Roaccutane

Hallo meiden,

Ik ga binnenkort beginnen met de Roaccutane kuur tegen m’n acné.
Ik heb hiervoor ( bijna ) alle anticonceptie pillen gekregen( Yasmin, Diane, Qlaira etc. ) , en de afgelopen 6 weken de differin gel. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de roaccutane kuur.

Ik heb die genomen en sindsdien is alles wel weg ja ^^

Hoelang heb je de kuur gedaan ? En had je ook bijwerkingen zoals bijv. depressie, slechte schoolprestaties ? En mocht je ook gewoon in de zon liggen & alcohol drinken tijdens de kuur ?

Ik heb een kuur gedaan van 8 maand, alles weg nu (:
Ik had vooral last van droge lippen en rugpijn soms.
Met zon moet je oppassen, mij hadden ze verteld dat je daarvan plekken kan krijgen die niet meer weggaan.
Daarom mocht ik het niet tijdens de zomer nemen.
Alcohol is (denk ik) geen probleem.

Ik slik op dit moment een kuur van 6 maanden, en zit nu in mijn derde maand :slightly_smiling_face: Ik wil je wel even kort updaten: de eerste paar weken merkte ik vrij weinig, maar ongeveer na de tweede week werden mijn lippen ontzettend droog. Hierna ook mijn huid en in m’n neus zaten allemaal korsten die de hele tijd opengingen. Dit ging van kwaad tot erger, en er is echt een periode geweest dat ik bijna de neiging had om ermee te stoppen: ZO’N extreem droge huid en lippen, dat woog bijna niet op tegen m’n acne. Ik smeerde met labello, purol, etc. maar niks hielp, de vellen hingen om de haverklap aan m’n lippen en ze bloedden de hele tijd. Daarnaast zag ook m’n huid er niet uit: nu had ik niet alleen last van acne, maar óók van een droge, ruwe huid met allemaal vellen eraan. Na veel (dure) producten te hebben gebruikt, kwam ik er per toeval achter dat die Nivea creme uit dat blauwe blik het beste werkte. Het is een ontzettend dikke creme - meer een zalf eigenlijk - die vrij moeilijk uit te smeren is en in eerste instantie laat het ook een witte waas achter, maar het was het enige wat hielp tegen mijn droge huid. Wel ging ik hier ontzettend van glimmen, dus vlak voordat ik naar school of m’n werk ging ‘depte’ ik even met een zakdoekje op m’n gezicht om het meeste glimmende weg te halen. Voor mijn lippen gebruik ik nu Blistex, het blauwe kleine potje. Wanneer ik mijn gezicht 's ochtends insmeer neem ik mijn lippen ook mee, en daar overheen doe ik dan Blistex. Dit herhaal ik ongeveer om de 2 à 3 uur en op die manier kom ik de dag wel door. Ook de rest van m’n lichaam is trouwens ontzettend droog, m’n armen zijn helemaal schraal en ruw en hiertegen heb ik helaas nog geen goede crème gevonden maar ik moet zeggen dat ik m’n lichaam een stuk minder erg vind dan m’n gezicht. O en nog iets: ook m’n ogen zijn vrij droog, ik merk dat als ik naar school heb gefietst (dit is maar 2 km.) dat ik dan meteen last heb van rode, jeukende ogen en ook wanneer ik 's avonds in bed lig heb ik er wel last van door de hele dag ‘kijken’. Maar dit is wel te verhelpen door oogdruppels denk ik :slightly_smiling_face:

En verder valt het qua bijwerkingen bij mij heel erg mee, ik heb geen last van depressies of slechte schoolprestaties o.i.d. Wel heb ik in de eerste 2 maanden vrij veel last gehad van nek- en rugpijn, maar dat is nu alweer een stuk minder; en het is ook niet extréém dat je niks kan doen ofzo.

En nu natuurlijk waar je waarschijnlijk het meest nieuwsgierig naar bent: helpt het? Nou, ongeveer na 4 weken begon ik verschil te zien aan m’n huid: er kwamen steeds minder puistjes bij en de roodheid verdween. En tot ongeveer 2 weken geleden werd het alleen maar beter, en voelde m’n huid heel glad en egaal aan (ik had nog wel veel last van littekentjes). Helaas heb ik sinds ongeveer 2 weken weer een paar ‘uitbarstingen gehad’, ik weet niet precies waardoor dit komt, ik denk een combinatie van ongesteldheid en stress, maar ik hoop dat dit dus snel weer verdwijnt en dat het snel weer beter gaat.

Op je vragen over alcohol en de zon: over alcohol is mij nooit wat verteld, er stond alleen wat over in de bijsluiter. Maar ik moet zeggen dat ik hier zelf vrij weinig van merk, ik drink niet overmatig veel maar als ik uitga drink ik wel vaak een paar (of meer) glazen en ik merk hier verder niks van i.c.m. m’n roaccutane ofzo. En over de zon: ja dat is wel vervelend, ik weet niet wat voor huidtype je hebt, maar ik verbrand van mezelf al vrij snel en met de roaccutane dus al helemaal. Wanneer je roaccutane slikt is je huid namelijk heel dun, waardoor het veel minder kan hebben dan normaal. Wat ik dus doe als ik echt in de zon wil, is me HEEL goed insmeren met een hoge factor, maar het liefst blijf ik wat meer uit de zon omdat ik niet het risico wil lopen op ernstige brandwonden die nooit meer helemaal verdwijnen…

Verder nog wat informatie wat misschien handig is om te weten: ik slik 40 mg. per dag ('s ochtends 20 en 's avonds 20).

Oke dat was wel een erg lang verhaal haha! Maar ik hoop dat ik je hiermee wat heb geholpen, en je mag altijd een berichtje sturen als je meer wil weten :slightly_smiling_face: