Roman schrijven.

Wie heeft hier ervaring mee? :slightly_smiling_face:
Ik heb al heel veel zelfgeschreven ‘stukjes’ van verhalen uitgetypt op mijn computer staan, maar het wil nooit lukken om er verder mee te gaan. Ik vind het superleuk om verhalen te bedenken en random dingen te schrijven, en ik zou graag een keer echt een roman willen schrijven en écht afmaken. Maar vaak vind ik dan na een week alweer dat mijn idee enorm slecht is, haha.
Herkennen jullie dat, dat je meteen denkt dat je een prutverhaal in je hoofd hebt? En hoe beginnen jullie met het uitwerken van je idee?
Nog een laatste ding: ik hou ook enorm veel van lezen, maar het lijkt wel alsof hoe meer ik lees, hoe minder creatief ik word. Ik ga automatisch denken in de richting van de boeken die ik lees of wil juist per se iets totaal anders dan die boeken schrijven. Als je zo gaat beginnen lukt het helemaal niet meer. Hebben jullie dat ook?
Ik ben benieuwd! :slightly_smiling_face:

té herkenbaar!

^ Haha, ik dacht al! Ik kan nooit de enige zijn :wink:
Maar ik twijfel dus wat beter is, veel lezen of niet. Aan de ene kant zijn andere boeken ook een grote inspiratiebron voor mij maar ik wil ook niet die boeken na gaan doen!

ik heb het zelfde, maar nu ben ik bezig met een verhaal (Hotel de la Mer) en wil het tot nu toe wel lukken! Ik heb nog nooit zo’n lang verhaal geschreven, haha :’)
Maar ik pas nu dingen die ik op een dag meemaak in mijn verhaal.
En ik zorg dat het niet te veel hetzelfde wordt, dat het verhaal interessante wendingen heeft zodat het voor jezelf ook niet saai wordt.
Dat is wel een grote verbetering dat ik heb in vergelijking met mijn andere verhalen. Al was het alleen maar voor mijzelf als motivatie om door te schrijven. :slightly_smiling_face:

Vraag mensen wat voor verhalen en dingen ze aanspreken. Mijn moeder en tante houden wel van erotische romans.

Een roman schrijven is echt, echt, echt heel moeilijk!
Haha, sorry, het was niet mijn bedoeling om het nog erger te maken, maar het is wel zo. Je moet echt aan heel veel dingen denken om een goed verhaal neer te zetten.

Ik heb trouwens niet veel moeite om een verhaal bedenken. Mijn eigen ideeën vind ik meestal heel leuk, maar mijn hoofd zit dan ook bomvol ideeën.
Waar ik moeite mee heb is:

1. Het verhaal is in mijn hoofd echt super mooi en geweldig, maar als ik ga schrijven kan ik of de juiste woorden er niet voor vinden, of het schrijven lukt op zich wel, maar toch kan het niet tippen aan hoe het in mijn hoofd was.
  2. De personages. Grrr… ik maak altijd ruzie met ze! Personages moeten gewoon LEVEN voor mij. Ze moeten realistisch zijn, of een uitgesproken karakter hebben, wil ik ze leuk vinden.
    De hoofdpersoon in mijn verhaal moet dan ook net dat ‘iets’ hebben, anders vind ik er niks meer aan.

Hm. Tja, zoals ik al zei: ideeën bedenken kan ik wel, maar als je het uitwerkt dan krijg je best veel tegenslagen, vandaar dat ik niet veel verhalen heb ik kunnen afschrijven.
En dat met het lezen herken ik! Dat is gewoon omdat je een boek zo leuk vind, dat je, terwijl je een verhaal schrijft, ook ongeveer hetzelfde verhaal gaat schrijven. Tsja, tips voor dat heb ik niet echt. =’]

^ Haha, dat weet ik!
Ik heb vaak ook superveel ideeën, tot in de kleinste details. Mijn probleem is meer dat als ik eraan bezig ben ik enorm begin te twijfelen of het wel goed/leuk is.
Dat van die personages is ook zo herkenbaar. Ik moet ze sowieso ‘leuk’ vinden om er echt mee verder te kunnen. En dan heb je dat, en dan moet het ook nog eens overkomen op papier… (want ik schrijf wel met het doel dat iemand het gaat lezen) Maar dank jullie wel voor de reacties!! :slightly_smiling_face:

Heb ik ook!
Ik had ze laatst geteld: 82 onafgemaakte verhalen.
Ik ben er al mee begonnen toen ik acht was, toen heb ik ook een ‘boek’ afgemaakt maar als ik het nu teruglees is het lachwekkend slecht…
Ik denk wel dat het helpt om veel te lezen, behalve als je te veel van één schrijver leest. Dan ga je namelijk zijn of haar schrijfstijl overnemen en lijkt jouw verhaal heel erg op die van de schrijver.
Succes verder, haha (:

Inderdaad héél erg herkenbaar!
Ik had ook altijd veel superleuke ideeën, maar dan lukte het me nooit om ze af te maken. Daarom schrijf ik nu vooral korte verhalen die na ongeveer 15 pagina´s ook weer afgelopen zijn. En dat lukt goed, dus ik denk dat ik er maar mee doorga :slightly_smiling_face:
Succes ermee!

vroeger bleef ik alles en alles herschrijven, maar ik ben erachter gekomen dat je dat niet moet doen. je schrijft gewoon je verhaal, ook al vind je het bagger en zou het ritueel verbrand moeten worden. als het dan klaar is, kan je het na een paar weken helemaal herbekijken, herschrijven, goed maken. werkt echt goed, want dan heb je alles al en is het een stuk minder lastig. vind ik.
van die boeken is herkenbaar, weet niet hoe je dat oplost :stuck_out_tongue:

Ik zou zeggen, stop niet met boeken lezen, maar noteer alle thema’s en gebeurtenissen die je aanspreken. Als je dan met je eigen verhaal in de knoop komt, kun je in die lijst kijken en een bepaalde (nieuwe) richting inslaan.
Voor de één helpt het om het verhaal van te voren uit te denken, voor de ander is het fijner om te beginnen met typen en wel zien waar het schip strand.
Misschien heb je wel eens gehoord van NaNoWriMo, via die nieuwbrief krijg je af en toe ook tips en je kunt daar op het forum ook kijken voor tips.
Soms helpt het ook om afstand te doen van je verhaal als je vast zit: laat het een tijdje los en ga er dan weer eens goed voor zitten.

Je moet overigens nooit denken dat je werk slecht is en er daarom mee stoppen. Vind je je eigen verhaal niet meer leuk, sla het ergens op en kijk er over een jaar nog eens naar. Je zult merken dat je bij sommige stukken dan echt een “wauw, heb ik dat geschreven”-gevoel krijgt.

Inderdaad heel herkenbaar. Hetgeen waar ik allemaal aan dacht is hierboven al gezegd. Wat ik persoonlijk doe is wanneer ik een verhaal in mijn hoofd heb, gaan zitten en schrijven. Ik stop niet om spelfouten of zo eruit te halen, gewoon doorschrijven. Eenmaal alles geschreven wat in mijn hoofd zit, stop ik. Ik laat het dan een paar dagen/weken/maanden :stuck_out_tongue: liggen en neem het dan opnieuw vast. Soms ben ik beschaamd wat voor spelfouten/grammaticafouten of gekke wendingen ik geschreven heb, maar dat haal ik er dan uit. Wanneer ik dan weer een vlaag van ‘inspiratie’ heb begin ik weer te schrijven zonder aandacht te besteden aan fouten ed. Hopelijk heb je hier iets aan :slightly_smiling_face:. Nog veel succes in elk geval… Het klinkt zo herkenbaar wat je schrijft, eigenlijk wat iedereen hierboven schrijft.