Roken

Ik rook sinds kort, en vroeg me dit af.
ik weet al wat de gevolgen zijn;
* ziekten van hart en bloedvaten (onder andere hartinfarct, angina pectoris, etalagebenen, fenomeen van Raynaud, beroerte (cerebrovasculair accident), boezemfibrilleren (een hartritmestoornis), impotentie en overige atherosclerose). De ziekte van Buerger wordt vrijwel alleen bij rokers gezien.
* ziekten van de luchtwegen (bronchitis, COPD, Emfyseem)
* aandoeningen in de mondholte (parodontitis) en vrijwel alle soorten kanker (met name mondkanker, keelkanker, longkanker, teelbalkanker)
* schildklierziekten, onder andere ziekte van Graves
* bot-, spier- en gewrichtziekten, onder andere osteoporose (botontkalking) en rugklachten
* Vermindering van het denkvermogen [5]
* Versnelde verslechtering van het gehoor
* Visusverlies door beschadiging van de gele vlek (maculadegeneratie) en blindheid door beschadiging van de bloedvaten in het oog
* Licht verhoogde kans op de ziekte van Alzheimer[6].

Een zware roker kan de volgende kenmerken hebben: een veranderde gebitskleur (gele tanden), onfrisse adem, kleurverandering van de handen (vooral de vingers), een verkleurde snor, voortijdige veroudering van de huid (rimpels), verhoogde kans op haaruitval en een minder goede algehele lichamelijke conditie.

maar, ik ben geen een ‘zware roker’.
dus ik vroeg me af hoeveel je moet hebben gerookt om deze signalen te krijgen. Moet je bv, per dag (dat aantal keer) roken, of hoeveel per week/maand ?

Ik ben zelf geen roker dus weet het niet, misschien kun je het eens aan een dokter vragen? Succes in ieder geval :slightly_smiling_face:

Ik denk dat het ergens ook aan je lichaam ligt. Als je bijv. al problemen had met je ademhaling zal alles versneld optreden. I guess.

Upje !

roken is sowieso slecht voor de gezondheid, zoals je zelf opsomt zeer secht. en natuurlijk is de kans groter dat je dit krijgt als je meer rookt, maar als je jaren lang maar een paar sigaretten per dag rookt kun je dit even goed krijgen
rook gewoon niet, zeker niet als je zelf beseft hoe slecht het is.

Probeer gewoon te stoppen, ipv de gevolgen achteraf pas op te zoeken.
Wees geen dupe van het meeloper gedrag :B

reken dr maar op dat je tanden en nagels geler worden en je conditie omlaag gaat als je al 3 sigaretten per dag rookt
ruiken naar sigaretten valt dan opzich nog wel mee
die andere dingen zijn meer op de lange termijn en weet ik niet

Dat ligt aan je lichaam. De een wordt als kettingroker 94 en de ander zit op zijn 40ste al aan de zuurstof.

Je bent nog maar net begonnen dus nee je bent NOG geen zware roker maar dat zal je waarschijnlijk wel worden XD

Maar je hoeft er niet perse iets van te krijgen, maar dat zijn maar uitzonderingen die niks krijgen :wink:

succes :stuck_out_tongue:

Idunno, ik heb 3 jaar lang ongeveer een pakje per 2 dagen gerookt en ik was wel echt gewoon ALTIJD verkouden, moest altijd hoesten en had van dat gore slijm in me strot zitten.
Maar mijn longen zijn sowieso niet helemaal jofel dus ik ben nu ook bezig met stoppen.

Ohja, mijn conditie is ook echt belachelijk slecht en mijn tanden zijn gelig geworden.

Zou gewoon stoppen als ik jou was.
Als je pas net rookt gaat dat nog wel vrij makkelijk.

Hm naja ik rook sinds mijn 15e, ben nu 22 reken zelf maar uit. Ik doe ongeveer 2 dagen met 1 pakje(wel groot pakje van 28 stuks) ik heb geen gele nagels of tanden. En sporten deed ik sowieso al niet dus geen idee of me conditie achter uit is gegaan.
Maar je moet gewoon NIET beginnen met roken, hoe veel mensen om je heen ook roken er zelf gewoon niet aan beginnen. Het kost veel geld, je gezondheid gaat achteruit, je hebt meer kans op ziektes, en het is ook niet echt aantrekkelijk ofzo.

mijn ouders roken allebei en mn vader daarvan het meeste, en hij is een zware roker maar hij rookt dan ook denk ik bijna 2 pakjes per dag ofzo.

je raakt langzamerhand erg verslaafd dat erg wordt maar
er van af komen gaat wel lastiger met snoep(acpinturen met naalden of met kauwgom die speciaal om toch niet aan roken te gaan
succes :astonished:

en ik ben het eens wat KISSTHESTARS zegt (hierboven ^^) want je moet gewoon niet gaan roken en al helemaal niet als je nog zo jong bent.

Dat ligt aan je lichaam en aan erfelijkheid. Mijn zus is een middelmatige roker, maar in combinatie met de pil heeft ze nu wel trombose. Ze rookt 8 jaar.

Als je astmatisch bent aangelegd, dan ga je zeker ook last krijgen van hoesten en vies slijm in je keel. Inderdaad zijn heel veel middelmatige rokers die ik ken ook chronisch verkouden.

Probeer gewoon te stoppen. Je rookt nog niet zo lang, dus dan is het nog gemakkelijker. Als je ‘symptomen’ krijgt is het al te laat.

Volgens mij verkleuren je vingers alleen van shag btw…

EEEE DUBBELPOST

Ik rook echt heel weinig, niet per dag fsoo xD
En ik houd mezelf in de hand,
en dat weet ik ZEKER.

Ik ga gewoon 1x per maand roken.
Das tog niet zo erg ?
En dan worden al die ‘signalen’ tog niet zo erg ?