roken in het bijzijn van kinderen mishandeling?

Liefst 116.000 kinderen in Vlaanderen roken thuis gedwongen mee. Ze worden dagelijks blootgesteld aan de schadelijke gevolgen van de tabaksrook van hun ouders. Dat moet ophouden, zeggen Jean-Jacques Cassiman en Erwin De Clerck, respectievelijk voorzitter en hoofd preventie van de Vlaamse Liga tegen Kanker (VLK), in De Standaard.

“Roken in het bijzijn van kinderen moet bij wet verboden worden. Met dien verstande dat die wet geen sanctiemiddel wordt, maar wel een geloofwaardig signaal om de gevaren van het roken in het bijzijn van kinderen te onderstrepen”, klinkt het.

Jonge kinderen die opgroeien bij rokende ouders hebben een groter risico op wiegendood. Zulke kinderen hebben ook vaker astma, chronische bronchitis, middenoorontsteking en hersenvliesontsteking.

‘Samenleving moet roken in buurt van kinderen niet langer gedogen’

“Is er nog meer nodig om roken in het bijzijn van kinderen eigenlijk mishandeling te noemen? De VLK vindt van niet. Mishandeling is strafbaar, dus moeten we ouders die roken bij hun kinderen maar gewoon voor de rechtbank slepen? Dat is geen goed idee. Het is in de hoofden van de mensen dat we moeten optreden”, luidt het nog.

De VLK roept de samenleving op om roken in het bijzijn van kinderen niet langer te gedogen. “Maar ook de overheid moet uit haar schelp komen. Natuurlijk gebeurt dat roken in de beslotenheid van het gezin en geldt daar in principe het recht op privacy. Maar dat recht is geen absoluut recht. Het moet wijken voor het fundamenteel recht op de bescherming van de gezondheid”, argumenteren Cassiman en De Clerck.

Persoonlijk vind ik dat je in je eigen huis wel kan roken maar dan niet met kinderen in de buurt.
Zet graag jouw mening en argument waarom je vindt dat de wet wel/niet moet komen.

Ja ik vind dat mishandeling. Laat ze lekker buiten roken.

Kindermishandeling is misschien een extreem geval.
Maar ik ben het ermee eens dat ze best even ergens anders kunnen roken.

Binnen in huis met kinderen vind ik ook niet goed, ook gewoon omdat het kind zelf dan ook stinkt en omdat het inderdaad ook slecht voor hem / haar is.
Maar roken in bijzijn van kinderen, als je buiten rookt rook je ook (bijna) altijd in 't bijzijn van kinderen, aangezien zij gewoon op straat lopen. Ja natuurlijk krijgen zij zo wel minder rook binnen dan wanneer de ouder(s) binnen roken, maar ze krijgen nog steeds rook binnen.
En hoe wil de overheid het controleren? Bij ieder huis waar gerookt wordt langsgaan? Lijkt me nogal 'n onmogelijke klus.

Je mag tegenwoordig al niet meer roken in openbare ruimtes en straks zeker ook niet meer in je eigen huis? Gaat een beetje te ver

ik rook al sinds mijn geboorte mee, met mijn vader. De rook hangt gewoon in heel het huis. Hierdoor is mijn conditie erg laag. Kindermishandeling is het zeker niet, maar wel schadelijk dus ik vind dat het verboden moet worden.

100% mee eens !

Als je weet wat goed is voor je kind ga je gewoon even buiten je peuk roken.

Ja ik rook ook mijn geboorte mee, met mijn vader, maar hoe willen ze het controleren enzow ?

ik hou zoiezo niet zo van de mensen die binnen roken, ik heb er niks op tegen maar ik zou het zelf nooit doen.
de rook trekt in je kleren en je loopt de hele dag als een asbak rond.
wat me erg storend lijkt voor mensen die niet roken.

daarnaast vind ik dat er wel het beetje respect voor je kind moet zijn om tot
een bepaalde leeftijd van de kinderen niet binnen te roken.
stel dat het kind of allebei de kinderen ook gaan roken, kan je daarna alsnog
ervoor kiezen binnen te roken.

Ik vind dat mensen met kinderen buiten moeten roken, maar dit kun je niemand verplichten en zeker niet bij wet. Ik denk dat het beter is om er nog meer aandacht aan te besteden, zodat mensen zich er echt bewust van worden wat ze bij hun kinderen aanrichten.

Ik vind het geen mishandeling, maar ik vind het wel zielig eigenlijk voor het kind want die kan niet kiezen of die wel of niet in die rook gaat zitten.

Ik vind het geen kindermishandeling, maar wel erg slecht, vooral bij kleine kinderen.

Bij kindermishandeling denk ik aan kleineren of verwonden. Met roken verpest je de longen van een kind en op een of andere manier vind ik dat ook verwonden, ookal heeft het kind er misschien niet direct last van. Dus kindermishandeling? Ja, maar dat is mijn mening.

Ik vind het geen kindermishandeling.
Roken is schadelijk, met name binnenshuis. Maar ook op straat wordt genoeg gerookt waar kinderen bloot aan gesteld worden.
Uitlaatgassen zouden dan ook verboden moeten worden.

Ik ben zelf vreselijk antirook, dus ik vind sowieso geen sigaretten import meer in Nederland, maar ik ga me voor nu niet druk maken over zoveel kinderen die bloot gesteld worden aan rook.
Het is daarom ook geen kindermishandeling.

Ik heb niks tegen mensen die roken, maar iedereen die rookt in het bijzijn van zijn/haar kind word ik echt heel erg boos van. Dan zie je een stel, met een baby in kinderwagen en vrolijke kleuter, beide rokend op straat. BAH.

Dus, ja. Ik vind het een van de ergste dingen die je kunt doen in het huis waar een kind woont. Het is ongezond, vies en een heel slecht voorbeeld.

Mishandeling vind ik een erg groot woord, maar ik ben het er wel mee eens dat je niet in het bijzijn van je kind moet roken.
Als je zo graag wilt roken, kun je dat best even ergens anders doen. En ook al zijn je kinderen niet thuis, dan nog vind ik dat je het niet binnen moet doen, want de rook blijft lang hangen, en blijft lang schadelijk.

Komop als je al niet eens meer in je huis mag roken… Dit vind ik écht belachelijk. En @valkparkiet, je conditie kun je zelf aan werken.

Waarom zou het kindermishandeling zijn? Of ze nu roken in het bijzijn van een kind, of in het bijzijn van een volwassene. Het is voor beide schadelijk. Oké, misschien schadelijker voor kinderen omdat ze sneller dit en dat kunnen krijgen (zoals het artikel vermeldde). Maar met kinderen denk ik dan ook niet enkel aan héél jonge kinderen.

Haar conditie zal altijd slechter zijn zolang haar vader bij haar in buurt rookt, of ze er nu zelf aan werkt of niet.