Roken...

Tegenwoordig hoor ik heel veel mensen zeuren dat mensen al vanaf hun 13 a 15e roken dat ze dat niet normaal vinden…
Ik wil graag weten of jullie roken, hoe oud je was toen je eventueel begon met roken en wat jullie ervan vinden dat de leefdtijd dat mensen roken steeds lager wordt…

Ik rookte op mn 13e en ben inmiddels al half jaar gestopt… soms zie ik al mensen van 12 jaar roken! dat is echt heel erg!

Ik rook niet, nooit gedaan ook (sporter he :wink: ). Ik vind dat je uberhaupt niet moet beginnen met roken, hoe oud je ook bent. Persoonlijk vind ik het ongelooflijk dom, want je verneukt jezelf er het meeste mee.
& tussen 12 & 13 zit niet zo’n héél groot verschil :wink: 13 vind ik ook een beetje jong, beetje stoerdoenerij, dan heb je niet echt besef van wat je doet…

Ik rook niet meer.
Heb van mijn 14de tot 16de gerookt. Ben nu een jaar en 20 dagen gestopt! :relieved:
Vind het zonde dat zoveel mensen roken, want er vanaf komen is zo moeilijk…

Ik rook niet, ik ben er ook erg tegen eerlijk gezegd. Ik vind dat als je in een kamer zit waar mensen roken, je zelf na een paar uur er ook na stinkt. Zelfs als je dan nog niet rookt zit het al in je haar en in je kleding.

iik rook niet ik heb wel een keer geprobeert maar dat is niks voor mij en natuurlijk van roken gaat je huid er ook heel grauw uitzien. en je conditie naar benenden dus ik blijf liever gezond. en dat mensen steeds jonger gaan roken dat is hun eigen keus , maar goed is het niet.;;

Ik heb op me 9e voor t eerst gerookt met een vrieninnetje echt kansloos majaa ik kon het toen toch niet:P Me moeder heeft me toen betrapt en toen heb k et een heele lange tijd niet meer gedaan en was k er ook tegen enzo. Maar vanaf afgelopen zomervakantie ben k et weer af en toe gaan doen en nou in t weekend rook ik… :stuck_out_tongue:

xx

Oke er is niet een groot verschil, maar ik bedoel dan zijn ze net 12 en denken dan dat ze popi jopi zijn :S
Toen ik rookte was het niet voor stoer zijn, maar veel mensen zeiden dat wel terwijl ik en mn vriendin het gewoon lekker vonden…

Ik zie persoonlijk het nut er niet van in. Ik ben natuurlijk ook nog maar 13, en heb het nog nooit geprobeerd maar ik vind het nogal nutteloos en duur.

Ik niet hoor, kan er niet tegen. Het schijnt wel te wennen, maar ik begin daar echt niet aan hoor! En trouwens ik ben een sporter, dus dan zou ik heel wat minder kunnen presteren, om het zomaar te zeggen…:slightly_smiling_face:

ik begon ook op mn 13e,
vond het wel ‘spannend’ enzo, k kan mezelf nu nog wel slaan dat ik gerookt heb.
k ben nu ook al sinds de zomervakantie gestopt. want het is ook ZO duur, heel de tijd 4euro ( ik kocht davidoff) kwijt aan een pakje. en dan 4pakjes in de week, echt dom maarja. :slightly_smiling_face: k ben er vanaf

Ja het is echt duur tegenwoordig :S, mijn vriendin die dan ook rookte haar ouders hadden een winkeltje waar je ook lotto kon inleveren en dan regelde ze altijd voor mij :stuck_out_tongue:, maar het is zeker duur als je goeie sigaretten wil ben je al aan de 4 euri kwijt :expressionless:

hmm
sorry, maar ik geloof niet dat jij bent begonnen met roken omdat je het lekker vond. Hoe kan je dat nou vanaf et begin weten?
&als k een 13jarige zie roken denk ik ook dat diegene denkt dat die *popi jopi* wil zijn.Ik bedoel, je zit over 12jarigen te praten, maar jijzelf verschilt maar een jaar met ze. &jaa… Jij ging roken omdat je al vanaf het begin wist dat het ‘lekker’ was? :?

Ik ben zelf ook 13, geen behoefte aan. Het ziet er zo niet-stylish uit, et is slecht voor je huid, je conditie gaat ervan achteruit, slecht voor je gezondheid & heeel erg zonde van je geld…Eigenlijk, als je sigaretten koopt, gooi je je geld letterlijk in het vuur.

Toen ik twaalf was had ik voor het eerst gerookt ik wou er graag bij horen en indruk maken op iemand uit de eerste klas ( ja toen zat ik in groep 8 )Ik heb het nooit meer gedaan maja ik ben sinds de voorjaarsvakantie weer begonnen met roken niet op school maar gewoon tijdens het uitgaan en ik ben nog geen 16 maar anders had ik er wel verslaafd aan geweest denk ik…

Ik ben 14 en heb best wel veel vriendinnen die regelmatig roken maar ik heb nog nooit een gerookt! :slightly_smiling_face:

oh sorry, je bent 15. sorry, ik dacht dat je 13 was, ff verkeerd gelezen

ik rook niet, heb ook nooit gerookt.
ik vind het zelf helemaal niets, het stinkt zo, en je gaat er echt heel sterk naar ruiken (mijn broer rookt). verder is het natuurlijk ook superongezond! eigenlijk vergiftig je je eigen lichaam. mensen die vanaf hun 12e roken, dat vind ik best wel ernstig! het leek mij juist dat mensen er een beetje van afstappen, aangezien we nu weten wat roken allemaal kan veroorzaken en hoe gevaarlijk het wel niet is.

Geef niet :wink: :stuck_out_tongue:, nou omdat mijn ouders roken en ik vond het soms wel eens lekker ruiken en zeker sommige sigaren, dus en toen vroeg ik aan mn vriendin of ik een trekje mocht en het beviel wel ik deed het ook weleens om van me stress af te komen, maar nu niet meer…

ja indd! echt als je redelijk wat rookt ben je echt elke week wel zeg maar een shirtje kwijt aan roken !
maarja, opzich wel goed dat ze het zo duur doen want dan gaan er denk ik wel minder roken, ik wilde ook stopen omdat ik echt het geld er gewoon ook niet voor had ( en ook natuurlijk gezondheid hoor. ghehe )

Ja ik had geen zin om zoveel geld ervoor uit te geven, maar me ma had me gesnapt en die was een beetje teleurgesteld geworden enbest pissed en ik ben ook gestopt omdat iedereen het erover had bij mij in de klas dat ik rookte en ook voor een speciale jongen ben ik ook gestopt :wink:

Sommige kinderen roken al vanaf 10 jaar :open_mouth: Dat vind ik echt bizar. Zelf rook ik niet, mijn ouders allbei wel. En het lijkt alsof ik de laatste tijd steeds meer last krijg van die rook. Ik heb het zelf 2 keer geprobeerd 1 keer gewoon en 1 keer door een rietje :stuck_out_tongue: maar vind het echt smerig :expressionless: