roaccutane

hee meiden,
ik ben sinds 4 dagen aan de roaccutane, dat middel tegen acné.
de dermatoloog schreef me 2 pillen voor, eentje van 10 mg en eentje van 20 mg.
toen ik het ophaalde bij de appotheek, vroeg ik die vrouw hoe ik het moest innemen. want ik had al wel informatie over dat middel gekregen en er stond niet in of ik in een keer alle 2 de pillen moest innemen, of eentje bij ontbijt en eentje bij avond eten. zei zij: ooh volgens mij kun je dit gewoon in een keer nemen, of bij ontbijt of avondeten. kijk maar wat jij het fijnst vind. (maar ik vond het al wat onzeker klinken) nou ik geloofde haar dus, en nu slik ik het elke keer bij avond eten. en ik voel wel verandering aan mn lichaam, soms wat buikpijn enzo. maar nu voelde ik vandaag ineens pijn in de rechterkant van mijn buik. nu begon ik me aftevragen of ik het niet fout slik, dat het te veel in 1x is ofzo?
ik durf het niet meer te slikken xd
ik moet dinsdag weer bloedprikken, maar weten jullie meer over het innemen van roaccutane? en of ik het wel goed doe?

Kan toch gewoon een bijwerking zijn?
Trouwens, dit had prima in het acné topic gepast.

dubbel

Bel je huisarts? Dan krijg je waarschijnlijk de assistente aan de lijn en dan kun je even checken of je het goed inneemt. Betrouwbaarder dan wat een stel meiden online zeggen. Zit er geen bijsluiter bij trouwens?

ik heb de bijsluiter gelezen en deze bijwerking staat er niet tussen?

ja dat wou k dus vandaag doen, maar tis weekend en laat, dus er is niemand meer bij de huisarts

Staat er in de bijsluiter dan niet hoe je het in moet nemen?

nee, er staat alleen dat je het bij maaltijd moet innemen, maar ik heb dus 2 pillen, 2 verschillende, en dat is zelfde bijsluiter, en ze vermelding nix over als je er 2 neemt zegmaar.

google het eens op. zal vast wat over staan!

nop, al gedaan. de bijsluiter en wat op google staat, gaat er vanuit dat je maar 1 soort pilletje per dag hebt.

Het kan een bijwerking zijn :slightly_smiling_face: Misschien is het je lever ofzo, daar had mijn vriend namelijk heel veel last van. Bel eens naar je dokter om het zeker te weten :slightly_smiling_face: Mijn vriend nam er 1 in de ochtend en 1 in de avond, nooit 2 tegelijk.

ik neem ze al een jaar allebei tegelijk :slightly_smiling_face:

Volwassenen en kinderen > 12 j.: Begindosering 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag verdeeld over 1 à 2 doses, gedurende circa 4 weken. Daarna een onderhoudsbehandeling van 0,5–1 mg/kg per dag, afhankelijk van het effect en de bijwerkingen;

Ik gok dus dat je ong 60 kilo weegt en dus 30mg per dag moet nemen, je mag zelf kiezen of je het in 1x of in 2x slikt en als je denkt dat die buikpijn er van komt, kan je eens zien of je het beter kan spreiden met slikken. Dit komt trouwens uit farmacotherapeutisch kompas, een boek met alle medicijnen die door artsen gebruikt wordt.

oke, dankjewel! :slightly_smiling_face: ik slik nog wel eventjes 2 tegelijk en als ik last blijf houden, ga ik dokter vragen of ik het kan spreiden (A)
tanx! :slightly_smiling_face:

graag gedaan :slightly_smiling_face: