Roken als veertienjarige

Heei,
Ik ben 14 jaar en ik rook.
Normaal haalde een vriendin altijd sigaretten voor me, (zij is 16,) maar nu lukt dat niet meer.
Dus nu de vraag, hebben jullie tips om er toch aan te komen?
En als ik of die vriendin ze probeerd te kopen en ze vragen naar ons ID, en we zeggen dan gewoon eerrlijk dat we geen 18 zijn, krijgen we dan een boete/word de politie gebeld?

ik weet btw niet of dit topic goed staat :blush:

x

Stoer hoor. Heel stoer.

Iemand van 18 vragen.

Anyway, je mag niet roken en dat is om een reden dus ik ga je niet helpen.

Ik weet niet of je ouders weten dat je rookt, maar misschien kun je hun vragen om sigaretten te halen? Of je stopt, wat je ook nog eens geld bespaard.

Misschien doe je er verstandig aan om gewoon te stoppen met roken. Het is ontzettend slecht voor je en totaal niet stoer of statusverhogend. Uiteraard, ik ben je moeder niet, maar ik denk niet dat iemand je hier welgemeende tips gaat geven om aan sigaretten te komen.

Iemand van 18+ zoeken om het te halen (maar die zijn hopelijk verstandig genoeg om dat niet te doen)
Of, beter idee, stop, nu het nog niet zo moeilijk is.
En nee je krijgt geen boete o.i.d.

Hmm weet je wat ik zou doen? Klinkt heel cliché denk ik, maar nu is de perfecte kans om te stoppen. Weet wel wat je aan het doen bent hé. Je bent 14, je komt in aanraking met die dingen. Roken beschadigd je longen en dat is niet goed, en al helemaal niet op die leeftijd.

Dus doe geen moeite. Stoppen. Roken is alleen lekker maar er zijn heel veel negatieve effecten die je van buiten niet ziet.

Nee je krijgt geen boete, je wordt gewoon weggestuurd. Verder ga je t niet voor elkaar krijgen. Een 14 jarige kan nog doorgaan voor een 16 jarige, maar zeker niet voor een 18 jarige.

Bij mij werd zelfs mn ID gevraagd toen ik een aansteker kocht dus ja ze zijn erg streng. Zeker in het begin van deze wet want het wordt streng gecontroleerd.

Stop er nu mee, voor je echt verslaafd wordt.
Is mijn mening.

Wij hebben wel cafetaria’s waar ze niet om ID vragen, vooral buitenlanders doen dat niet.

En tuurlijk krijg je geen boete, je zegt gewoon oh die heb ik niet bij me :’)

heee,

je kunt gewoon je ouders vragen als zij het weten…

en ja ik ben echt tegen roken, vind het verspilling van je geld en zonde van je lichaam.
maar zeggen dat je moet stoppen werkt toch niet als het al telaat is :wink:

succes ermee

Nee. Gewoon nee dit.

Stop er alsjeblieft mee, want als je doorgaat, is er een grote kans dat je later nog verslaafder word. Je wilt toch geen kettingroker worden :’)

Kansloos

Het is nooit te laat om te stoppen met roken.