basisbehoeftes zoals gas/licht en water worden afgesloten).

Zeker de helft maakt er misbruik van. 99% was wel veel, sorry. Maar ik word hier gewoon pissig van. Nu doe ik slim en ga ik uit dit topic.
Doei x.x

Euh… Ik was gewoon serieus geïnteresseerd naar je onderbouwing voor het feit dat de sanering onzin is en 99% van mensen met schulden een iPhone en tv hebben maar als dat je boos maakt is dat ook prima dag